• Ankmor

Tårttråden del 17

h80 skrev 2011-07-15 15:50:53 följande:
    Om man vill ha tag på någon som kan göra en bröllopstårta, får man efterlysa det här då?

Nix du får inte efterlysa men du kan alltid kika här http://www.bagerskan.se/ , hon har gjort en mycket bra kartläggning av tårtmakerskor i Sverige med omnejd.
    Sedan har du en länk i TS med vem som bor vart...  den är dock inte uppdaterad på ett tag så några kan ju ha avreggat sig alt. flyttat.

Lycka til.   
    Tomt här just nu...
  • Ankmor
    LovisaTilda skrev 2011-07-15 15:14:02 följande:
    Ska göra en tårta till en tjej som inte tål laktos.
    Har tänkt ha snabbmarsan i och den innehåller mjölkprotein, men viss är det "bara" mjölksocker man inte tål om man är laktosintolerant?!

Enligt diverse sidor jag läst så skall det vara ok med protein, men för säkerhets skull - hör med föräldrarna till tösa, det kan ju vara laktos kvar i proteinet.

För att vara på den säkra sidan så köp kokmarsan och laktosfri mjölk och gör "egen" kräm. 
    Tomt här just nu...
  • Ankmor
    Anna83 skrev 2011-07-19 15:00:48 följande:
    jag sitter å kollar på "cake boss" och får sååååååååååå mycket inspiration till tårtor jag vill göra... 
    så mina frågor:

1. vet nån var man kan köpa isomalt? Såg att dom gjorde "glaskulor" och diamanter mm med det. 

2. Nån som har sett fina stensiler som man kan köpa? sånna där hårda som det tex finns på panduro? Finns ju några där men jag vill ha andra som man kan använda som stensiler på bröllopstårtor... snirkel mönster typ. 

3. Jag är vegetarian och kan bara köpa bakels sugarpaste. men jag skulle vilja göra egen sugarpaste, men det går väll inte att göra vegetarisk? eller har nån ett bra recept?
    3 - http://www.recepthjalpen.se/agar-agar.html
    agar agar-pulver kan du använda istället för gelatinpulver.
    Finns att köpa på hälsokosten mfl ställen.

Lycka till
    Tomt här just nu...
  • Ankmor
    Anna83 skrev 2011-07-21 09:17:46 följande:
    (kopierade det som stod på sidan)

"Monnies tårtbottten

av: JFL
    Om ni klickar på den rosa rutan i TS så kommer ni direkt till JFLs bloggar - där finns en uppsjö recept.
    Tomt här just nu...
  • Ankmor
    busbajsen skrev 2011-07-21 19:59:16 följande:
    Kan jag rädda färdigvispad grädde som fryst i kylen? Såg nu att grädden jag vispade igår har fryst. Skulle precis använda den till två tårtor jag håller på med.

Nix, fryst grädde går inte att vispa. Tyvärr.
    Tomt här just nu...
  • Ankmor
    LovisaTilda skrev 2011-07-21 15:35:13 följande:
    Har fått en förfrågan på en marängtårta...Är det någon som har gjort en marängtårta som sedan täcktes med sp? Går det ens eftersom marängen blir mjuk? Eller kan man kanske ha vanliga bottnar i toppen och botten och ha maräng i mitten (hoppas ni förstår mig)?! Blir det gott att kombinera?

å hjälp...kanske finns det någon blogg där detta står??

Om du penslar marängen med smält choklad och ser till att marängen täcks helt så bör den inte smälta.
    Tomt här just nu...
  • Ankmor
    Moonlight83 skrev 2011-07-22 16:53:50 följande:
    Vad kallas en tårta med japansk tema som har massa svartbruna grenar och rosa blommor? Hoppas ni förstår vad jag menar.Tänkte söka på google men får inte till några bra sökord.
    Googla "Cherry blossom cake" och "Körsbärsblommor tårta" så får du upp en hel del fina bilder
    Tomt här just nu...
  • Ankmor

Du kan även lägga till "japanese" före Cherry så får du också fina bilder.

Tomt här just nu...
  • Ankmor
    majlin84 skrev 2011-07-25 14:56:57 följande:
    Hejhej alla tårtnissor=) Jag har en fråga..kan man göra med de redskapet för att göra quiltade tårtor på marsipan eller de blir inte bra!?  Tacksam för svar=)
    Marsipan, Sugarpaste eller MMF spelar ingen roll, det är handlaget (du själv) som bestämmer hur bra det blir...

Lycka till!
    Tomt här just nu...
Svar på tråden Tårttråden del 17