• ak74

    Sytråden spinner vidare - röd tråd

    Mimmi 71 skrev 2010-03-04 11:15:00 följande:
    Det lutar åt twill för jag skulle nog kunna tänka mig att sy några varianter i svart också och om man vill ha samma tyg så är ju endast twill ett alternativ. Jag hade ju tänkt att ha det till vår/sommarkollektion och skall då köpa några meter av tyget och vill på det vis att det skall bli rätt vid första försöket. Själv skall jag ut och skotta lite snö för att frilägga lite uteplats i söderfasad inför kommande vårdagar jobbar hemifrån och tar en lunch med snöskottning ute Känner att jag behöver ljuset då den årliga vårdepressionen gör sig till känna. Ljus och motion är bästa medicinen (vilket man inte får när man sitter i källaren och jobbar framför datorn och symaskinen )
    Jag tar också en stund varje dag och hackar lite is framför söderväggen så jag ska ha någonstans att sitta nu när solen börjar visa sig {#lang_emotions_sunny} Mmmm... härligt!
  • ak74
    Ullerull skrev 2010-03-04 15:00:16 följande:
    SUCK säger jag bara...Har slitit som ett djur i flera veckor nu och inte ägnat alls så mkt tid åt barnen som jag vill bara för att jag har fått en förfrågan att sälja prylar på en byagrej imorgon. Å gissa, lillan som jag måste ha med mig har FEBER, jag höll på att svimma i affären dag och hela koroppen värker, i synnerhet höfterna - Jag har OCKSÅ FEBER! (förklara känslan i kroppen en hel del) Jaaaaaaa......vad bra!
    Din stackare!!!
    Försök att vila så mycket du kan och sov bort det sjuka...
  • ak74

    Grrrr.... Om ni ser ett stort rökmoln så är det ur mina öron det ryker!!!


    Min äldste son kom inte hem efter skolan idag. Han brukar nästan alltid ringa när han är på väg hem (har egen mobil), men inte idag... Jag försökte ringa men då ligger hans mobil hemma. efter 3 timmar gick jag och lillebror ut och letade och när vi kom tillbaka var han naturligtvis hemma. Då har han varit hemma hos grannen. Jag hade SMS:at grannen tidigare men inte fått svar... Sonen säger att han visst ringt hem och berättat för sin syster var han är. 
    Jag är så himla arg men vet inte om jag ska vara arg på sonen för att han inte kommit hem eller på dottern för att hon inte sagt att sonen ringt!
    Jaha... Då är det väl bara att försöka lugna ner sig...
    Sen har jag noll stöd för mitt sy-intresse från sambon. Han bara fnyser åt mig... Helst vill han att jag ska skaffa ett jobb där jag tjänar grymma pengar samtidigt som jag har massor med tid att vara hemma och passa upp honom!
    Som ni märker har jag haft en underbar eftermiddag{#lang_emotions_yell} ... Kanske känns det bättre nu när jag fått skriva av mig lite... kanske inte...
  • ak74
    Tjej 83 skrev 2010-03-05 08:10:19 följande:
    jobbigt när man bor ihop med nån o har barn men får ändå göra allt själv.. så har jag med haft det,  men vid nyår så hände nåt, om han slog huvet eller nåt jag vet itne haha men nåt hände iaf, o nu gör han så mycket hemma utan att jag säger till...  han är gladare o allt är så bra. hoppas ni får sån tur med snart :) här är sonen magsjuk.... igen,, va de för 2 veckor sen.  jobbigt!! snälla bli vår så alla hemska sjukdommar försvinner med  ak74 va de du som sa till om Burda mönstret?  är de bara o säga till om de nummret i butiken då? ingen speciell tidning eller katalog elelr nåt? måste nog göra de snart känner ja..
    Jag tror att man bara säger vilket nr man vill köpa i butiken.
  • ak74
    tinni78 skrev 2010-03-05 14:15:11 följande:
    Är det någon som vet vad en symaskinsservice brukar kosta.
    Jag lämnade in min overlock på service för några veckor sedan och fick betala 650 kr tror jag.
  • ak74

    Härligt!


    Nu har jag varit ute i 2 timmar och hackat is på gårdsplanen. Nu SKA vintern bort!!!
    Sambon är i väg och tränar och snart börjar bolibompa. Men... jag har tappat sylusten.
    Tänk i går var jag så otroligt inspirerad sen kom sambon och totalt sågade mitt intresse jäms med rötterna. Nu känns det bara meningslöst...
    Om någon har lite sylust över får ni gärna skicka lite.
    Trevlig kväll tjejer!
  • ak74
    Tjej 83 skrev 2010-03-05 17:35:10 följande:
    skickar massor! ja vill sy men har inga mer nålar... vill ha en nål  jobbigt, jaha vad ska ja göra ikväll då om sambon ska träna? hmm tråkigt o bara glo på tv heeh
    Tråkigt att vara utan nål. Jag har massor men tror tyvärr inte man kan sy med cybernålar
    Antagligen hamnar jag i soffan också, men där har jag en halvfärdig OS-mössa som vill bli färdig...
  • ak74
    Tjej 83 skrev 2010-03-05 17:58:40 följande:
    ohh stickar/virkar du? så skoj, hmm ja har inge garn så ne ja får la bara sitta, vila o ta det lugnt en kväll! det skadar ju inte, men tycker samtidigt att det är långtråkig o inte pyssla med nåt. får nog ta o baka nåt gott till ikväll så har ja gjort nåt iaf haha
    Baka är inte så dumt det heller... 
    Jo, det blir en hel del stickning. Virka har inte varit någon favorit men nu har jag blivit inspirerad av dessa fantastiska virkade bakverk man kan hitta på en del bloggar och då måste man ju testa
  • ak74
    GOBLIgobli skrev 2010-03-05 18:08:45 följande:
    Kan hålla med om att en nego karl kan få sylusten att bottna direkt. Räcker med att han haft en dålig dag så är kvällen gjord... Jag brukar morra lite åt honom då så han får kamma till sig! Sytiden är för kort för sura karlar!
    Jag antar att det är ett kvinnofenomen. Vi har alldeles för lätt för att ta på oss all världens problem medans karlarna mest ser sin egen lilla sfär. Allt annat ruskar de av sig.
    Jag antar att jag är extra känslig nu när jag är/kommer bli arbetslös. Man vill ju så gärna göra bra ifrån sig. Jag har alltid värnat om min självständighet. Nu såg jag min chans att verkligen prova lyckan som egenföretagare, speciellt nu när jag har 6 månaders arbetsbefrielse innan jag är officiellt arbetslös. Men icke!!
    Jag får väl hitta ett sätt att hämnas. Tänk om jag hittade ett jobb med riktigt obekväm arbetstid. Så sambon får ta det stora ansvaret för barn, mat och tvätt. Det har han inte behövt göra förrut. Jag har alltid tagit det största lasset. 
    Ser du hornen som börjar växa{#lang_emotions_demon}?
  • ak74

    Mimmi:


    Vad snygg den var!
    Jag fick repa upp mössan när den var halvfärdig. Den blev på tok för stor till dottern. Nu skippade jag sista ökningsvarvet och då passade den mycket bättre. 
    Jag har också valt andra färger. Denna kommer att bli ljuslila, mörklila, vit och grå. Nästa mössa kommer att bli ljusgrå, mörkgrå, vit och orange. Randningen blir lite som den den blir... Annars kör vi efter samma mönster
    Brodermaskinen får nog stå kvar i källaren. Den för så mycket väsen...
  • ak74

    Kruxet för mig är väl att jag lagt liiite mer pengar på min hobby än min sambo. Han hade en period då han snickrade mycket och köpte en del snickerimaskiner (bordssåg, planhyvel, bordsfräs mm). Då köpte han dem billigt på blocket. 


    Hur som helst har han långt kvar till min nivå (brodermaskin 50 000, overlock 9 000, symaskin 6 000 och CP 3 500)
    Jag försöker uppmuntra min sambo när han tittar på bioljudsanläggningar och annat för 25 000 men han är snål
    Å andra sidan tränar han minst 4 dagar i veckan, och jag klagar aldrig på det. Man får inte så himla mycket sytt när man är ensam med barnen. Mina barn börjar ju bli ganska stora nu men de tycker jag är så förbaskat tråkig när jag sitter och syr... Och så blir man avbruten stup i kvarten, torka rumpor, hämta vatten, hjälpa till med ytterkläder, byta kanal på TV:n... 
  • ak74

    Jag såg att flera här har sina tyger i den största expediten. Jag har funderingar på att överta äldste sonens expedit. Han vill ha en mindre... Men, om jag ska ta över den vill jag sätta på en skiva på baksidan. Tror ni det går? Eftersom jag har mitt syrum i tvättstugan i källaren med betonggolv och målade betongväggar. Inget är rakt någonstans och jag vill inte att tygerna ska kunna ramla ner på baksidan.


    *** sen är jag så vansinnigt rädd för spindlar som trivs i vår källare och gör allt för att de inte ska trivas***
  • ak74

    Min CP är opålitlig!!


    Kan någon berätta varför den syr ok på en provbit för att sedan sy så här så fort jag syr på riktigt
    Dåligt
    Och nästa söm jag syr med samma inställningar blir så här
    Bra
    Varför gör den så? Eller vad gör jag för fel?
    Det är precis som om kantbandet fastnar och försöker vränga sig...
  • ak74
    Mari78 m pojktriss skrev 2010-03-06 14:06:52 följande:
    Tjihooo! Lite peppad mitt uppe i förklylningen är jag för nu har jag bokat våran semesterresa tillsammans med min syster och bästa väninnans familj. Helt OT här, jag vet, men jag blev så uppspelt. Det är inget exotiskt resmål, men LEGOLAND, Danmark som hägrar under en femdagarsresa inkl en snabb vända in i Tyskland (vad vi nu skall dit o göra ) Grejt!
    Vi ska också till Legoland i juni. Kommer att bo 3 nätter på Lalandia och 2 nätter på västkusten. Barnen ska få bada så de blir alldeles skrynkliga
    Vi fick en brischyr från Stenaline för ett par dagar sen som yngste sonen la beslag på direkt. Jag har redan fått tejpa den en gång Han har noggrant studerat kartorna över både Legoland och Lalandia. Och börjat planera packningen{#lang_emotions_surprised}
  • ak74
    lindalake skrev 2010-03-06 12:49:50 följande:
    ak74: hamnar vikningen på kantbandet ända ute i tygets ytterkant? för så där får jag (har ingen cp dock) när jag inte viker kantbandet om tyget utan gör den längre ut liksom... förstår du vad jag menar?
    Nja, det är nog snarare tvärt om. Jag håller kantbandet så långt in det bara går...
  • ak74

    Jag tänkte sy en ärmlös trikåklänning av skogstyget.


    Om jag utgår från Ottobres Creativ Workshop 301, den figurformade modellen, behöver jag då justera ärmhålen något?
    Funderar faktiskt på att inte göra den utställd nertill utan mer rak. Dottern , 8 år, är ju så himla smal och lång att alla A-linjeformade klänningar ser ut som tält på henne.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd