• mammajag

    Vaccinera sig mot svininfluensan när man är gravid?

    När vaccinet kom ut så var jag lite skeptisk till om jag skulle ta det eller inte eftersom att jag inte visste vad som kunde hända osv, så jag hade tänkt vänta för att se om skulle våga mig på det där, men sedan blev jag gravid och nu vågar jag absolut inte vaccinera mig. Hur känner ni inför det ? Är det någon gravid här som har vaccinerat sig ?

  • Svar på tråden Vaccinera sig mot svininfluensan när man är gravid?
  • longing for you

    min magkänsla har sagt redan från början att detta vaccin inte är nå bra. Därför kommer jag INTE ta det, och speiellt inte nu pga att jag är gravid...

  • Tamburmajor

    Jag kommer inte att göra det. Med eller utan barn i magen. Vaccinerar mig inte mot andra sjukdomar och ser ingen anledning att göra det den här gången heller. Har blivit så nojig att jag inte ens törs ta Postafen mot illamående. Är skeptisk mot medicinering överlag.

  • UnderYtan

    Ja jag vaccinerade mig i vecka 14 för jag är rädd om mig själv och mitt barn. Är inte ett dugg orolig för min bebis (har sett den på rul och allt ser bra ut) Jag är i vecka 19 nu. Jag ska ta min andra spruta när vaccinet behagar finnas tillgängligt igen. Det är slut överallt här. (Befinner mig i riskgrupp utöver graviditeten så därav två sprutor)

    Gravida kan vaccinera sig från dag ett. Bättre att du tar det nu för sen kanske det är försent. Det tar ju några veckor innan skyddet uppnås och det börjar lacka mot kallare tider=influensatider.

    Jag litar på att ett land som Sverige inte går ut med rekommendationer som är farliga för oss. Det är inte så att vaccinet i sig är helt otestat. Det har funnits i flera år för det bygger på ett äldre vaccin.

  • Utopia

    Jag har valt att inte vaccinera mej och i dag är jag riktigt glad efter att ha läst om en tjej som tog vaccinet och 2 dagar senare var hennes barn dött sen om det beror på vaccinet eller inte vet odm ännu inte men glad är jag

  • GrönaDruvan

    Jag sa att jag INTE skulle vaccinera mig, men gjorde det ändå tillslut.
    Hade tänkt sönder hjärnan annars.. nu är det gjort och tror nog inte det är någon fara.

    Förra veckan hade 40 milj i europa vaccinerat sig, och det är rätt många det..

    Jag vaccinerade mig dock efter vecka 12, på nåt sätt kändes det bättre. Eller jag var i vecka 12.

  • Kya

    jag vaccinerade mig i vecka 30. jag skulle aldrig vaccinera mig innan jag gått åtminstone 18 veckor av graviditeten, för det första är graviditeten så kritisk då och för det andra så finns ingen anledning att ha så bråttom. man är inte i riskgrupp innan man är i vecka 28. tredje trimestern alltså.


    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • longing for you
    UnderYtan skrev 2009-12-09 12:53:12 följande:
    Ja jag vaccinerade mig i vecka 14 för jag är rädd om mig själv och mitt barn. Är inte ett dugg orolig för min bebis (har sett den på rul och allt ser bra ut) Jag är i vecka 19 nu. Jag ska ta min andra spruta när vaccinet behagar finnas tillgängligt igen. Det är slut överallt här. (Befinner mig i riskgrupp utöver graviditeten så därav två sprutor)Gravida kan vaccinera sig från dag ett. Bättre att du tar det nu för sen kanske det är försent. Det tar ju några veckor innan skyddet uppnås och det börjar lacka mot kallare tider=influensatider. Jag litar på att ett land som Sverige inte går ut med rekommendationer som är farliga för oss. Det är inte så att vaccinet i sig är helt otestat. Det har funnits i flera år för det bygger på ett äldre vaccin.
    det jag undrar över med just det argumentet att "det bygger på samma vaccin som det mot vanlig influensa", varför rekomenderas INTE gravida att ta det vanliga då??. är det nu i grund och botten det samma, så borde de ju rekomendera det vanliga vaccinet också. Detta är en av de orsaker som gör att jag blir för misstänksam för att våga ta det.
  • Kya
    longing for you skrev 2009-12-09 12:58:55 följande:
    det jag undrar över med just det argumentet att "det bygger på samma vaccin som det mot vanlig influensa", varför rekomenderas INTE gravida att ta det vanliga då??. är det nu i grund och botten det samma, så borde de ju rekomendera det vanliga vaccinet också. Detta är en av de orsaker som gör att jag blir för misstänksam för att våga ta det.
    jag tycker inte om att det är tillsatt så mkt immunstimulerande medel i det, det är vad som oroar mig. gravida har ett naturligt nedsatt immunförsvar, och det av en anledning. att då tvinga upp försvaret kan inte vara så smart i tidiga veckor...
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Anatha

    longing for you skrev 2009-12-09 12:58:55 följande:


    det jag undrar över med just det argumentet att "det bygger på samma vaccin som det mot vanlig influensa", varför rekomenderas INTE gravida att ta det vanliga då??. är det nu i grund och botten det samma, så borde de ju rekomendera det vanliga vaccinet också. Detta är en av de orsaker som gör att jag blir för misstänksam för att våga ta det.
    Det är bara i första trimestern som gravida inte rekommenderas vanligt vaccin och det är för att man är extra försiktig då. Men med det här vaccinet har de gjort en annan nytta/risk analys och rekommenderar det direkt. Däremot ser jag ingen anledning att inte vänta till längre fram i graviditeten.

    Jag är gravid och har vaccinerat mig. Framförallt för att skydda mitt barn när det kommer. Vaccinet går inte genom moderkakan men mina antikroppar gör det och kan skydda barnet den första tiden.
  • longing for you
    Kya skrev 2009-12-09 13:00:25 följande:
    jag tycker inte om att det är tillsatt så mkt immunstimulerande medel i det, det är vad som oroar mig. gravida har ett naturligt nedsatt immunförsvar, och det av en anledning. att då tvinga upp försvaret kan inte vara så smart i tidiga veckor...
    ännu ett av mina anledningar =0). min syster tog vaccinet tidigt, i vecka 6, och två dagar senare fick hon mf. Jag tror att det kan bero på just det du skriver. Hennes kropp sänker immunförsvaret för att INTE stöta bort fostret, som faktiskt är ett främmande ting, och sen tillsätts något för att HÖJA immunförsvaret. Klart att det kan bidra till att stöta bort fostret!!! det är vad jag TROR.
Svar på tråden Vaccinera sig mot svininfluensan när man är gravid?