Inlägg från: Ts Mamma |Visa alla inlägg
  • Ts Mamma

    Unga mödrar Danmark

    Jag har följt Unga Mödrar länge, likaså den här tråden men har inte skrivit något på väldigt länge...

    INGE; Hon verkar inte riktigt ha kopplat vilket ansvar ett barn för med sig nej, det håller jag verkligen med om men jag tror tyvärr inte hennes Styvmamam i all välvilja har underlättat för henne, hon verkar ju tycka att allt ska göras precis så som hon gör och så som hon tycker, annars gör hon det själv och det tror jag har gjort att det varit än svårare för Inge att förstå vad Mammarollen betyder, tyvärr så visst borde Inge få hjälp, men Britt borde ta två stora kliv bakåt också och faktist låta henen vara Mamma till Annabell...

    HANNA; Jag trodde aldrig att hon skulle klara av det så bra som hon verkar göra...


  • Ts Mamma
    bara lilla jag skrev 2010-05-25 10:44:54 följande:
    vem är hanna är det hon som blev till med provrör och har en lite skum mamma? 
    Hanna är hon som har Cecilaya, som bevakas av Soc...

    ...å ja, lite halvskum Mamma har hon...
  • Ts Mamma

    Är det bara jag som är anti att dessa ungamammor ska in på instutioner där de riskerar att bli av med sina barn till höger och vänster??????

    Jag menar inte alla, men de flesta klarar ju faktiskt av att vara väldigt bra Mammor, visst de gör inte allt precis som jag eller kanske du skulel ha gjort men de gör sitt bästa och barnen mår bra.

    Hannah; Jag fattar helt ärligt inte vad hon ska in på ett hem för och hur kommuntanten kkan vara så j*la idiotisk att hon säger "Du ska vara där i 6 månader, om de inte tagit ditt barn ifrån dig innan..." Det är ju inte bara nedvärderande utan rent av kränkande, hon behöver stöd, inte tryckas ner!

    Sen tycker jag att Hannah är en av de som verkligen försöker göra allt för att det ska bli så bra som möjligt, det kan inte vara lätt att som nybliven ung mamma leva under konstant bevakning och hallå, vad gör det om hennes Mamma hjälper till?? Hade det funnits en Pappa med i bilden så hade väl han hjälpt till!

    Jag tycker Hannahs Mamma till skillnad från andra Mammor (Mormödrar) i serien inte går in och tar över utan puschar och ger råd, på ett vettigt sätt. Sen vet vi självklart inte hela historien men jag tycker det känns väldigt skumt kring beslutet att flytta Hannah till ett hem för unga mödrar.

    Inge; Här har vi någon i stort behov av hjälp! Hon verkar lida av någon form av depression och inte blir det bättre av att styvmamman tillskillnad från Hannahs Mamma hela tiden går in och tar över, hon kan ju aldrig få känna sig som Mamma. tycker hela den familjen är tragisk med styvmodern Britts alla konstiga regler och bestämmelser, hon borde istället ha visat och uppmuntrat Inge att göra saker istället för att bara klanka ner och nedvärderam snacka om att hamna in en depression om man inte hade varit i en innan....

    Tvillingmamman; Tycker hon är en väldigt duktig Mamma, helt seriöst hur många av oss hade pallat att vara själv dygnet runt med TVÅ spädbarn som skriker om vartannat??

    Jag tycker hon är duktig som själv ser sina begränsningar men att hjon borde spola karln för han verkar ju va helt lost.

    Som jag förstod det i programmet igår så stänger hon ju inte in sig NÄR barnen skriker utan då de precis har somnat för att inte bli väckt på en gång och jag tror det är ett bra val, de lär ju sova ett par timmar i alal fall så så himla länge kan de inte ligga och skrika inan hon är hos dem igen.

    I Danmanrk får man INGEN hjälp av Soc om man är gift vilket hon ju är med barnens Pappa.

    Malou-Stella; Där kan man ju prata om knasig verklighetsuppfattning, hon tycker det rä coolt i Köpenhamn så hon drar dit men de va visst inte så coolt så hon vänder om hemåt igen. Tragiskt. Henne tror jag i och för sig att det skulle räcka med en rejäl åthutning åt av någon hon inte känner så väl men som ser hur hon beter sig, kan ha fel men så tror jag.-..

    ...återkommer, måste äta lunch nu...


  • Ts Mamma
    malung86 skrev 2010-05-27 12:04:14 följande:
    Ja, det vore nog något...
    AmandaBrun skrev 2010-05-27 12:05:51 följande:
    Att tvilling-mamman fortfarande står upp och kan prata in i kameran utan att börja störtjura tycker jag är enastående....hon måste få avlastning.
    Håller med...
    Anonyhm skrev 2010-05-27 12:07:05 följande:
    Jag tycker att Hannah ska sluta röka. Hennes dotter har redan haft andningsuppehåll och ligger på sjukhus för det. Det enda man såg hannah göra när hon vara gravid var att tjata om nästa cigg. Så JO hon behöver absolut hjälp innan hon tar livet av den lilla. 
    Jag håller med att hon borde sluta röka, men jag kan förstå varför hon röker (nej, jag är inte rökare) med den pressen hon lever under så kan det inte vara helt lätt och hur som helst så väljer hon sin dotter FÖRE cigaretterna och om röka är det värsta hon gör ser jag det inte som ett argument att sätta henne på ett hem för unga Mammor...
  • Ts Mamma
    Stine; Hon som har dottern Isabella och väntar sitt andra barn med sin nya sambo tycker jag är en duktig Mamma, hon är noggran och lämpar på, allt med sin dotters bästa i fokus sen tycker jag hon verkar lite knepig på andra sätt och vis, men det har nog med ehnen som person att göra och inte som Mamma.

    Vad hon nu igen heter som är tillsammans med Peter, Christinas ex; Hon verkar ju bara vara lite kändiskåt, hon hade väl om jag förstått det hela rätt kontaktat honom på FB utan egentligen någon anledning och så inledde de ett förhållande.

    Jag tycker hon är lite knepig och hon är precis en sådan styvmor åt Lucas som jag aldrig skulle vilja vara eller tålerera att någon var mot mitt barn; Det är skillnad på mina barn och andras ungar känns det som om hon lever efter och stackars Lucas får inte göra något medan hennes son bara är såååååååå duktig men det känns inte som åldersrelaterat då det mig veterligen finns kvinnor över 40 som beter sig på samma sätt.

    Sen borde kanske Peter ta och se över hur han uppfostrar Lucas och hennes son, det verkar ju onekligen som om Lucas får göra lite vad han vill tills att det blir för mycket och då blir Pappa skitförbannad; Vad hände med de unga fäderna??

    Katherina; Hon som har Mikkel och en son till som bor hos sin Papap och en ny pojkvän/sambo eller vad det nu är som vill ha barn. Hon borde ha fått hjälp MYCKET tidigare! Jag minns de första säsongerna när hon fick Mikkel, redan då borde hon ha fått hjälp, tjejen mår ju inte bra även om hon verkar må bättre än någonsin i säsong 9 mot tidigare säsonger...

    Hon är nog en av få som hade mått bra av att få hamna på ett hem.

    Vad jag tycker är mest tragiskt är att man inte ser dessa Unga Mammors bra sidor utan bara d edåliga och att det verkar som om man i Danmark sätte en stämpel i pannan på unga mödrar att du klarar det inte det vet vi men bevisa att du gör det så får vi se istället för att hjälpa och stötta dem. Och för mig så känns det som om det måste vara bättre att ge den stöttningen och hjälpen på hemma plan för det är ju trots allt där de ska leva sen, inte på någon instution likt handikappade gjorde förr...

    ...göm undan dem så finns de inte...
  • Ts Mamma
    Anonyhm skrev 2010-05-27 12:30:25 följande:
    Speciellt sjukt tycker jag det är när de pratar om hur mycket de oroar sig över barnets hälsa samtidigt som de storröker inomhus och är gravida. Minns inte vem av dem det var som var på UL och var kallsvettigt orolig för bebisens hälsa och sedan rusade ut och rökte efteråt. Det känns bara så fel. 
    Anonyhm skrev 2010-05-27 12:26:52 följande:
    Jag anser inte att hon sätter sin dotter före faktiskt. Jag har aldrig hört henne ens prata om att försöka sluta och när hon håller sin gråtande dotter sitter hon och svär över att hon är så stressad och borde få gå och röka. Som om dottern skriker för att hindra henne på jävelskap. Men du har rätt. Det är inte skäl nog att sätta henne på hem. Dessutom begriper jag inte varför de gafflar om att hennes mamma hjälper till. Och liksom? Spelar det någon roll? Huvudsaken är väl att bebisen har folk omkring sig som tar hand om henne och älskar henne. Om det sedan är en mormor och inte en pappa spelar ingen roll. 
    malung86 skrev 2010-05-27 12:28:45 följande:
    Jag har reagerat över att många i serien rökt/röker och att de röker inomhus.
    Jag vet inte men jag har bott i Danmark och trots att vi är grannländer så skiljer sig mentaliteten åt ganska mycket vad gäller rökning/alkohol och andra saker gentemot Sverige.

    Danmark har ett mer "syderoupeiskt" synsätt på rökning och alkohol, jag tror att man måste vara medveten omd et när man ser och hör dem för jag håller med DET är inte okej att röka när man är gravid/är nyförlöst och har bebisen intill sig, det tycker inte jag heller MEN i Danmark tycker och tänker många på ett annat sätt kring detta. Tyvärr kan man kanske säga MEN det är likväl så det är.
  • Ts Mamma
    malung86 skrev 2010-05-27 12:43:25 följande:
    Misstänkte att det var så, lite annan kultur när det gäller rökning.
    Ja, och jag tycker inte riktigt man kna klandra Mammorn för att de är födda och uppväxta i den kulturen... Sen tycker jag endå vad jag tycker om rökning...
  • Ts Mamma

    Nu har jag sett gårdagens avsnitt...=)

    Jag hålle rmed, Hannahs Mamma är för "på" i mitt tycle, MEN jag vidhåller att de3t verkar som om hon endå vill väl, fast på sitt,  stundtals lite udda sätt...

    Hannah däremot tycker jag har mognad något ENORMT sedan Cecilya föddes.

     Malou-Stella blir jag bara inte klok på, jag får damp varenda gång hon börjar prata...:-O

    Den där nya som sökte jobb på Toy´s R us känns bara så himla tråkig, inget go alls i henen inte...

    Stine - ja, vad ska man säga, jag förstår henne, jag skulel bli galen av att vara ifrån mitt barn så länge men det känns hela tiden som om det är såååå synd om henne, hon gör allt hela tiden och det sk ahela tiden påpekas, stackars henens sambo...


Svar på tråden Unga mödrar Danmark