• Doldis987

    Vår ettåring dricker väldigt mycket vatten, 1,5-2 liter per dygn

    Ja, som rubriken säger. Sedan någon vecka har han börjat dricka enorma mängder vatten. På natten kan han dricka ca en liter. Blöjan är naturligtvis sprängfylld och måste bytas minst en gång. Vi har slutat med välling då han haft problem med magen, och bytte till vatten. Nu vaknar han ibland flera gånger i timmen och ska ha vatten. Han dricker inte lika mycket på dagen, men mer än mina andra grabbar gjorde vid den här åldern.

    Nu är ju frågan om han bara vill ha något som ersättning till vällingen eller om det kan vara tecken på diabetes. Har telefontid med hans läkare på tisdag om andra saker, men tänkte höra lite här om någon har erfarenhet av något liknande. Jag kan inte direkt se någon annan förändring. Han har alltid sovit kasst på nätterna och stundvis varit väldigt gnällig och klängig. Han sover ca 2-2,5 timme om dagen, och ca 10-12 timmar per natt. Han äter normalt. Har haft reflux, kraftig (nu precis inom referensvärdena) järnbrist och har visat tecken på överkänslighet mot laktos (troligen sekundär).

    Alltid brukar det dyka upp någon som har bra tips att ge. La tråden under åkomma/sjukdom, men skulle lika gärna kanske ligga under sömn, om det nu bara är en ovana han dragit på sig.

    //Lotta

  • Svar på tråden Vår ettåring dricker väldigt mycket vatten, 1,5-2 liter per dygn
  • Nalle Puh73

    Han är inte hungrig då? har också en refluxkille hemma och när han var som värst runt 1-2 år så åt han välling flera gånger per natt och jag tror det var hans sätt att lindra smärtan. Vällingen och även vatten i hans fall lindrar en stund. William sov jättedåligt och åt konstant som bebis. När han var runt 1,5 år så mådde han som sämst och skrek timmar varje natt. fick tillslut komma på barn och efter många tårar och mycket förtvivlan fick vi Gaviscon och vips vart det en ny grabb.
    Vad har han för problem med magen?  Är det laktosproblem kan man ju ge annan välling.


    ♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Flätad

    Jag minnsatt vår dotter också drack massor i den åldern, hon ville dricka hela tiden, dock mest på dagtid även om hon ibland vaknade på natten och var törstig. Jag var orolig ett tag och bekymrade mig för när hon skulle börja på dagis så att hon verkligen skulle få all den dryck hon behövde.... Jag hade tankar om diabetes och andra hemskheter men plötsligt en dag så började det avta och idag dricker hon gärna en fortfarande men långt ifrån sååå mycket, hon är 3,5 år nu. Så för oss var det en övergåeende fas men om du är oroligså kolla med bvc. Hellre det än att gå runt och oroa sig, oro har man tillräckligt av som föräldrar ändå Att dricka mycket KAN ju va ett tecken på diabetes men BEHÖVER ju INTE bero på det, kolla upp det så ni kan släppa det sen förhoppningsvis Hoppas det löser sig tilldet bästa för er! KRAMAR OM

  • Doldis987

    Han har ätit mjölkfri välling, EnaGo, men han blir hård i magen av den och sover ännu sämre. Han var en period på Losec, men det trappades ner.

    Vi har också funderat på om han varit hungrig, och provat ge ett kvällsmål. Vi har väl inte varit superkonsekventa med det, men kanske ska prova.

    Vi är redan inne i svängen då han slutade andas ett antal gånger (visade sig senare vara pga smärtan av refluxen). Men läkaren vi har nu blir nästan arg så fort jag frågar nåt.

  • Nalle Puh73
    Neolotta skrev 2009-12-13 11:11:07 följande:
    Han har ätit mjölkfri välling, EnaGo, men han blir hård i magen av den och sover ännu sämre. Han var en period på Losec, men det trappades ner. Vi har också funderat på om han varit hungrig, och provat ge ett kvällsmål. Vi har väl inte varit superkonsekventa med det, men kanske ska prova. Vi är redan inne i svängen då han slutade andas ett antal gånger (visade sig senare vara pga smärtan av refluxen). Men läkaren vi har nu blir nästan arg så fort jag frågar nåt.
    Men om han har såna bekymmer varför trappade ni/dom ner?
    Kanske han behöver mer nu en period igen.
    Vi blandar havremjölk med enago grötpulver till våran minsting som ev är mjölkallergiker, testa det kanske funkar bättre.
    William var nog inte hungrig egentligen när han åt om nätterna utan han åt för att minska smärtan. Så fort han börjat med gaviscon minskade nattätandet drastiskt.
    Fy vad hemsk att han slutade andas. Tycker du ska bergära annan läkare och sätta in medicinen igen eller fråga om du kan testa med gaviscon. Stackarn ska ju inte behöva ha ont.
    ♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Hertha

    Men varför blir han arg? Hade jag haft samma historik med mitt barn hade jag också haft 1000 frågor och undrat över varje liten grej som förändrade sig.

    Vet ju hur många frågor jag har nu och då är det bara en mild mjölkallergi på den ena och eksem på den andra. Han har jag också upplevt dricka mycket vatten men jag tror inte han är i närheten av 1,5 liter.

    Jag hade nog ändå tagit kontakt med akuten, eller sjukvårdsupplysningen och fått råd! Om inte annat så slipper du fråga den vanliga läkaren på tisdag...

  • Doldis987

    Jag vet inte varför läkaren blir arg. Om jag får gissa är det för att jag läser på en hel del och hon tycker väl kanske att jag försöker ställa egna diagnoser. Ska väl tillägga att jag fick tvinga fram de undersökningar som ledde till att han fick diagnosen reflux. En läkare ville till och med börja medicinera med epilepsimedicin, "ifall att" som han sa.

    Men det är ju ingen orsak att inte höra av sig om provsvar, inte ringa tillbaka på utsatt tid osv.. men det är ju en annan historia

    Angående medicineringen så var det nuvarande läkare som sa att vi skulle trappa ner. Och det primära har ju varit att få bukt med andningsstoppen, och det fick vi ju till slut. Men då är det som om de andra problemen inte är viktiga.

    Nalle Phu73, varför grötpulver? Är det bättre än vällingen från EnaGo? Kanske ska köpa och prova. Vilka mått tar ni?

    Kanske ska ringa 1177 sen och fråga. Det är ju trots allt ganska enkelt med ett prov på blodsockret.

  • MrsQuitaz

    hej

    vi har också en son på 15 månader som dricker kopiösa mängder vatten. vattenflaskan ska alltid vara bredvid honom och jag fyller på den titt som tätt. på nätterna blir det också väldigt mycket drickande och blöjorna svämmar över.
    pratade lite hastigt om detta med hans bvc sköterska som genast sa åt oss att ringa barnmedicin och få en tid för att kolla diabetes. om vi inte fått en tid där sa hon att vi skulle åka in akut med honom. diabetes i den unga åldern är väldigt ovanligt men dem tar det på största allvar. vi åkte in akut och de tog blodprover och även ett kisseprov. vi väntade ett tag och fick svaret att han inte hade diabetes, tack o lov för det. efter en vecka kom svaret på blodprovet om skulle visa lite mer ingående hur sockerhalterna i kroppen såg ut och de var också fina.
    läkaren vi besökte sa dock att det finns barn som är väldigt fästa vid vatten. de älskar det och ibland går det så långt att matintaget lider pga mättnaden som vattnet ger. hon gav oss rådet att sätta en begränsning för hur mycket han fick dricka. avleda när han vill ha vatten eller bara låta honom dricka en klunk eller två. att törsten ska vara så stor som den är för båda våra barn under natten ska tydligen inte vara normalt alls. tar han napp som du kanske kan lura på honom?

    för övrigt så var min gosse också mjölkallergisk och drack nutramigen. det slutade han dock helt med när han fick smak för vatten. idag är han inte längre allergisk mot mjölk och vi ger honom vanlig mjölkersättning men hand ricker ändå mycket vatten.

    vet ej hur mycket klokare du blev på¨mina erfarenheter o ord men det löser sig säkert för er del.

  • Nalle Puh73

    Här går inte vällingen hem men när vi blandar 250 ml havremjölk med 2-2,5 msk grötpulver så slinker den snabbt ner.


    ♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • MrsQuitaz

    våran gosse vill inte heller ha välling så därför får han mjölkersättning från 10 månader. den innehåller exakt lika mycket nyttigheten som vällingen.funkar fin fint =)

  • Doldis987

    Tack alla ni för tips och råd! Vi har tagit prover för diabetes nu och de snabba provsvaren visade inga tecken på diabetes. Han har senaste nätterna druckit lite mindre vatten, så vi får se vart detta leder.

  • Vitalija S

    Hej, 

    Jag läste om att någons son dricker jättemycket vatten på natten. Jag har likadant problem med min 11 månader dotter. Jag vet inte vad pågår med henne igentligen... Hon dricker runt 900 ml. vatten och välling ihop. Hon sover jättedåligt på nätterna. Hon kan bli vaken ibland varje timme. Hon vaknar ibland och gråter. Ibland hon kan inte somna mitt på natten och kan vara vaken 2-3 timmar även om jag försöker somna om henne. Jag måste byta blöja 2 gången under natten. Vi var hos allergolog 4 gånger och vi byte 2 klinik. Vad jag vet idag är att hon kan inte mjölk produkter och ägg. Det får hon inte länge sent men hon sover dåligt ändå. Hennes bajs är grön. Jag misstänker att hon har födesämnesmatintolerants men problemet är att läkarna vill inte höra mig. När hon var 6 månader de gjorde blodprov och kollade om hon har allergi mot mjölk, ägg, soya, banan. De hittat att hon är lite allergisk mot ägg.. Även om jag vistte att hon kan inte mjölk produkter. Till slut vi bytte klinik och åkte till Karolinska. Efter lång lång diskussion med läkare hon gjorde pricktest och kollade ägg och mjölk produkter. Båda två var positiva. Vi kollat för diabetes men det var negativ. Min fråga är om någon visste få veta varför igentligen de dricker så jättemycket vatten på nätterna? Hon dricker jättelite på dagarna. Jag bara misstänker att hon har ont i magen därför dricker hon så mycket. 

Svar på tråden Vår ettåring dricker väldigt mycket vatten, 1,5-2 liter per dygn