• thecarseatlady

    Bildtråd för barn i bakåtvända bilstolar(nr4)

    Barn sitter säkrast bakåtvända i bilen så länge som möjligt, minst till 4-5års ålder, oavsett om man bor i Sverige, Finland, England eller någon annan stans. Detta är en tråd där vi visar att det går, bara viljan finns. Att det inte är farligt, eller ens obekvämt för ett barn att sitta med böjda ben. Men även att det är skillnad på olika bilstolar, att en del är rymligare än andra och att man inte måste vända barnet framåt i bilen bara för att det har vuxit ur eller fått trångt i EN bakåtvänd bilstol.

    Om du inte vet varför det är så mycket säkrare med bakåtvänt åkande kan du läsa här; www.ntf.se/konsument/barnibil/default31003.as...
    eller se på denna film; www.folksam.se/testergodarad/barnibil/enfilmo...

    Tusen tack till alla som bidrar med bilder! :o)

    Den första tråden hittas här; www.familjeliv.se/Forum-3-101/m41320692.html

    Den andra tråden hittas här; www.familjeliv.se/Forum-3-101/m43888076.html

    Den tredje tråden hittas här; www.familjeliv.se/Forum-3-101/m46760993.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-14 22:51
    HÅLL GÄRNA BILDTRÅDEN FRI FRÅN DISKUSSIONER! KOMMENTERA OCH FRÅGA GÄRNA, MEN GÖR DET HÄR I STÄLLET; www.familjeliv.se/Forum-3-101/m50039594.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-15 12:38
    Länkarna till NTF och Folksam här ovan fungerar tydligen inte, så jag försöker igen;

    www.ntf.se/konsument/barnibil/default31003.asp

    www.folksam.se/testergodarad/barnibil/enfilmomhurduskyddardittbarn

    Skriv gärna barnets ålder och storlek under bilden, samt vilken bil och bilstol ni har.

  • Svar på tråden Bildtråd för barn i bakåtvända bilstolar(nr4)
  • vattenlilja

    hej. vill fråga om det finns vakåtvända bilstolar till barn som är lite längre? min son blir 4 år nästa månad men han är redan 114cm lång..skulle vilja ha honom bakåtvänd längre.

  • Cecci78
    vattenlilja skrev 2012-02-06 20:48:02 följande:
    hej. vill fråga om det finns vakåtvända bilstolar till barn som är lite längre? min son blir 4 år nästa månad men han är redan 114cm lång..skulle vilja ha honom bakåtvänd längre.
    ja absolut, Britax Two Way. Diskutera gärna vidare i diskussionstråden så håller vi denna bildtråd mer översiktlig med bara bilder:)

    www.familjeliv.se/Forum-3-101/m50039594.html
  • honeybunches

    A är 3 år, 99 cm lång och väger 16 kg. Sitter i Britax nya Max-Way i en Ford Mondeo. Jag är jätteimponerad av denna stol!

    (klickbara bilder)

    Nya Britax Max-Way

    027.JPG

    028.JPG

  • Cemman82

    Asså vi har en Saab 9 5... Vet ni om man kan sätta två Britax high Way bak?

  • Beckah82


    På bilderna ovan har vi Alvin, prick 4 år gammal och 106 cm lång i en Britax Two Way och Elmer, 1 år och 10 månader och 88 cm lång i en Britax Secura. Bilen är en Daewoo Tacuma.
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Tesii

    Hej! Skulle behöva lite tips...
    Jag har en son på 3 år som sitter i en britax hi-way. Lillebror som är 3 månader sitter just nu i babyskydd, men snart dax att köpa ny stol till honom.

    Frågan är nu om vi ska köpa en till britax hi-way till honom, eller om vi ska köpa en britax two-way till storebror. Hur hade ni gjort? Vi vill ju att de ska kunna sitta bakvända så länge det bara går..

    Undrar också om någon vet om dessa stolar får plats bredvid varandra i en v70? Vill ha en stol i mitten och en bakom passagerarsätet...

Svar på tråden Bildtråd för barn i bakåtvända bilstolar(nr4)