• Andersson1

    Vilken är den bästa åldern för att skaffa barn??

    Jag undrar vilken ålder du tycker är den mest lämpliga att skaffa barn.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-29 20:26
    Jag vill bara tillägga att jag förstår att så mycket annat spelar in förutom ålder. Förhållande, jobb, pengar osv. Men om du bortser från det så vill jag bara spontant ha svar på vad du tycker är den perfekta ålder för att inleda en familj.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken är den bästa åldern för att skaffa barn??
  • Bonanza

    Du har lagt den under fertilitet, så då svarar jag bara med tanke på det:

    Mellan 20 och 30 år tycker jag är ultimat.

  • April Mamma

    Svårt att säga en specifik ålder, det beror ju mer på om man har ekonomi, stabilt och bra förhållande osv. Det kan man ju ha redan som tex 20 åring men även vid 35 år.

    Jag skulle precis fylla 29 år när mitt första kom...det var en bra ålder för mig, jag hann "leka av mig", ha ett bra jobb-ekonomi osv.
    Medans min mamma var 18 år när min storebror föddes och 20 år när jag kom....

  • gryning2

    Jag röstade 23 eftersom jag var det när jag fick min son. Tycker det är perfekt ålder att få första barnet, man är varken för ung eller för gammal och man behöver inte stressa med syskon om man inte vill. Jag har själv föräldrar som var 40+ när jag föddes och det tycker jag är jättetråkigt, så jag vill vara en ung förälder!

  • Idacha

    Jag var 24 år när min dotter föddes, skulle fylla 25. Nu är jag 26 och fyller alltså 27 när dottern har passerat två. Jag valde dock 26 år som bästa åldern. Kände själv att jag var i yngsta laget för att skaffa barn. Behövde nog egentligen få jobba några år och mogna till lite samt att inga av mina vänner fick barn då. Nu är jag 26 och känner att nu skulle ha varit den bästa tiden att få barn. Nu börjar också några av mina vänner skaffa barn.

    Självklart ångrar jag ingenting. Det är ju ingen stor åldersskillnad. Och ALLT har ju gått bra trots allt. ;)

  • Lapsang

    Rent biologiskt är det väl bra att vara så ung som möjligt har jag för mig? Sen tror jag det är större chans att man är såpass "färdig" som person att man inte utvecklas/ändras lika mycket längre när man är äldre. Det har ju fördelen att det är större chans att den partner man valt är någon man är nöjd med även i framtiden. OBS! Detta är inte skrivet för att hoppa på ngn ung förälder, självklart finns mogna unga människor som väljer en partner som det sedan håller med livet ut. Och att det håller livet ut är ju inget måste heller, även om det kan vara önskvärt för många. Jag pratar alltså om statistiken, att jag tror det är FLER förhållanden som håller när man är lite äldre när man skaffar barn, även om det i varje enskilt fall kan gå alldeles utmärkt även med unga föräldrar.

    Personligen har jag "väntat" längre med att skaffa barn därför att jag var 29 när jag träffade min partner och sen ville vi ju gärna lära känna varandra lite innan vi satte igång... Hade såklart föredragit om allt detta hänt tidigare eftersom det visade sig att vi hade svårt att få barn.

  • Lavish

    Röstade kaxigt på 25 eftersom det är då jag kommer bli mamma om vi lyckas bli gravida på under 6 månader.

  • Pretty Banana

    Mellan 20 och 25 tror jag är mest lämpligt rent biologiskt. Röstade på 22.

  • CeeJay

    Röstade på 26 år - inte för ung och inte för gammal. Vid den åldern har man oftast en stadig livssituation, bra boende osv och är rätt så klar på vem man är själv som person (saker som var/är viktiga för mig).

Svar på tråden Vilken är den bästa åldern för att skaffa barn??