Inlägg från: joanelli |Visa alla inlägg
  • joanelli

Tårttråden del 17

stinky79 skrev 2010-02-15 17:57:05 följande:
    Helgens tårtor i bildtråden! Doptårtor till kusinerna Lea och GABRIEL,  inte Garbiel som jag råkade skriva i bildtråden!
    Åh, vilka fina tårtor! Har en fråga till dig, de gröna slingorna är de också av sp eller är det kristyr?
  • joanelli

Har en fråga ang modelleringspasta. Jag ska göra en doptårta med färgad marsipan och i mitten uppe på tårtan har jag tänkt mig en vit cirkel (som en platta) där jag ska sätta namnet. Skarven mellan den vita "plattan" och marsipanen ska jag täcka med blommor. Funkar det att använda modelleringspasta till den vita plattan? Kommer den att kännas hård att äta? Hade tänkt använda mig av mp till blommorna och får en hel del över så om det går att återanvända så vore det ju bra. Hoppas att någon förstår min beskrivning {#lang_emotions_laughing}

• joanelli
    Queequeg skrev 2010-02-19 10:11:08 följande:
    Det går att använda men den kommer nog rätt garanterat att bli hård då modellingpaste hårdnar på ytan, men det blir ju inte senhårt.
    Hmm... det känns inte riktigt som något bra alternativ att använda mp i så fall.
    Hur länge kan man spara överbliven sp eller mp?
  • joanelli
    Vaja skrev 2010-02-22 23:06:48 följande:
    Det går absolut att modellera med Balinas SP. Har gjort det flera gånger. Den håller sig mjuk och torkar inte/blir inte så hård på ytan som. Går alldeles utmärkt att göra blommor med den.
    Men vad gör jag för fel? När jag gör blommor i Ballinas SP, t ex med en vanlig 5-bladsutstickare, faller kronbladen ner igen efter ett tag om jag har hadt dem i en äggkopp för att få fint uppåtböjda kronblad. För mig håller det inte alls med SP
  • joanelli
    Egensinnig skrev 2010-03-02 08:29:57 följande:
    Jag har köpt både kantmönster och CMC på Tårtdecor så de brukar ha det. Om du inte får tag på diamond, kantmönster så går det ju utmärkt att använda en trinagelformad linjal el bara baksidan på en kniv.Gum Traganth, CMC och Tylose är 3 olika ämnen men med samma effekt och användningsområde.Grässtyll har deGuldrondell har de - om de inte har exakt storlek så köp större o skär tillJag har en vanlig brytkniv från Bauhaus o skär med el så klipper jag men en brodersaxHoppas det löer sig!
    Slänger in en fråga om detta (förlåt om jag tar över den lite).
    Supersmart att använda en linjal! Gör man kantmönstret på plats på tårtan?
Svar på tråden Tårttråden del 17