• ViljaDrömma

    Adopterade barn och allergi

    Jag och min man älskar djur, och vi har pälsdjur hemma som är våra kära familjemedlemmar. Har märkt bland andra A-föräldrar to be, att det är rätt vanligt att man har hund eller katt (kanske som bebis substitut ) Iallafall så är jag rädd för att tänkt om vi får ett barn som är allergiskt mot pälsdjur? Det skulle krossa mitt hjärta!

    Absolut så går vårt barn före våra djur, och vi skulle få lösa situationen på bästa sätt. That´s life! Men jag hoppas så att vårt barn ska få växa upp med dessa underbara fyrfota vänner.

    Hur som, frågan är...hur har det gått för er alla som kommit hem och har djur. Har era barn reagerat (allergiskt) på dem, eller hur gick det?

    Är det generellt mer eller mindre vanligt med allergi bland A-barn än B-barn? (Det där lät ju riktigt dumt.... Men jag tror ni fattar vad jag menar)

    Kram!

  • Svar på tråden Adopterade barn och allergi
  • mammamys06

    Jag tror inte det är vanligare bland a-barn faktiskt. Inte min erfarenhet i alla fall för som du säger, de flesta jag känner som har adopterat har också haft pälsdjur och det har gått bra i samtliga fall faktiskt....VI fick dock lämna ifrån oss vår älskade katt för han blev för svartsjuk och det gick inte, hade nog gått bättre om han kommit till vår familj efter vår son kommit.


    Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • Neko

    Jag tror det är mindre vanligt med allergi hos A-barn =P Det är ju vanligast med allergier i rika I-länder och därifrån adopteras inte barn så ofta. Om man ser till den genetiska faktorn alltså =) Sedan är det nog mindre risk också ifall de växer upp bland djur.

    Ingen av de jag känner som är adopterade är allergiska iaf, fast känner flera med släkt härifrån som är det.

  • Ethi

    Jag läste en intressant artikel i Hundsport här i höstas, om just allergi. I den stod att trots att allergier inte alls finns i samma utsträckning i andra länder, så visar det sig att adopterade barn i precis samma utsträckning som biologiska barn får allergier i just det land som de växer upp i.

    Jag måste ju säga att jag blev lite snopen... Jag har faktiskt trott att vi minskade risken för att våra barn skulle få allergi genom att inte föda dem själva... Sen kanske vi gör det med. Vi har en del allergier i släkten och den dispositionen kanske faktiskt våra barn inte har genetiskt nu. Eller så kanske de har det. Det vet vi ju inte. Risken är tydligen i alla fall lika stor som det svenska riksgenomsnittet, trots att de är födda i ett land där man nog knappt hört talats om pälsdjursallergi... Märkligt va!

    Våra barn tål *pepparpeppar* än så länge allting i alla fall...

  • ViljaDrömma
    Ethi skrev 2010-01-06 11:33:49 följande:
    Jag läste en intressant artikel i Hundsport här i höstas, om just allergi. I den stod att trots att allergier inte alls finns i samma utsträckning i andra länder, så visar det sig att adopterade barn i precis samma utsträckning som biologiska barn får allergier i just det land som de växer upp i. Jag måste ju säga att jag blev lite snopen... Jag har faktiskt trott att vi minskade risken för att våra barn skulle få allergi genom att inte föda dem själva... Sen kanske vi gör det med. Vi har en del allergier i släkten och den dispositionen kanske faktiskt våra barn inte har genetiskt nu. Eller så kanske de har det. Det vet vi ju inte. Risken är tydligen i alla fall lika stor som det svenska riksgenomsnittet, trots att de är födda i ett land där man nog knappt hört talats om pälsdjursallergi... Märkligt va!Våra barn tål *pepparpeppar* än så länge allting i alla fall...
    Hmm...intressant, märkligt och SYND! Aja, jag antar att framtiden får utvisa hur det blir för oss. HOPPAS vi kan leva som en riktig storfamilj allihop- oavsett antalet ben vi begåvats med!
  • ViljaDrömma
    Neko skrev 2010-01-06 10:36:39 följande:
    Jag tror det är mindre vanligt med allergi hos A-barn =P Det är ju vanligast med allergier i rika I-länder och därifrån adopteras inte barn så ofta. Om man ser till den genetiska faktorn alltså =) Sedan är det nog mindre risk också ifall de växer upp bland djur. Ingen av de jag känner som är adopterade är allergiska iaf, fast känner flera med släkt härifrån som är det.
    Låter bra! HOPPAS det stämmer!
  • ViljaDrömma
    mammamys06 skrev 2010-01-06 10:35:17 följande:
    Jag tror inte det är vanligare bland a-barn faktiskt. Inte min erfarenhet i alla fall för som du säger, de flesta jag känner som har adopterat har också haft pälsdjur och det har gått bra i samtliga fall faktiskt....VI fick dock lämna ifrån oss vår älskade katt för han blev för svartsjuk och det gick inte, hade nog gått bättre om han kommit till vår familj efter vår son kommit.
    Tråkigt med er katt. Vad gjorde katten då? Var den dum mot sonen?
  • Ethi

    Eller hur! Och skrämmande... För man tänker att då kanske man kan förhindra det på något sätt. Hålla mindre rent, var sensmoralen i artikeln... Det vi lärt oss, som vi är uppvuxna med, att man måste hålla rent för att minska risken för allergi, är helt galet och fel och bara ökar risken. Men det känns ju märkligt att typ låta sin bebis åla genom grus, jord och hund- och katthår för att minska risken för allergi... Det känns ju som att man istället riskerar att överbelasta den lille så att han/hon istället kommer att bli allergisk. Ja, inte vet jag... Själv har jag blivit så rådvill av alla "råd" från olika håll att jag mest bara ägnar mig åt att hålla tummarna, och det lär ju inte hjälpa direkt


    ViljaDrömma skrev 2010-01-06 11:38:11 följande:
    Hmm...intressant, märkligt och SYND! Aja, jag antar att framtiden får utvisa hur det blir för oss. HOPPAS vi kan leva som en riktig storfamilj allihop- oavsett antalet ben vi begåvats med!
  • en glad

    Få adopterade barn är allergiska då de kommer hit! De har blivit utsatta för så mycket allergener och ohygien i ursprungslandet att deras immunförsvar har fått jobba och är intakt - till skillnad mot hur det blir då de kommer hit med alla vaccinationsprogram och hygiennoja ... för det vet väl "alla" numera att ju mer immunförsvaret hålls igång av reella hot mot hälsan, desto mindre är risken att det börjar jobba mot sådant som inte är hotfullt mot människa nämligen pollen, nötter, ägg osv

  • Ethi

    Ja, just det. Jag glömde skriva att de i artikeln tog upp åldern vid flytten som viktig för hur stor risken var också. Ju äldre barn desto mindre risk.

  • chatnoir

    Vi har två katter och det har gått bra. Vi oroade oss också lite innan vi fick hem sonen. Givetvis hade vi fått lämna bort katterna om han visat sig vara allergisk, men det hade ju varit fruktansvärt! Sonen jagar runt kissarna ibland, men har faktiskt blivit riktigt bra på att närma sig lugnt och "klappa snällt". Våra katter har visat sig ha supertålamod och har aldrig så mycket som visat klorna. Så vi har haft tur!

Svar på tråden Adopterade barn och allergi