• pönz

    Är det magsjuka eller är det en biverkning?

    Mina barn vaccinerade sig mot svinisen i fredags eftermiddag och än så länge har allt varit ganska lugnt, förutom att äldsta och yngsta barnet varit lite kinkiga igår. Men idag så kräks äldsta pojken en massa. Det man undrar är ju då såklart om det kan vara en biverkning eller om det är magsjuka?
    Skitsvårt för er att svara på såklart, hehe.
    Men vad jag menar är liksom, kan biverkningarna komma så långt efter som två dagar? Trodde de kom efter några timmar eller nästa dag typ?
    Det går inte magsjuka på dagis eller så, hade det gjort det så hade det ju varit glasklart. Men nu blir man ju fundersam om han kan gå till dagis i morgon, förutsatt att han slutar må dåligt alltså. Biverkningar smittar ju inte. Men det är väl kanske bäst att vara på den säkra sidan...

    blä... vill inte ha magsjuka så hoppas det är biverkningar...


    Min blogg är bättre än din. pojkeniglaskulan.blogspot.com
  • Svar på tråden Är det magsjuka eller är det en biverkning?
  • julanta

    min dotter fick vaccinet i tisdags, hela onsdagen låg hon med 40 graders feber och sedan natten till torsdag så kräktes hon. Tycker jag har hört många barn som kräkt av vaccinet så jag tror (och hoppas ) att det är biverkning och inte magsjuka !

  • Sannalouise87

    Tror mest på att det är biverkning, eftersom både min bror och arbetskamrat reagerade på samma sätt...

  • pönz

    Efter så lång tid? Det är ju så jäkla svårt att veta, men blir lättare att veta om ingen annan blir sjuk. Är det magsjuka så dröjer det ju inte länge innan vi andra börjar kräkas men om inte så vet man ju att det är från vaccinet.
    Har också hört att många barn blivit kräkiga.

    Vill verkligen inte att det är magsjuka för sånt skit vill jag inte ha, ska till London på tisdag!


    Min blogg är bättre än din. pojkeniglaskulan.blogspot.com
  • OktBebbe09

    Min son fick kräkningar också av vaccinet..3 dagar efter vaccinet så spydde han en hel dag, fick inte behålla något. Min son fick nog de flesta biverkningar. Första dagen efter vaccinet hade han feber, dagen efter där hade han ont i benet där de tog sprutan och kunde inte gå på en hel dag. Sen den 3 dagen hade han kräkningar..:(

  • Ice82

    Våran lilla tjej på drygt 15 månader har också fått biverkningar efter att hon fick vaccinationssprutan i onsdags. Hela torsdagen och fredagen var hon som vanligt inte ens feber, men så i fredags kväll vid nio så kommer världens kaskadspya... fy! Sen så bajsade hon ner sig helt och hållet under natten. Och som det luktar. Samma visa natten till idag. Usch! Det konstiga är att hon hela dagen igår var som vanligt ... så jag hoppas att det inte blir samma sak ikväll igen. Tycker så synd om henne. Nu undrar jag ens om jag vill ta den andra sprutan om det ska vara så här då också? Vi ska nämligen skola in henne på förskolan samma vecka som hon ska få sin andra dos...
    Hoppas att era små börjat må bättre iaf!

  • pönz

    Ice82, jag har hört att de flesta biverkningarna kommer vid första sprutan, att det inte blir lika illa vid den andra. Annars kan man ju tänka som så att om man inte vill ta den andra sprutan så är dessa biverkningar till ingen nytta eftersom en halv dos inte skyddar alls lika bra och då har man ju "utsatt" barnen för detta helt i onödan.

    Min son är helt utslagen, kan inte ta sig upp ur sängen. Tycker så synd om honom, men samtidigt kan man ju tänka att hur skulle det då blivit med svinisen. De som reagerar starkt på vaccinet skulle också blivit VÄLDIGT sjuka om de fick svinis, så det är lika bra. OM det är en tröst...


    Min blogg är bättre än din. pojkeniglaskulan.blogspot.com
  • Brittan

    Måste bara berätta vad läkaren sa till min mamma när hon vaccinerade sig. Läkaren sa att det som blir sjuka av vaccinet hade blivit jätte sjuk av svininfluensan.

  • pönz
    Brittan skrev 2009-12-06 10:27:13 följande:
    Måste bara berätta vad läkaren sa till min mamma när hon vaccinerade sig. Läkaren sa att det som blir sjuka av vaccinet hade blivit jätte sjuk av svininfluensan.
    Jo jag har hört det med, så det är ju skönt att tänka på
    Min blogg är bättre än din. pojkeniglaskulan.blogspot.com
  • Ice82

    Jag är bara så less på allt som har med svininfluensan att göra... tycker att det räcker med skräckpropaganda åt båda håll!
    Ska kolla med bvc vad de tror om biverkningarna vid nästa spruta... så tar vi beslutet därefter!

  • förnuftokänsla
    pönz skrev 2009-12-06 09:57:01 följande:
    Ice82, jag har hört att de flesta biverkningarna kommer vid första sprutan, att det inte blir lika illa vid den andra.
    Tvärtom för barn åtminstone!
  • förnuftokänsla
    Brittan skrev 2009-12-06 10:27:13 följande:
    Måste bara berätta vad läkaren sa till min mamma när hon vaccinerade sig. Läkaren sa att det som blir sjuka av vaccinet hade blivit jätte sjuk av svininfluensan.
    What about att man kanske inte blir smittad överhuvudtaget, eller får den i en mkt lindrig form? Den förklaringen läkaren har gett, har igen som helst grund, då vaccinet innehåller mer än bara avdödat virus att reagera emot! Det är en ren o skär spekulation!
  • pönz
    förnuftokänsla skrev 2009-12-06 13:44:44 följande:
    What about att man kanske inte blir smittad överhuvudtaget, eller får den i en mkt lindrig form? Den förklaringen läkaren har gett, har igen som helst grund, då vaccinet innehåller mer än bara avdödat virus att reagera emot! Det är en ren o skär spekulation!
    Vad gäller min son så tyckte vi att det var bättre att använda bilbälte.
    Min blogg är bättre än din. pojkeniglaskulan.blogspot.com
  • förnuftokänsla
    pönz skrev 2009-12-06 19:38:35 följande:
    Vad gäller min son så tyckte vi att det var bättre att använda bilbälte.
    Det är en bra början!
Svar på tråden Är det magsjuka eller är det en biverkning?