• Mosie

    Kan tänka er att flytta tillbaka till erat hemland någongång i framtiden.

    Vi bor i Australien, jag har bott har i 9 ar och vara barn ar 3 ar och 16m. Vi ska flytta tillbaka iar.

    Vi har ingen familj har och aven om vara vanner ar som familj sa ar det inte samma sak. Det var oerhort svart nar vi fick barn att inte ha stodet av familj och hjalpen som alla andra kompisar har fick som hade familjen nara. Det har verkligen varit kampigt.

    Jag har tva systrar i sverige med tva barn var ocksa, alla i vara barns alder och de alskar varandra och pratar om sina kusiner och mormor och morfar hela tiden. Jag har en stor slakt, och aven om det ar skont att vara ifran dem nar familjepolitiken drar igang sa kanner vi att de positiva sidorna overvager.

    Vi kmmer ocka finasiellt att ha det battre i Sverige. Har lever vi pa en inkomst sen barnen kom eftersom dagis ar sa dyrt och att ha dem pa dagis om jag jobbar betyder att min lon gor till att betala dagiset och inget annat. I sverige kan vi bada jobba (aven om det kommer vara tufft innan vi har jobbsakerhet i sverige) och barnen kan ga pa daigs och sluta klattra pa vaggarna hemma. Manga i Australien har mormor/farmor som tar hand om barnen nar dem jobbar, pa sa satt behover dem inte betala hutlosa dagisavgifter, men som sagt, vi har inte den lyxen.

    Sen nar de blir aldre sa kommer skolan i sverige att vara battre kanner jag. De ar valdigt tidigt "lasta" har och nar dem ar 15ar maste de bestamma vad dem ska plugga pa universitetet for att se till att dem laser ratt amnen i high School. Vet ingen som har lyckats valja "ratt" vid den aldern. Sen ar det mycket elitism i skolorna har okcsa och mycket privatskolor. Det finns bra public schools men dem ar underfunded ofta och om dem inte ar det och ar rated som bra sa far man inte plats.

    Boende har ar ocksa daligt. Har man inte rad att kopa eget (vilket ar nast intill omojligt i Perth var vi bor pga av mining boom) sa hyr man och hyr man har man inga rattigheter.

    Sa hur som helst, vi flyttar tillbaka till Sverige detta ar nagon gang. Har fortfarande inte bokat biljetter eller hittat en flyttfirma. Men vi siktar pa Aug/Sep och kollar in en flyttfirma som en kompis anvande i Nov for samma flytt. Vi kommer att ta med oss personliga saker, klader och leksaker och lite kokssaker. Gissar pa att det kommer att ta upp kanske 5-6 m3 och kostar kring $4000-5000 AUD. Sen ska man betala biljetterna ocksa saklart och dem kommer kosta oss runt $6000 AUD.  Sa vara flytt kommer kosta oss over 50.000kr.

  • Mosie
    deelah skrev 2010-03-28 12:10:18 följande:
    hmm.. ja jag skulle vilja flytta..till singapore.lol saken är den att jag inte tycker om skolorna här i sverige. De är för slappa,och ungarna lär sig inte respektera äldre,lärare osv.. Jag gick själv inte alla mina skolår här, inte min kille heller. Lack of dicipline,ambitions... Nej,är vi fortfarande kvar här några år till så blir det privat skola för henne. Annars har sverige sina fördelar men också nackdelar. Har man ett bra jobb och bor utomlands klarar man sig. Här kan man klara sig även om inte man har det..det är ju bra! men, jag vill visa för mina barn att hård arbete lönar sig, och vill inte att den bara ska nöja sig med vad den får liksom. Det är tuffare utomlands, för att man inte får samma privilegier som här i sverige så lätt, men å andra sidan så driver det folk till att kämpa hårdare för att få leva ett bra liv. mentaliteten hos folk att de är mer ambitiösa och inte har nått emot att få jobba hårdare. känner inte samma sak i det här landet..
    Haha, kan inte annat an att skratta, delvis for att jag forstar precis vad du sager men ocksa for att det ar sa jag kanner vad galler aussies ;) Inte allt kanske, men vad galler arbetsetik och hur hart dem jobbar. Min erfarenhet har i Australien ar den att alla Svenskar jag kanner har inklusive mig sjalv jobbar sa mycket hardare an vara kollegor, vi vill fa det bortgjort helt enkelt. Aussies kommer till jobbet, ater sin frukost pa arbetstid, fuffar runt tills morning tea time, drar ut pa den och sen kanske forst vid 11 tiden borjar de fa nagot riktigt jobb gjort (kontorsjobb, lite svarare att gora om man har andra jobb kanske), vid den tiden har jag redan kollat alla meddelanden och emails, svarat pa alla, gatt igenom dagens jobb, och gjort allt det som varit mojligt. Efter Lunch ar vi sen uttrakade och spenderar resten av dagen sokandes efter nya arbetuppgifter :)
  • Mosie
    tahira skrev 2010-04-01 02:34:28 följande:
    Nu är vi ju alldeles nyss utflyttade, sedan sex månader tillbaka, men rent spontant känner jag: absolut inte. I alla fall inte innan vår son som nu är fyra gått ut skolan. Jag tycker att det brittiska skolsystemet är betydligt bättre än det svenska och ger fler möjligheter efter examen (och även inför examen). Ekonomiskt sett så skulle min sambo aldrig kunna komma upp i de lönenivåer han ligger på nu om vi inte bodde i UK eller USA så på så sett finns det inga rimliga skäl till att flytta tillbaka. Dock saknar jag absolut familj och vänner, framförallt att kunna ha en nätverk av barnvakter runt omkring sig. Men även att ha personer som man delar kulturella och sociala referenser med. Naturligtvis växer man in och vänjer sig vid en ny kultur, men att inte ha en gemensam bakgrund tror jag alltid kommer att påverka mig.
    Efter att ha bott i Australien i over 9 ar och ar nu ocksa aussie citizen sa vet jag hur det ar att bo lang ifran vanner och familj. Men man andrar pa hur man lever och man traffar nya vanner och det ar dem alldra godaste av dem som blir ens familj, sa ar det for oss iaf :) Det tar nagra ar att komma in i den nya kulturen, men tillslut kommer man till en punkt dar man kanner sig "hemma" och det dar med att man inte har en gemensam bakgrund spelar inte sa stor roll langre.
Svar på tråden Kan tänka er att flytta tillbaka till erat hemland någongång i framtiden.