• Empo

    Täppt/snorig men bara på nättera...

    Har en son på 16 månader som nu i två månaders tid alltid är täppt/snorig på natten. Han vaknar givetvis av det och många gånger är han så otröstlig att vi måste suga näsan ren/använda nässpray, först då somnar han om.
    Nässpray använder vi så sällan vi behöver, endast i nödfall.

    Vad kan det bero på?
    Vi har verkligen testat allt.
    Höja ena delen av sängen, större kudde, städat sovrummet sterilt, tagit bort allt dun, koksaltlösning osv. Inget hjälper vidare bra.

    På bvc säger dom att det förmodligen är en helt vanlig förkylning?
    Tror jag inte.

    Vi har hund, men hon sover inte med oss i sovrummet och på dagarna är han med henne ofta, och då är det aldrig några problem.

    Ska "tjata" till mig en tid på bvc, men tills dess, är det någon som varit med om detta?

  • Svar på tråden Täppt/snorig men bara på nättera...
  • Jannabus

    Jag som vuxen har fått kortisonspray istället för vanlig. Kortisonsprayen verkar på lång tid och lugnar slemhinnan, och är inte beroendeframkallande som den vanliga kan vara. Hör med apoteket, de vet säkert vad man kan göra, jag vet inyte om man ger kortisonspray till småbarn. Lycka till!

  • Dajmstrut

    Min son har varit likadan. Men har även haft hemsk hosta. Sällan bekymmer på dagen, men på natten kommer det. Efter drygt 1 år fick vi tid på barnkliniken som konstaterade astma.
    Kanske ditt barn lider av någon form av förkylningsastma eller allergi?

  • Empo

    Jo, jag misstänker något sådant, tycker bara det är märkligt att han inte har några problem på dagen, utan endast när han sover.

    Ska ringa bvc, det här kan väl ändå inte vara normalt?

  • Therese33

    Låter som någon form av förkylningsastma men hostar han? Hostar han inte så är det ingen astma men det låter kanske som någon allergi.

  • Dutten6

    hej min son på 16 månader e likadan, varje gång han sover så e han täppt i näsan o sover dåligt pga d, vi suger o använder koksaltlösning men hjälper bara för stunden till han ska sova igen, han har ingen rinnsnuva bara torrt snor i näsan, jätte jobbigt, han blöder näsblod ibland när vi sugit för d blir så ofta, va kan man göra.. vi har prövat me o byta tvättmedel, tvätta gardiner, ta bort dun m.m inget funkar...

  • Little Ms Chatterbox

    Min son är mjölkproteinallergiker. Snarkade och snörvlade mycket på nätterna. Men det blev mycket bättre när vi slutade med mjölk till honom. Men han är alltid den som är värst av barnen när det är förkylning här. Sist gång jag var hos läkaren med dom vid förkylning, visade sig vara falsk krupp så nämnde läkaren förkylningsastma så vi skulle kolla upp det nästa förkylning. Han lät lite annorlunda än de 2 andra när hon lyssnade på dom.
    Så förkylningsasma kanske kan vara något att kolla upp för er.


  • Empo
    Dutten6 skrev 2010-01-21 14:30:53 följande:
    hej min son på 16 månader e likadan, varje gång han sover så e han täppt i näsan o sover dåligt pga d, vi suger o använder koksaltlösning men hjälper bara för stunden till han ska sova igen, han har ingen rinnsnuva bara torrt snor i näsan, jätte jobbigt, han blöder näsblod ibland när vi sugit för d blir så ofta, va kan man göra.. vi har prövat me o byta tvättmedel, tvätta gardiner, ta bort dun m.m inget funkar...
    Allt låter som våran, förutom näsblodet.

    Han hostar inte, så jag tror inte det är förkylningsastma.
    Däremot tror jag att det kan vara polyperna...

    Jag hade själv väldiga problem med det när jag var liten.
    Opererade bort dem första gången när jag var två år.

    Har fått läkartid nästa fredag!
  • Maggiepuh

    Jag tänkte på polyperna. Min son var så innan han fick sin operation, men han var snorig dag som natt i 15 månader innan de opererade honom.

  • Empo
    Maggiepuh skrev 2010-01-23 10:36:54 följande:
    Jag tänkte på polyperna. Min son var så innan han fick sin operation, men han var snorig dag som natt i 15 månader innan de opererade honom.
    Han var alltså snorig?
    Inte bara täppt?

    Var det värst på nätterna? Och hur gammal var han när han opererades?
    Blir det alltid operation eller finns det nåt annat man kan göra?

    Många frågor...
  • Empo

    Det var polyperna, så nu väntar vi på remiss och operation

    Ni som har barn som har opererat polyperna, hur går dom till väga?
    Hur länge tar ingreppet? Hur lång "läktid" är det?

    Usch, vill inte att han ska sövas ner...

  • Emalie

    Hur har det gått för dig? Min son på 21 månader har liknande problem och haft i stort sett hela sitt liv. Han är under allergiutredning för kost och kvalster/pälsdjur nu men jag misstänker polyper. Hur gick er undersökning till för att fastslå polyper? 

Svar på tråden Täppt/snorig men bara på nättera...