Inlägg från: smulis 87 |Visa alla inlägg
  • smulis 87

    TV- problem, HJÄLP!!!!!

    Men en present borde man få förfoga över som man vill. ni har flyttat och hon har inte längre något rum os er, varför är det då så farligt att hon under den här "tillfälliga perioden" har tv:n i sitt rum hos mamman?Hur gammalt är barnet som du har med din partner?
    vi gjorde upp från början att den skulle vara hos oss..sen så tycker vi att hennes mamma kan köpa en tv till henne att ha där..här kämpar vi med ekonomi osv och försöker pussla ihop så gott de går..hos hennes mamma har de väääldigt bra ställt..så hon kan köpa en till henne att ha där..vi var super glada att vi kunde köpa henne denna tv ..så kanske är vi för stolta" eller va ja ska säga :(
    våran gemensamma son är 1 om någon vecka..så leksakerna börjar ju ta plats..men som sagt vi vill inget hellre än att ha större..men till våren så kommer ja att kunna jobba igen vilket leder till att hon kommer få eget rum igen..med sin tv och dator =)
  • smulis 87

    men de handlar om HUR de ska kunna bli sams igen..vad jag kan göra för att få henne att kanske kunna ta kontakt eller svara på hans samtal eller sms..
    och hon hade eget rum innan som användes lika mck då..om inte mindre när vi bodde i den andra..mot nu när vi har bäddsoffan i sonens rum..

  • smulis 87

    min sambo ringde och pratade med mamman till dottern och hon tyckte som tv kan va hos henne lika gärna (vilken förälder hade tackat nej till de?) men skit samma) och då sa min sambo att han gärna kommer över och pratar om de..men de va inte va de ville så..
    skulle kunna ge henne rummet våran son har absolut..men de skulle hon inte vilja..då skulle hon nog känna sig mer som besvär..

  • smulis 87

    han sover mck bättre sen han fick eget rum..annars hade jag gärna haft honom i vårat rum för att underlätta nätterna =D

    men tv kommer att åka upp på väggen så fort situationen är löst oavsett vems rum vi kallar att de är..

  • smulis 87
    arkeologitjejen skrev 2009-12-06 22:15:38 följande:
    Fast i slutändan, även om ni sätter upp tvn i lillebrors rum så blir det nog bara värre. Ni måste visa flickan respekt. Hon är snart vuxen och skall behandlas därefter. Det är hennes tv och sätter ni upp den i lillebrors rum är det att se som att ni ger tvn till honom. Hon har föreslagit en lösning på problemet, nämligen att hon får ha tvn hemma hos sin mamma tills dess att ni kan ge henne ett rum där hon kan ha den. Hur hennes mamma skulle tjäna på detta kan jag inte förstå att ni ser och vad det har med saken att göra egentligen? Det handlar om att ge flickan lite utrymme att själv bestämma över sin egendom när ni ändrat förutsättningarna för användandet av tvn utan att bjuda något tillbaka.Mitt förslag är följande:1. Pappan skall be flickan om ursäkt för att han sårade hennes känslor. Hans sätt att säga att han aldrig skulle lägga 7000 kronor på henne tolkade hon uppenbarligen som nedvärderande och hon tog ju uppenbarligen mycket illa vid sig av detta. Därav skall han visa henne respekten att be om ursäkt för att han fick henne att må dåligt. Oavsett vad han menade så uttryckte han sig på ett sätt som fick henne att reagera väldigt starkt och säkerligen må dåligt och det är inte okej.2. Föreslå för flickan hur ni kan ge henne en yta i er lägenhet som bara är hennes, tex en del av vardagsrummet  eller var hon nu sover. Ge henne något som är hennes hemma hos pappan som hon rår över själv då det också är hennes hem.3. Flickan har uppenbarligen sårat pappan och skall även hon be om ursäkt för detta och för att hon valt att nonchalera honom under denna tid. Alltså, båda skall visa att de respekterar den andres känslor oavsett vad de tycker om dem.4. Om ni inte kan presentera flickan med ett fungerande alternativ för hur tvn skall användas hos er och som hon känner sig trygg med så låt henne ha den hemma hos mamman tills dess att ni kan göra det. Om ni kommer till detta så låt henne skriva ett "kontrakt" om det. Det är vuxet och lär henne att ta ansvar för de beslut ni gemensamt kommer fram till. Samtidigt kan båda parter använda detta för att påminna sig själva om överenskommelsen.
    smart med yta i vardagsrummet..skulle kanske kunna vara en simpel lösning att stå ut med ett tag..för henne alltså..=)
    helt klart ska han be om ursäkt till sin dotter..för de var varken moget beteende eller reaktion..
    de var väl lite de som var grejen med att han skulle åka till dom och prata så de kunde komma fram till nått till nått vettigt..men de ville ju inte de =(
    detta med att han inte skulle köpa grejer för 7000 till henne var väl mer menat till denna födelsedagen som hon har den 16 de som han menade de..att de blir inget för 7000 kr för hon skrev innan han sa de att hon skulle HA pengar hädan efter.. så de va väl de som han skulle säga..

    sen så frågade dottern om han kunde komma hem till dom och måla om hennes rum..men han svarade att de fick dom fixa där hemma själva (sambon är snickare/målare så inga problem så)..och de tog min sambo upp med dotterns mamma och hon sa ju att han inte skulle få de..men de är ju dotterns rum, hon har ju fått derummet, borde ionte han kunna få måla om de då till dottern?
  • smulis 87
    Men det är helt ok att hon tittar på tv där inne när han sover? Och han störs inte av att sova i samma rum som henne?
    men jag skrev ju att när hon kommer så får han sova hos oss dom gångerna..då de bara är 1 -2 ggr i veckan ibland mer ibland mindre..men oftast onsdag till torsdag..
  • smulis 87
    Hannah76 skrev 2009-12-06 22:39:25 följande:
    Om hon hade ett rum - skulle hon då vara hos er oftare?
    hon hade ju eget rum innan då vi bodde på den andra adressen men hon är faktiskt mer här än lägenmheten innan..konstigt nog..
  • smulis 87
    Hannah76 skrev 2009-12-06 22:39:25 följande:
    Om hon hade ett rum - skulle hon då vara hos er oftare?
    jag tror inte hon ser på de så konstigt att hon inte har eget rum då hon har en styvsyster som har eget rum nu hos dom men som inte heller kommer att ha eget rum sen när dom kommer att sälja huset de har nu..och den flickan är där ungefär lika mck som hon är hos oss..och då frågade jag om de en kväll när hon var här..hur systern såg på de.,men de tyckte inte de hade någon betydelse eftersom att de inte var deras "riktiga" adress..utan att de funkar ändå..

    och min sambos dotter har sagt att de inte behövs ett eget rum till henne..men då har jag sagt att de är klart du ska ha..och då säger hon att de inte spelar någon roll..
  • smulis 87
    arkeologitjejen skrev 2009-12-06 22:51:25 följande:
    Vet ju inte alls hur det ser ut hemma hos er, men en lösning kan som sagt vara att tex sätta upp en list i taket som ni kan hänga ett drapperi ifrån. Det kan hon dra för när hon vill vara för sig själv i sin hörna så att säga och så på sätt har hon sitt eget samtidigt som ni kan omvandla den delen till en del i ert vardagsrum när hon inte är där. För några hundra kan man även köpa ett par trådlösa hörlurar som ni kan koppla till hennes tv. Det hade jag och min sambo när vi fortfarande bodde i vår förra etta på 27 kvadrat för att inte störa varandra då vi jobbade skift. Superbra lösning för en billig penning.Samma sak med ommålningen. Det är hennes rum, om hon vill att pappan skall vara med och måla rummet svart så skall han få vara det oavsett vad mamman säger. Det är hennes rum och det får även mamman respektera. Verkar som att båda föräldrarna drar in dottern i sin privata konflikt vilket är både orättvist och barnsligt.
    tack för tipset om uppdelningen!!!!
    super smart och att vi inte tänkt på de?..
    tack verkligen..ska prata med min sambo om de..
    ja de är väl lite så att de är avundsjuka mellan parterna..
    mamman har pengar-pengar är makt..hoin kan köpa saker som inte han kan osv.
    pappan (sambon)-hittar på saker..bio ,bowling ,nöje skjuts sena kvällar osv.
    och detta stör väl från båda sidor..
  • smulis 87
    Duncan skrev 2009-12-06 23:11:15 följande:
    Då va det jag igen..... arkeologitjejen kommer med jättebra idéer till dig, smulan87, MEN, fortfarande kvarstår väl huvudproblemet med att flickan inte svarar när pappan försöker få kontakt? När de fått kontakt och bett varandra om ursäkt osv det är då alla dessa idéer ska komma på tal, så att flickan själv kan få vara med och utforma utrymmet i vardagsrummet, eller vad det nu blir. Som framkommit nu i slutet på tråden så verkar hon vara en bricka i deras rävspel mot varandra och det är såklart inte ok. Låt henne va med och utforma sin plats är mitt råd
    ja problemet finns fortfarande kvar men av dig lär ja knappast få nått bra svar av.. eftersom att du anser att jag inte lyssnar på dig..
    och du diskuterar ju också planlösningen så..
    ja, hon kom med en toppen idé, då jag inte vill ha leksakerna överallt eller i våras sovrum där dom knappast skulle få plats. =)
  • smulis 87
    arkeologitjejen skrev 2009-12-06 23:17:14 följande:
    Kan tänka mig det. Minns även att när mina föräldrar var skilda och jag var runt 12 (nu är hon ju lite äldre, men ändå) så tog jag alltid på mig allt av att de grälade och liksom skämdes över att jag ville träffa den andra parten osv. Det var skitjobbigt.Lösningar med att dela av lägenhet och liknande har jag 1000 olika på efter alla planer jag och sambon försökt lägga upp för att hitta en lösning till vår lägenhet som alltså är stor, men bara en tvåa.Listen hittar ni på Ikea, den heter Kvartal och finns i massor med olika delar från böjda till raka och som ni kan klippa till för att anpassa efter behov. Hon skulle ju kunna sova i en tältsäng de där en till två nätterna i veckan, så kan ni ställa undan den resten av veckan, eller bäddsoffa. Sedan ger ni henne en hylla eller ett skåp med dörrar som är hennes. Öppnar man dörrarna (alltså tex Billy med dörrar) kan ni ha tvn monterad och en massa av hennes prylar. Kolla bara att det är brandsäkert att göra så. Annars får kanske tvn sitta bredvid skåpet. Då har ni en diskret lösning där ni snabbt kan omvandla ett hörn till ett tonårsrum. Sätter ni dubbla draperier i Kvartal så kan ni ha en mer diskret utåt mot resten av rummet och så en som hon väljer inåt. Det är billigt och går enkelt att byta ut om man skulle tröttna. Lägger förresten till dig i min adressbok så kan du inboxa om du vill prata mer. Jag går och lägger mig snart. Hoppas verkligen att det löser sig för er alla. Man behöver sina föräldrar, men det är svårt att vara tonåring med alla känslor och hormoner som vevar i kroppen.
    jätte snällt av dig ..hari nboxat dig så vi kan skriva där om du vill =) ska ta och titta på skåpet du pratar om..
    kanske skulle de kanske kunna lösas med en bäddfotölj, istället för tältsäng..har du några erfarenheter av dom?
  • smulis 87
    Jag har väl aldrig skrivit att du inte lyssnar på mej - bara skrivit att du försöker förklara och rättfärdiga ert beteende, det är skillnad? Säg nu till pappan att be om ursäkt först - det är allt jag försökt säga - sen tar du alla bra idéer från inboxandet med arkeologitjejen, så kommer det lösa sig (bara flickan blir inblandad oxå). Det var precis nåt sånt här jag menade förut med en uppmuntrande sak/gest - men ursäkten måste komma först. Jag har varit ganska tjatig och envis i denna tråd, men tro mig, jag har erfarenhet av sånt här - det är därför jag försöker understryka vikten av att pappan tar kommandot till första ursäkten, de måste få kontakt oavsett vad mamman säger. Så, nu kan jag inte säga det på fler sätt. Ta ert ansvar som vuxna och lycka till.
    ja jag har försökt att säga till dig att han försöker verkligen få kontakt med henne men de verkar som enda sättet är via mig..eftersom att hon inte svarar på annat sätt..och han vill ju be om ursäkt om han får chansen..sen är valet upp till henne..om hon godtar den eller inte..därefterkan han inte göra mer än att få henne att förstå att han finns här för henne..
    och om han får tag på henne eller kontakt på nått sätt så är de bara att hoppas att hon inser att han menar de och att även han kan göra/bete sig fel..och att de är en gåva att kunna förlåta! =)
  • smulis 87
    arkeologitjejen skrev 2009-12-07 00:33:47 följande:
    Verkar vara något fel med inboxen eller så är det en fördröjning för jag har inte fått något från dig. Skumt. Håller med Duncan om att flickan måste få vara med och bestämma och att den akuta situationen mellan henne och pappan måste lösas först. Fast det betyder ju inte att man kan börja planera en sådan här sak för det är rätt mycket att mäta, se på olika lösningar osv. Bäddfotölj låter smart och är nog inte sämre att sova på än en tältsäng. Det man bör titta på är att det är en bra madrass i den. Ikea har en jättebra kundtjänst när det gäller den typen av frågor. När jag ett tag fick för mig att kasta ut min säng när jag bodde i min lilla etta och istället skaffa bäddsoffa sa de till mig att INTE köpa bäddsoffan hos dem då deras soffor är avsedda främst som gästsängar och alltså inte som permanentsängar. Sedan får ni väl fråga flickan lite vad hon tycker och tänker om det hela fast en fotölj som går att bädda ut kan ju vara en bra grej för då har hon den att sitta i när hon tittar på tv och kan bädda ut när hon vill sova i. Köp till en pall (tex Ektorp) med förvaring som ni kan lägga sängkläderna i på dagarna så har ni det ur vägen. När det gäller bokhyllan Billy så passa på att köpa barnsäkringshaspar så hon får ha sina grejer ifred för lillebror.
    absolut ska hon få vara med att bestämma, men som du skriver så kräver de ju en del planering med detta också =)
    ja de var en sån bäddsoffa från ikea som ja mena eller en sån där ODDA säng med förvaringslåda under som man bäddar ut..och där ingår madrass + att vi har extra madrasser redan som hon har tillbäddsoffan..

    konstigt att du inte fått nått..ska se efter så jag skicka rätt då..
Svar på tråden TV- problem, HJÄLP!!!!!