• Ela

    30+ som väntar/har fått syskon, del 7

    Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

    Nu är det dags för uppföljaren!

    Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

    Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

    Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

    Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46692061.html

    De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m48715017.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m48746196.html

    De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m48684240.html

    De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m48081181.html
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-22 11:26
    Ny BF-lista:

    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49522537.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 7
  • M73

    T har bivit rejät förkyd... hon var otröstig igår o så fick hon feber på natten så jag roade mig med att köra in till barnakuten två på natten i uset väglag. Var inte mkt att göra men jag fick iaf ok för att ge henne alvedon... verkar något piggare idag men hon ärsnorig (charmigt partytrick att blåsa snorbubblor..) o magen är totaknas... Hoppas det går över rätt fort för jag är less nu!

  • Billabong

    LaGal: Usch då! Blev förtvivlad för din skull, ditt inlägg förmedlade verkligen känslor av uppgivenhet, sorg och frustration!

    Inte för att jag på ngt sätt sitter med svaren, men jag verkar vara först att svara.

    Våra förutsättningar är helt olika, t.ex. kunde amningen aldrig bli ngn prioritet för mig, det hade inte gått att hantera en vardag då. Flaskan (med ffa ersättning) introducerades i alla mina tre barns liv deras första dygn, till känslomässig sorg för mamman men logistikmässigt är det GULD!
    Dessutom har jag inte varit själv med mina små gullungar tillnärmelsevis så långa perioder som du är. Hela hösten har sambon jobbat halvtid, som längst 7 timmar/dag. Så jag har alltid vetat att när det kört ihop sig reda på morgonen så finns avlastningen där inom loppet av en arbetsdag.
    Och när det gäller att natta själv så behöver vi bara göra det ngn kväll var i veckan. För vi har velat kunna vara iväg och göra egna saker. Men helst har vi sett till att inte åka hemifrån förrän iaf ett av de tre barnen somnat för kvällen/natten... Inte alltid det gått. Och självklart blir det rörigt att natta flera barn samtidigt. Ffa om det som inte ska sova ändå är kinkigt o gnälligt.

    Först o främst: Vissa dagar går bra, dem ska man glädja sig åt och minnas. Kom ihåg det. Och SÄNK ambitionerna.

    Andra dagar går ALLT fel. Käpprätt åt skogen. Iaf känns det så just då. Matningarna krockar, storasyster blir vansinnigt hungrig eller övertrött, en bebis (eller två) bajsar ner sig vid sämsta möjliga tillfälle, storasyster utmanar mamma med att göra sådant hon absolut inte får osv...
    Och de dagarna ska man verkligen försöka glömma i samma stund som sista barnet somnar.

    Så jättesynd att din mamma inte kunde komma idag, när du verkligen hade behövt få avlastning, praktiskt och känslomässigt... Jag hoppas att hon kan komma imorgon eller ngn annan dag. Eller en vän? Har du en bra BVC-sköterska som du kan kontakta och prata av dig hos? Få kloka råd av? De är ju inte bara till för att mäta o väga bebisarna...

    Rent konkret: Vad är det Filip behöver när han är kinkig när det är läggdags för Fanny? Ammas? Går det att amma honom samtidigt som du läser saga för Fanny? Eller kommer han inte till ro av ngt alls?
    Vad är det som kör ihop sig för övrigt? Deras mattider eller ngt helt annat?
    Hur sover du själv? Om du är slutsjasad känns motgångarna ännu jobbigare.

    Varm kram!

  • Ela

    Åh, La Gallina! Mina största sympatier! Jag har sagt det förr och säger det igen - du är oerhört stark som är så mycket ensam först med Fanny och nu med båda barnen. Jag har som mest varit ensam med två barn i 36 timmar (i lägenhet och med T på dagis dagtid) och jag tyckte att det var kämpigt så det är verkligen förståeligt i mina öron att du finner din situation jobbig. När jag lägger båda barnen (vilket även vi försöker undvika så långt det bara går) är det genvägar som gäller. T bäddas ner i soffan framför en DVD-film och får ligga där tills hon somnar och när R var mindre ammade jag henne till sömns i en annan del av soffan innan jag bar en sovande T till hennes säng. Senaste gångerna har jag sövt R i famnen och lagt henne i spjälsängen, men T har fått somna i soffan för jag vet att det är lite extra mysigt för henne och då krånglar hon mindre. Vet inte om det var mycket till tips eftersom du är ensam till "vardags" men jag vill bara säga att det är min absoluta åsikt att genvägar är mer än tillåtna när det kör ihop sig (och det gäller även att ta till välling/yoghurt om storbarnet inte vill ha annat)! Hoppas verkligen att din mamma kan komma snart! Stor kram!  


    Två är dubbelt så bra
  • södermalm

    Ett livstecken även härifrån....

    K som var jätteduktig på julafton och hälsade på tomten med stora ögon, tog i hand och sa tack tack...fick även förutom fina julklappar vattkoppor på självaste julafton. Första två dagarna verkade han rätt opåverkad men nu har det varit hög feber och gnäll i drygt 2 dagar, men hoppas det vänder. Han sover dock ännu inte, L sover i sin vagn och jag vill bara gå och lägga mig, men vi sover alla i samma stora rum här hos svärisarna så jag vill vänta tills K somnat. Och hoppas att det går att flytta L insats till vagnen till spjälsängen utan att han vaknar men det är väl att hoppas för mycket. Usch....

    La Gal, jag som känner att jag vill gnälla, så läser man ditt inlägg - du är otrolig, och jag säger som Ela att jag är så imponerad över att du orkar. Det äldre barnet kommer lite i kläm ibland, men det blir bättre och jag kan snarare känna att det är L som kommer i kläm då K oftast går först förutom vid amningar osv. Förstår att det känns jättejobbigt och det blir säkert extra lätt att man småbråkar med varandra då - hoppas det löser sig med sambon och att det blir bättre när han kommer hem. Hur länge kommer han att jobba borta så här i perioder? Finns det något slut? Hoppas också att din mamma kan komma. Vägarna kanske är bättre imorgon?! Massor av kramar

  • Tessan S

    LaGal: Fy, det låter som om du har det riktigt tufft just nu. Är själv lite orolig för tvåbarns-chocken och då behöver jag ju nästan aldrig vara själv mer än en arbetsdag.
    Hoppas så att det reder ut sig för dig. *kram*


    ♥ Elwira 30/5 2008 ♥ Knyttet BF 29/3 2010 ♥
  • 73Moon

    LaGal, det låter jätte jobbigt och jag känner igen en del även om jag aldrig hittils haft egna nattningar.. Jag fasar för att maken skall på tjänsteresa och lämna mig själv en kväll.. och du skall vara själv flera dagar..

    Vår lillkille är ju väldigt skrikig det har iof blivet lite bättre sista veckan och det är nu inte varje kväll jag är vaken till 2 eller 3. Men han är sällan nöjd hos sin pappa utan bara mamma som gäller.. vilket gör gnäll och skrik kvällar jobbiga.. Maken tröttnar oxå då han ser att det inte fungrar så det blir jag som bär en tröstlös liten pojk:/ J är oxå lite små gnällig och ojjar sig för det mesta för att få uppmärksamhet av mig.

    Nu har vi ju fått lite snö och jag har pumpat ut en del mjölk som jag har i frysen, så igår och idag har jag och J varit ute och åkt pulka för att få lite egen tid, G har sovit och skulle han vakna har han blivet makens ansvar, igår funkade det jätte bra men efter att G tagit flaskan i dag har han bara skriket och inte velat äta så mycket förrän sent i kväll. Men jag och J hade roligt i snön även om hon blev trött så och blev små gnällig för det.

    Det är inte lätt att få tid att pumpa men när G slarv äter pumpar jag överflödet och fryser in varje liten slatt har ju fyllt sin funktion dessa dagar.. Hur får man dagarna att fungera? ja hade J inte varit hos dagmamman när maken jobbar vet jag inte hur jag hade löst det, bärsjalen räddar mig en hel del så att jag kan leka med J och ändå ha G med mig, I sjalen är han oftast nöjd..

    Jag har inte riktigt fått rutinenrna att sitta än och nu är maken ledig, bävar lite för hur jag skall lösa en skrikig G och göra frukost åt mig och J igen innan hon skall iväg på morgonen..

    För alla är inte livet som 2 barns mor en kaos men det tar på krafterna framförallt om man inte får sova och ladda batterierna.. här har det varit flera kvällar då jag nästan gråtit av trötthet eller att J får ta att mamma inte orkar och har kortare tålamod än tidigare.

    Julen har varit bra här, vi hade julen hemma och maken fixade all mat, dagarna innan var jobbiga med allt som skulle göras men på julaftonen funkade allt toppen och G var hur snäll som helst, satt hos mormor och farmor hela kvällen och farmor förstod inte att han som var så tyst och gå var en skrikis, mormor som sovit från natten innan kunde ju intyga att kvällen innan varit mer skrikig.
    J var glad för alla julklappar men då vi var många här och alla köpt mer än en klapp till henne blev det ju jätte mycket iaf, hon hade ju inte tid att öppna.. "lyx problem"

    det blev ett långt inlägg jag som knappt har tid att sitta här.. första kvällen på länge som båda barnen sover för natten vid denna tiden, räknar ju med en ammning vid kl 01 annars blir jag förvånad.. fast han får gärna göra ett 4h pass   kram på er

    och LaGa hoppas att du får lite hjälp av din mamma och att hon kan ta sig till er och väglaget blir lite bättre.. kanske har du någon kompis som vill komma och hälsa på och bära minstingen.. mina vänner bär gärna den G och då kan jag ägna mig åt J under någon timme..

  • VO2max

    *blygt* Hej... har varit "medlem" i "första-barnet-tråden" men inte varit aktiv där på ett tag... inte hunnit lixom....
    Nu måste jag bara få visk-skrika *grav.testet visade på plus!!!!* Jisses. Vi är lite i småchock... Vår snart 1-åriga dotter ska få ett syskon, om allt går som det ska.... Vill ju inte berätta för ngn än och tror inte vännen jag känner läser här - JAG = GRAVID igen
    Inga symptom. Bara att jag blev jätteförkyld... och det är jättenytt, v. 5 bara så... man vet aldrig. Vågar inte vara superglad än...

  • Siggan

    La Gal: Sympatikram! Känner för att gnälla lite jag med, men hinner inte sitta vid datorn just nu...
    Ang. läggningarna så fungerar det bättre nu för K är ofta på bra humör när A ska somna. Men så har det inte alltid varit.

    grattis VO2max! Tror inte vi har träffats förut.

    Såg att Huldstina plussat!

    Får se om jag hinner återkomma ikväll.

  • Milla C
    La Gal: Inte heller jag har varit ensam med två barn så långa perioder i sträck, men mitt bästa tips för att hantera kvällar och lägga två barn samtidigt när den ena är väldigt liten: Sjal eller bärsele. Jag hade Lucas i sjalen där han låg gott och var förhållandevis nöjd - och så kunde jag ge Gabriel lite extra uppmärksamhet. Lite mysigare läggning som Ela tipsade om är inte heller fel om allt annat "skiter sig". Ibland är det helt OK att gå på "minsta motståndets lag". Hoppas att din mamma kan komma till dig snart så att du får lite avlastning - och behöver du skriva av dig här så är det ju det vi är till för: Att dela varandras jobbiga stunder likväl som glädjeämnen. *Kram*
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Milla C

    Glömde ju...

    VO2max: {#lang_emotions_flower} Grattis till plusset och välkommen hit! {#lang_emotions_flower}

    Även jag har noterat att Hulda plussat för syskon .


    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 7