• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

    Religionens ära och skuld

    Detta har uppkommit i några trådar men inte riktigt diskuterats ordentligt, jag upplever det som att många, både troende och icketroende, är beredda att tillskriva religionen det som är bra men friskriva den från det som är dåligt. Detta kan ses när man tar upp hjälporganisationer som religiösa och antyder att det är på grund av religionen som de gör det de gör. Men när det kommer till terrorism eller förtryck av kvinnor eller oliktänkande så är det inte på grund av religionen utan istället på grund av kultur och tradition. Notera att detta bara var exempel som jag har sett här, ingen har mig veterligen uttalat båda dessa.

    En början till diskussion finns i den här frågan:
    Varför ger man gärna religionen äran när "goda" handlingar utförs i dess namn men inte ger den skulden när "onda" handlingar utförs i dess namn?


    Credulity kills - Carl Sagan.
  • Svar på tråden Religionens ära och skuld
  • SkåneP
    Papi Jo skrev 2010-02-01 20:57:48 följande:
    Troligtvis gör en troende kristen en mer rätt tolkning av Bibeln än en skeptisk ateist.
    En troende kristen gör om inte annat en mer kristen tolkning av bibeln.
    Att det skulle vara mer rätt, tja det kanske den troende kristne tror, med att tro säger ju inte så mycket om huruvida det som tros på är rätt.
  • Quintus Zebra
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-01-25 14:56:41 följande:
    En början till diskussion finns i den här frågan:Varför ger man gärna religionen äran när "goda" handlingar utförs i dess namn men inte ger den skulden när "onda" handlingar utförs i dess namn?
    Jag håller med dig om att detta existerar. Kan själv tycka att de flesta som tillhör en organiserad religion bör vara medvetna om alla de övergrepp som gjorts och görs i religionens namn.

    Man kunde hoppas att fler blev medvetna om att många maktgiriga män (och kvinnor) har använt religion som ett verktyg för att styra och förtrycka människor, så att dessa typer fick svårare att utnyttja människor.

    Fast jag känner själv många religiösa som faktiskt är medvetna om detta också. Den svenska statskyrkan är ju t.ex. ganska bra på att försöka modernisera religionen och motverka förtryck och diskriminering.

    MEN jag måste också påpeka att jag faktiskt lika ofta har funderat på det motsatta.

    Det vill säga att så många "ateister" och andra här på FL och i verkligheten har en tendens att enbart se det negativa med religion. De ser enbart förtrycken och krigen och diskrimineringen och lurendrejeriet och antalet döda och så vidare (och så hänvisar man inte sällan till www.whatstheharm.net  ). Och det är ju PRECIS lika illa som det som beskrivs i TS. Och kanske ännu mer förvånande eftersom dessa människor ofta själva hänvisar till vetenskapligt tänkande och objektivitet.

    För om man försöker se det lite objektivt så är det ju uppenbart att mycket gott har kommit av religionen också. Många kyrkor och religösa organisationer gör mycket gott, många människor har faktiskt motiverats att göra gott genom sin tro, väldigt många mår bra av sin tro, många har klarat av sjukdomar och tragedier tack vare sin tro, o.s.v.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

    Ja helt klart så medför religionen bra och dåliga saker och det du beskriver om att det finns de som bara ser religionen som negativ är tråkigt. Däremot så tror jag inte att det är så vanligt som det kan verka utan det är så att vi ofta tar upp religionens negativa sidor.

    Jag är medveten om att religion kan medföra bra saker, men jag är vanligtvis inte intresserad av att ta upp dem, det får anhängarna själva göra.

    Detsamma gäller ju åt andra hållet, det är sällan man ser någon troende ta upp dåliga saker med religionen, inte alls konstigt egentligen eftersom det ju är "vår uppgift". Då kan man lätt få intrycket att alla troende anser att religion bara är bra och jag antar att det är mycket få som faktiskt tycker så. Jag skulle tro att det finns ungefär lika många som tycker att religion bara är bra som det finns de som tycker att religion bara är dåligt och det är nog väldigt få på båda sidor.

    Men det är inte riktigt samma sak som det i TS, utan det handlar om när man friskriver religionen från handlingar när de är "dåliga" (onda handlingar, något man inte håller med om) men ger religionen äran när de är bra (goda handlingar, något man håller med om).

    Det är detta jag inte kan förstå och det är ganska vanligt både här och i verkligheten.


    Credulity kills - Carl Sagan.
  • Kjell2

    Måste säga att jag tillhör den gruppen troende som är hyfsat medveten om allt elända som skett i religionens namn, absurditeter som står i bibeln, idiotiska saker människor gjort med hänvisning till religion, tro, guds vilje mm. Också om att Guds existens, livet efter detta, uppståndelse, mirakel mm inte går att bevisa på något för mig acceptabelt sätt.

  • Melanie01

    Hej intressant diskussion..jag hoppar in har {#lang_emotions_smile}

    Jag sjalv ar svensk men har konverterat till islam for cirka 3 ar sen. Jag var tidigare kristen.

    Som jag ser det sa foresprakar inte islam eller kristemdomen vald eller terrorattacker eller annat hemskt som hander i varlden. I koranen hittar man verser som talar bl a om hur man ska bete sig for att vara en bra manniska, sa att du bade ar god mot samhallet och for Gud. Ingenting sager att du ska bomba folk pa bussen for din tro. Det ar fel att doda oskyldiga manniskor. sa jag tror att t.ex sjalvmordsbombare gor sa for att de ar desperata och finner ingen annan utvag. Att de maste ta andras liv ocksa ar inget koranen sager. dessa personer kanske blir hjarntvattade av sjalviska ledare.

    Islam sager att man ska vara god mot sina foraldrar och medmanniskor. Man ska hjalpa dem som har det svarare, man ska i allmanhet vara sa god man kan. Vi har ju samma moral har i sverige i princip och jag tror att det ar nagot som finns i varje manniska. Att vi vet vad som ar ratt och fel och vi forsoker att alltid gora det basta. men sen finns det manniskor som trotsar detta. dodar, valdtar etc....aven om dessa manniskor kallar sig for kristen eller muslim eller annnat sa gor de inte alla dessa hemska saker for Gud. De gor sa for att de trotsar Gud och de gor fel...medvetet.

    hoppas att ni kan forsta min poang...jag babblar latt pa bara ..sa sag till om det ar nagot oklart {#lang_emotions_smile}

  • Kjell2
    Melanie01 skrev 2010-02-02 15:01:10 följande:
    Hej intressant diskussion..jag hoppar in har Jag sjalv ar svensk men har konverterat till islam for cirka 3 ar sen. Jag var tidigare kristen. Som jag ser det sa foresprakar inte islam eller kristemdomen vald eller terrorattacker eller annat hemskt som hander i varlden. I koranen hittar man verser som talar bl a om hur man ska bete sig for att vara en bra manniska, sa att du bade ar god mot samhallet och for Gud. Ingenting sager att du ska bomba folk pa bussen for din tro. Det ar fel att doda oskyldiga manniskor. sa jag tror att t.ex sjalvmordsbombare gor sa for att de ar desperata och finner ingen annan utvag. Att de maste ta andras liv ocksa ar inget koranen sager. dessa personer kanske blir hjarntvattade av sjalviska ledare. Islam sager att man ska vara god mot sina foraldrar och medmanniskor. Man ska hjalpa dem som har det svarare, man ska i allmanhet vara sa god man kan. Vi har ju samma moral har i sverige i princip och jag tror att det ar nagot som finns i varje manniska. Att vi vet vad som ar ratt och fel och vi forsoker att alltid gora det basta. men sen finns det manniskor som trotsar detta. dodar, valdtar etc....aven om dessa manniskor kallar sig for kristen eller muslim eller annnat sa gor de inte alla dessa hemska saker for Gud. De gor sa for att de trotsar Gud och de gor fel...medvetet. hoppas att ni kan forsta min poang...jag babblar latt pa bara ..sa sag till om det ar nagot oklart
    Tyvär använde de själviska ledarna du talar om ofta religion som stöd i sin hjärntvättning. Något i stil med "Gud vill att du dödar hedningar. Om du gör det kommer du till himlen och få en stor belöning."

    Är rätt övertygad, i motsatts till dig, att måna som gör hemska saker verkligen tror att de gör rätt och gör något gott i guds namn.

    I bibeln finns det mycket som rättfärdigar att använda våld, både mot icketroende och mot de som gjort fel i någon mening. Jag tycker det räcker med att nämna korstågen som expempel på att religio, tro och heliga skrifter har använts för att motivera hemskheter.

    /Kjell
  • Melanie01

    hej kjell

    jag tror ocksa att dessa ledare anvander religionen nar de hjarntvattar, men min poang ar att de vrider och vander och anvander sina egna ord sa att det ska passa deras syfte. tyvarr sa finns det manniskor som lyssnar kanske mer pa andra en att de sjalva lasar koranen eller sa for att se vad som ar ratt och vad koranen egentligen sager.

    i detta fall tror jag ocksa att de tror att de gor det ratta. Men for dessa manniskors skull hoppas jag att de far upp ogonen och inte lyssnar pa andra manniskor bara utan laser koranen sjalva osv.

    ocksa med korstagen har de anvant religionen som ursakt...men det ar fel att doda oskyldiga..ocksa enligt bibeln..sa nar de spred kristendomen pa ett sant satt har de ocksa gjort fel...tack vara dessa maktgalna ledare.....

    jag hoppas att alla manniskor borja tanka sjalva...lasa sjalva...tank efter vad som ar gott och ont enligt en sjalv istallet

  • Kjell2
    Melanie01 skrev 2010-02-02 15:39:26 följande:
    hej kjelljag tror ocksa att dessa ledare anvander religionen nar de hjarntvattar, men min poang ar att de vrider och vander och anvander sina egna ord sa att det ska passa deras syfte. tyvarr sa finns det manniskor som lyssnar kanske mer pa andra en att de sjalva lasar koranen eller sa for att se vad som ar ratt och vad koranen egentligen sager. i detta fall tror jag ocksa att de tror att de gor det ratta. Men for dessa manniskors skull hoppas jag att de far upp ogonen och inte lyssnar pa andra manniskor bara utan laser koranen sjalva osv. ocksa med korstagen har de anvant religionen som ursakt...men det ar fel att doda oskyldiga..ocksa enligt bibeln..sa nar de spred kristendomen pa ett sant satt har de ocksa gjort fel...tack vara dessa maktgalna ledare.....jag hoppas att alla manniskor borja tanka sjalva...lasa sjalva...tank efter vad som ar gott och ont enligt en sjalv istallet
    Så de som t ex övertalar människor att bli självmordsbombare eller själva blir självmordsbombare är inte muslimer, eller kristna?
  • Melanie01

    som jag sjalv ser det sa ar de som medvetet trotsar religionen och dessutom lurar andra och ger andra fel tro alltsa att de ljuger om innehallet i koranen osv , jag anser att de inte ar bra muslimer eller kristna...jag vill ite saga att de kanske inte tror pa gud..visst det kanske de gor anda....men de ar inte bra muslimer eller kristna alls ..och inga forebilder. enligt mig ar islam den ratta religionen som jag vill folja. men om jag skulle gora nagot fel som gar emot det da kan jag inte skylla pa religionen. da ar det jag som har felat. det ar vi manniskor som felar. men islam star fast.

  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Melanie01 skrev 2010-02-02 16:31:11 följande:
    som jag sjalv ser det sa ar de som medvetet trotsar religionen och dessutom lurar andra och ger andra fel tro alltsa att de ljuger om innehallet i koranen osv , jag anser att de inte ar bra muslimer eller kristna...jag vill ite saga att de kanske inte tror pa gud..visst det kanske de gor anda....men de ar inte bra muslimer eller kristna alls ..och inga forebilder. enligt mig ar islam den ratta religionen som jag vill folja. men om jag skulle gora nagot fel som gar emot det da kan jag inte skylla pa religionen. da ar det jag som har felat. det ar vi manniskor som felar. men islam star fast.
    Problemet är ju då att islam inte är en enhetlig religion, det finns olika tolkningar där också. Alla hävdar att de har den rätta tolkningen. Varför skulle inte våldsverkarnas tolkning vara lika mycket värd?

    Detsamma gäller kristendomen och andra religioner.
    Credulity kills - Carl Sagan.
Svar på tråden Religionens ära och skuld