• mammahjärtat

    Cola beroende

    Har en 14 årig son som är cola beroende, han bara måste ha cola. Han kan svepa i sig en 2 l cola på en kväll alldeles själv. Har han inte cola går han runt som en osalig ande och tjatar och gnatar om vi har cola eller nått annat sött! Har vi något så måste han bara få det, annars så tar han ändå när vi vuxna inte har koll.
    Han är tjurskallig och irriterad jämt och ständigt, hackar på sina syskon och allmänt dålig humör jämt. Jag tror/ vet att han är sockerberoende, svårt att förbjuda när han har sina egna pengar och handla för.
    Någon som har tips på hur man kan få honom att sluta eller åtminstone dra ner på socker intaget? Inte lätt att övertala honom...

  • Svar på tråden Cola beroende
  • Eva Lilli

    Känner igen det där. Jag kan inte annat säga än att förbjud inte hjälper!
    Själv så köper jag aldrig hem läsk förutom till kalas eller likn. Grabben med beroendet har egen ekonomi och handlade cola i princip varje dag. Jag satte mig ner med honom och visade hans konoutdrag och summerade ner kostnaden och, trot eller ej, men det tog! :D
    Visst dricker han fortfarande läsk men inte alls som förr. Jag försöker se till att vi alltid har Loka alt. SodaStream hemma så det blir mest det nu förtiden.

    Sedan måste jag bara komma med en liten fråga som du inte får ta illa upp av:
    Du skriver att han är sockerberoende och tjurig i humöret och jag kan inte låta bli att fundera på om han använder hasch? Just nu är det extremt vanligt i kommunen jag bor i. Här tycker ungarna tydligen att det är för svårt att få tag i alkohol så de röker på i stället.
    Jag är mycket orolig själv... Vid minsta misstanke kommer jag att testa mina grabbar.

  • mammahjärtat

    Hej!
    Tack för ditt svar =) Nej han är inte hasch beroende! Det är jag inte orolig för, skulle jag misstänka det så skulle jag testa honom. Han är tonårs tjurig och cola beroende. Han har föfrsökt minska ner cola drikandet och tycker faktiskt att under dessa  nästan två veckor har hans humör blivit något bättre. Vi dricker inte heller läsk mer än till helgerna, men han handlar ju själv!

  • TjutandeRosen

    Att sluta dricka cola är lika svårt som att sluta röka!
    Du blir beroende av koffeinet, socker (enl vissa), man kan ha ett su som tusan efter kolsyran!

    Tro mig- jag vet, är 30+ och har sedan tonåren druckit cola, mer i vissa perioder, lite mindre vissa.
    När jag gör mina tappra försök att sluta med cola får jag en huvudvärk som inte piller rår på, humöret går i botten, mannen och barnen får en väldigt sur och otrevlig mamma!
    Kolsyrat vatten kan lindra värsta suget, men inget går upp emot en kall, nyöppnad cola (helst en glasflaska).

    Är jag beroende? Självklart!

    Lycka till med sonen!

Svar på tråden Cola beroende