• yrväder

Sytråden spinner vidare - röd tråd

Sytråden spinner vidare - Röd tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-12 13:12
    Bibbi

www.sysidan.se/company/view.htm

Hon har massor i sybehör, är billig och supersnabb på att skicka!

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd
  • ak74

Kruxet för mig är väl att jag lagt liiite mer pengar på min hobby än min sambo. Han hade en period då han snickrade mycket och köpte en del snickerimaskiner (bordssåg, planhyvel, bordsfräs mm). Då köpte han dem billigt på blocket. 

Hur som helst har han långt kvar till min nivå (brodermaskin 50 000, overlock 9 000, symaskin 6 000 och CP 3 500)
    Jag försöker uppmuntra min sambo när han tittar på bioljudsanläggningar och annat för 25 000 men han är snål
    Å andra sidan tränar han minst 4 dagar i veckan, och jag klagar aldrig på det. Man får inte så himla mycket sytt när man är ensam med barnen. Mina barn börjar ju bli ganska stora nu men de tycker jag är så förbaskat tråkig när jag sitter och syr... Och så blir man avbruten stup i kvarten, torka rumpor, hämta vatten, hjälpa till med ytterkläder, byta kanal på TV:n... 
  • ak74

Jag såg att flera här har sina tyger i den största expediten. Jag har funderingar på att överta äldste sonens expedit. Han vill ha en mindre... Men, om jag ska ta över den vill jag sätta på en skiva på baksidan. Tror ni det går? Eftersom jag har mitt syrum i tvättstugan i källaren med betonggolv och målade betongväggar. Inget är rakt någonstans och jag vill inte att tygerna ska kunna ramla ner på baksidan.

*** sen är jag så vansinnigt rädd för spindlar som trivs i vår källare och gör allt för att de inte ska trivas***
  • Nhelia

Minxy: Jag har en emerald 116 och den funkar absolut för hemmabruk! För en 500-lapp till kan du nog på emerald 118 som har några fler finesser.

Fridoli: Fina kläder!

• Mari78 m pojktriss
    Fiffa5 skrev 2010-03-06 10:44:12 följande:
    Äntligen har jag lyckats få ngt sytt trots en envis förkylning med feber över 38 grader i över en vecka nu. Mannens bror har fått sitt tredje barn så jag vill ju passa på att sy ngt. Så det blev en body med matchande byxor. fridoli.blogspot.com/2010/03/body-velourbyxor...
    Att man kan bli så golvad av förkylning. Är där själv nu och värst är nog den envisa huvudvärken. Så härligt med strålande solsken ute, men huvudvärken gör att det skarpa ljuset bara skär i huvudet. Har nog ingen feber, men känner mig verkligen inte frisk just nu...
  • Fiffa5
    Mari78 m pojktriss skrev 2010-03-06 11:24:41 följande:
    Att man kan bli så golvad av förkylning. Är där själv nu och värst är nog den envisa huvudvärken. Så härligt med strålande solsken ute, men huvudvärken gör att det skarpa ljuset bara skär i huvudet. Har nog ingen feber, men känner mig verkligen inte frisk just nu...
    Huvudvärken har jag med, helt hopplöst.
     Och igår åkte mannen till sitt jobb till sjöss och ska vara borta i 5 veckor...känns inte allt för roligt när man själv mår pyton och har två små barn + en hund att ta hand om....
  • Minxy
    Nhelia skrev 2010-03-06 10:49:56 följande:
    Minxy: Jag har en emerald 116 och den funkar absolut för hemmabruk! För en 500-lapp till kan du nog på emerald 118 som har några fler finesser. Fridoli: Fina kläder!
    Åh, tack för svar!
    Ja, jag kanske ska slå till då...sambon köpte ju en motorcykel för 100 000:- förra veckan, så då borde väl jag kunna lägga ut ca 2000-3000:- på en symaskin?

Skulle du kunna ge mig något exempel på hur en halslinning blir med den där "fusk"-overlocken som emerald har?
    Älskade Leo 2oo8-o2-16 och underbara Nora 2oo9-11-24!
  • Tjej 83
    Fiffa5 skrev 2010-03-06 10:44:12 följande:
    Äntligen har jag lyckats få ngt sytt trots en envis förkylning med feber över 38 grader i över en vecka nu. Mannens bror har fått sitt tredje barn så jag vill ju passa på att sy ngt. Så det blev en body med matchande byxor. fridoli.blogspot.com/2010/03/body-velourbyxor...
    jättefina,
  • ak74

Min CP är opålitlig!!

Kan någon berätta varför den syr ok på en provbit för att sedan sy så här så fort jag syr på riktigt
    Dåligt
    Och nästa söm jag syr med samma inställningar blir så här
    Bra
    Varför gör den så? Eller vad gör jag för fel?
    Det är precis som om kantbandet fastnar och försöker vränga sig...
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd