• Anonym

    Hur snabbt blir man av med en hemorrojd?

    Har idag börjat smörja in med xyloproct, såg en liten hemorrojd precis vid analöppningen, denna är alltså på utsidan.

    Hur lång tid tar det i regel att bli av med en hemorrojd?

    Och dum som jag är har jag läst en massa på internet och bara hittat skräckexempel, att man måste operera bort osv.

  • Svar på tråden Hur snabbt blir man av med en hemorrojd?
  • Anonym (Aj)

    Jag har tyvärr inget svar för jag har precis samma fråga som dig!
    Det står iaf överallt att man ska söka läkarhjälp om det inte gått över efter 2-3 veckor. Jag har nog haft besvär i 2 veckor nu och det känns inte som att jag kommer söka hjälp i första taget. När jag läst på internet så verkar det ju ändå inte som att man får ngn hjälp utan att läkarna rekommenderar de receptfria salvorna.
    Jag har bara använt xylocain men ska testa xyloproct nu... det skulle ju vara bra mot inflammation och svullnad plus smärtstillande.

  • Anonym (tjejen)

    Jag har en hemorrojd som har suttit där i säkert 4-5 veckor nu,


    den vägrar liksom försvinna.
    I början gjorde den ont, men nu tänker jag knappt på den utom när jag torkar mig ;).
    Men jag är jättenojig att den ska vara kvar när det är dags för förlossning,
    dum som jag är så tycker jag att det är jättepinsamt!
    Är det farligt att ha hemorrojder ?
  • Anonym (jo)

    Hade en hemorrojd i slutet av gravidieten och den blev större, samt att det dök upp en eller två små till vid förlossningen. Är även vanligt att hemorrojder uppkommer vid förlossning även om man inte haft före. Sådant tryck på tarmarna så.

  • Anonym (tjejen)

    Jag har haft en hemorrojd på utsidan i över 7-8 månader nu.
    Fick den i slutet av min graviditet, & nu är sonen 7 månader.
    Jag tänkte att jag skulle be att få operera bort den vid återbesöket efter förlossningen (man träffar sin barnmorska som gör en gynundersökning & kollar att allt har läkt som det ska), men min barnmorksa sa ingenting om den så då höll jag också tyst.
    Detta är ingen jag lider av direkt, förutom när jag är hård i magen.
    Då gör det verkligen JÄTTEONT precis när jag "trycker" och "det" kommer ut. 
    Men, jag är för feg för att våga göra något åt det.  :( 

  • Anonym (rojden)

    Alltså, de kan ju läka ut ett tag men de kommer gärna tillbaka om man inte är väldigt noga med att hålla avföringen mjuk och tarmen igång.

    Har man rejäla besvär med hemorrojder som tittar ut utanför tarmen så kan man testa en gummibandsbehandling som dar upp och snörper åt. I bästa fall tar man ifrån hemorrojden näringstillförseln genom hopsnörningen så den skrumpnar och ramlar av.

    Tusen gånger hellre det än att blöda rejält varje toabesök tyckte jag, det var enormt bra med behandling. Fast ena gången var helt smärtfri medan andra gången tog lite illa, så då var jag helt groggy med vansinnigt illamående några timmar efteråt.

    Räkna inte med 100% att köra bil hem alltså för man kan bli rätt påverkad om de kommer åt nerver i det området, upptäckte jag! Men ett par Panodil hjälpte.

  • Anonym (salva)

    Det ska finnas en salva man kan få på recept som tydligen ska vara bra när det inte ger med sig med de receptfria. Vet inte vad den heter men det va nån som sa det här på FL.
    Har haft det till och från sen ja va gravid det känns som när man väl haft de så kommer de lätt tillbaka... Vet inte om det är så eller om jag fått för mig det...

    På apotekearn att det bästa va stolpiler (varför heter det så?) och salva i kombination då dom kan sitta lite inuti också utan att man märker det.
    xylocain tror ja inte tar bort dom utan mer bara bedövar så det inte gör så ont.

    Värst va när sonen va nyfödd, nysnittad och med hemorojder stora som vindruvor... Men jag kan nästan skratta åt det nu.. Såg sjukt roligt ut när ja skulle sätta mig och resa mig...

  • Krummel

    Jag fick som en hel krans inre hemorrojder i samband med FL... Ganska tidigt efter FL ringde ja sofiahemmet i stockholm o boka tid för borttagning av dom.

    Med gummiband snörpte han åt den största... Det gjorde sviiiiinont o jag hade ont som fan hela den kvällen/natten. Det har släppt lite nu på morgonen, men är livrädd för o gå på toa! Kommer nog vara värt det om några dagar, hoppas bara de inte börjar värka igen efter toabesök

  • SannaBN

    Tänkte skriva, för att själv hittade inte mycet hjälp för. Haft mina i 6-8 år ,fick under graviditeten ,testat alt som fast på marknaden , bortkastade pengar . De var inte stora men inte kul att ha . Jag var räd att vända till doktorer och operera det var inte bered på. Nu har jag tagit bort de , opererade . Var inte farligt alss ,

  • Anonym (Maskros)

    Min karl hade en rejäl hemorrojd-kris nyligen. Jag hittade ett super-recept!
    Gå ut och plocka maskros-rötter! Ät (jag stekte i smör till honom)! En rot om dagen (eller två). Dom var nästan helt borta efter tre dagar! 
    Det finns även tabletter att köpa. Det tar han regelbundet nu och har inte fått tillbaka dom.
    Om du testar, berätta gärna om det funkar! Lycka till!

Svar på tråden Hur snabbt blir man av med en hemorrojd?