• Preciouskids

    Kvalitetssäkring av föräldrautbildningen

    Hej alla, jag skrev till socialstyrelsen och frågade hur de kvalitetssäkrar föräldrautbildningen, här nedan kan ni läsa fråga och svar.


    Socialstyrelsen i Stockholm tillhanda.


    Hej! 


    För några år sedan infördes obligatorisk föräldrautbildning i kommunernas regi för den/de som vill adoptera barn. 


    Men jag, och många andra undrar: 


    HUR kvalitetssäkrar socialstyrelsen kommunernas föräldrautbildning? Det är uppenbarligen så att utbildningens kvalité skiftar mycket beroende på var man bor i landet och även kostnaden som de blivande föräldrarna betalar. (Det kan ni bla läsa om här, läs hela vägen!  www.familjeliv.se/Forum-13-242/m50039029.html  ) 


    Många föräldrar har framfört kritik till sina kommuner men kritiken verkar fastna där....och inga förbättringar genomförs. 


    Hur kontrollerar socialstyrelsen att kommunerna fullgör sitt uppdrag? 


    Hälsn XY 



     


    Hej XY, Socialstyrelsen har fått regeringens uppdrag att följa upp  hur lagändringarna från januari 2005 har slagit igenom i socialtjänstens arbete med ärenden om internationella adoptioner. Uppdraget skall redovisas  senast den 15 december 2010kontrollera och utvärdera förändringar vad gäller föräldrautbildning och medgivande utredningarna.


    Någon närmare information kan jag tyvärr inte lämna just nu men jag utgår från att vi inom kort vet hur projektet skall utformas.


    Med vänlig hälsning


     


    Xxx Yyyy Zzzz


    Utredare


    SOCIALSTYRELSEN


    Kunskap/


    Vägledning


    106 30  STOCKHOLM


    Växel : 075 247 30 00


    www.socialstyrelsen.se
  • Svar på tråden Kvalitetssäkring av föräldrautbildningen
  • Kurreburre

    Sktibra!!!

    Jag hade precis tänkt starta en liknande tråd när jag såg din! Får jag hänga på?!
    Jag och min man har precis ställt oss i adoptionskö och måste gå den obligatoriskakursen, som jag har svårt att förlika mig med. Kvaliten verkar variera så sjukt mycket och likaså kostnaderna. Jag vet att det är upp till kommunerna att subventionera det här eller ta ut hur mycket eller liten kostnad de vill. Jag har precis kontaktat min kommun ang. det här och både ifrågasatt och bett om att de faktiskt skulle kunna ställa upp och subventionera den här kostnaden. Men de påstår att vi måste betla själva och att kommunen inte kan stå för kostnaderna. Det stämmer inte!
    Nu tänkte jag samla in lite material på hur det ser ut i andra komuner i landet och sen skriva till kommunen igen.

    Jag är angagerad i patientföreningen Barnlängtan (fd IIRS). Jag har tänkt driva de här frågorna genom föreningen också. Det behövs fler engareda som dig! E du med i föreningen?

    Känns lite drygt bara att vänta på utredningen ända till december!


    Plötsligt händer det! - mitthemochmintradgard.blogg.se
  • Cerdrica

    Bra gjort! Vi skrev utvärdering, ringde och pratade med komunen efter vår värdelösa kurs 2006 men fick noll respons.

    När vi kom hem med vår son 2007 fick vi dessutom en enkätundersökning från MIA där de bla ställde frågor om kursen. Vi skrev precis hur vi upplevt den där också.


    Den som lever får se
  • strandsnäcka

    Bra initiativ! Vår kurs var fantastiskt bra, med engagerade, kunniga och duktiga ledare. Kurslitteratur ingick. Tror vi betalade närmare 6000 kr för 21 timmar. Läste i angränsande tråden att vissa fått ligga på golvet och fått fleecefiltar m.m.?! Låter mycket märkligt. Vår kurs innehöll bra information och gruppövningar där vi diskuterade ofrivillig barnlöshet, anknytning osv. Mycket givande. Sorgligt att det skiljer så mycket mellan olika kommuner!

Svar på tråden Kvalitetssäkring av föräldrautbildningen