• Callina

    17-åring och öl

    Skulle precis dammsuga och hittade en fullproppad påse med starköl under 17-åringens säng. Vet att han ska på fest i morgon eller så är det kanske till nyår.. Just nu känner jag inte riktigt att jag har orken att ta den här diskussionen/bråket. Jag vill bara ha juuuul och lugn och ro. Ska väl flytta på påsen nu och så får vi se om han frågar efter den.

    Låter ni era 17-åringar dricka?

  • Svar på tråden 17-åring och öl
  • MissLillan

    Jag hade gjort som du. Tagit påsen. Och tagit diskussionen när han frågar efter den.

  • Familytime

    Det är olagligt för ungdomar under 18 att köpa öl och att dricka dem på krogen, så självklart skulle jag inte tillåta en 17-åring att dricka. Bara så jag förstår saken rätt; DU vill hellre har julefrid än reda ut hur din 17-åring fått tag på öl inför en fest eller nyårsafton? Det känns väldigt avigt att en förälder skulle säga så, faktiskt. Hur kan man tänka så? Hur blir julefriden om han åker fast hos polisen för att han är minderårig och dricker? Nej, jag förstår inte hur du tänkte där, faktiskt. Men det är ju olika som vi säger....

  • MissLillan

    Fast vad spelar det för roll om hon får reda på var han har fått tag på det? Familytime skrev 2009-12-18 18:33:40 följande:


    Det är olagligt för ungdomar under 18 att köpa öl och att dricka dem på krogen, så självklart skulle jag inte tillåta en 17-åring att dricka. Bara så jag förstår saken rätt; DU vill hellre har julefrid än reda ut hur din 17-åring fått tag på öl inför en fest eller nyårsafton? Det känns väldigt avigt att en förälder skulle säga så, faktiskt. Hur kan man tänka så? Hur blir julefriden om han åker fast hos polisen för att han är minderårig och dricker? Nej, jag förstår inte hur du tänkte där, faktiskt. Men det är ju olika som vi säger....
  • Doriath

    Jag skulle göra det "enkelt" för mig, förbjuda att gå på festen efter man gjort det där beslaget. Hellre en sur unge än en full unge. Så länge man bor hemma får man leva efter föräldrarnas regler.

  • Familytime
    Doriath skrev 2009-12-18 18:37:30 följande:
    Jag skulle göra det "enkelt" för mig, förbjuda att gå på festen efter man gjort det där beslaget. Hellre en sur unge än en full unge. Så länge man bor hemma får man leva efter föräldrarnas regler.
    Håller helt med! Och som svar till Misslillan: Det är också olagligt att sälja alkohol till minderåriga. Är det INGEN som ser att det faktiskt är OLAGLIGT på alla håll och kanter här? Varför ser man mellan fingrarna på det? Jag fattar inte? Ja, visst man vill inte ha en full unge som Doriath skrev, men jag vill heller inte att mina barn ska ha tillgång till människor som utför kriminella handlingar och som själv begår brott genom att dricka alkohol som minderårig.
  • PCO20

    Nu är jag inte mycket äldre själv (20 år) men snälla, han är ju snart 18 år!

    Det är du som är mamman!

  • Familytime
    gnuttenn skrev 2009-12-18 19:13:31 följande:
    Får jag fråga er en sak, när började ni dricka??
    Jag började för tidigt, sexton år nästan sjutton. Jag hade mer än gärna haft föräldrar som stoppat mig. Mina föräldrar kastade ut mig när jag var sexton år. Då är det inte konstigt att det blir som det blir för tidigt. Jag har själv två barn, snart tre och jag kommer ha nolltolerans mot allt brottsligt, såsom minderåriga som dricker alkohol exempelvis.

    Att jag själv gjorde det när jag var för ung var för att det var det mitt umgänge gjorde. Jag hamnade i dåligt umgänge utan några som helst lagar eller regler. Jag är bara glad att jag var smart nog att säga nej till droger.
  • LummePrinsessan

    Nej, jag kommer inte att låta min 17 åring dricka.

  • Callina
    Familytime skrev 2009-12-18 18:33:40 följande:
    Det är olagligt för ungdomar under 18 att köpa öl och att dricka dem på krogen, så självklart skulle jag inte tillåta en 17-åring att dricka. Bara så jag förstår saken rätt; DU vill hellre har julefrid än reda ut hur din 17-åring fått tag på öl inför en fest eller nyårsafton? Det känns väldigt avigt att en förälder skulle säga så, faktiskt. Hur kan man tänka så? Hur blir julefriden om han åker fast hos polisen för att han är minderårig och dricker? Nej, jag förstår inte hur du tänkte där, faktiskt. Men det är ju olika som vi säger....
    Nej, du förstår verkligen inte saken rätt. Jag vill "inte hellre ha julefrid än att reda ut mmmm.." Fy vad drygt skrivet jag skriver att jag inte känner att jag egentligen har orken just nu. Men FÅR vara trött som förälder och även beklaga sig över det. Och samtidigt fråga om andra låter sina 17-åringar dricka för att starta en diskussion, inte bli påhoppad direkt utan att ens vänta på svar på frågan du ställer om du förstått mig rätt..
Svar på tråden 17-åring och öl