• Anonym (Pricken)

    Fläckar framför ögonen?

    Hej!
    Jag lider av fläckar framför ögonen när jag ser mot ljusa föremål. Dataskärm går ganska bra men inte snö. Det är lixom två fläckar. En rand som är egenomskinlig och en prick som är genomskinlig som rör sig åt olika håll. De har uppkommit nyligen och jag har inte haft så förut. Vad är det för något?

  • Svar på tråden Fläckar framför ögonen?
  • Anonym

    jag har så med, fick gå till läkaren och kolla för det blev bara värre och blev större fläckar. jag fick då reda på att jag hade toxoplasmos i ögat.

  • Anonym (Pricken)
    Anonym skrev 2010-02-12 14:27:53 följande:
    jag har så med, fick gå till läkaren och kolla för det blev bara värre och blev större fläckar. jag fick då reda på att jag hade toxoplasmos i ögat.
    Vad innebär det? Hur länge hade du det innan det blev värre? Blev du av med det?
  • Anonym (jag)

    Så har jag haft så länge jag kan minnas ( är 26 nu)

    Tänker inte så mkt på det, förutom när jag är ute och det är SNÖ.
    Det märks också tydligt när jag tittar upp på en klar himmel

  • Anonym (jag)

    Glömde skriva en sak,

    prickarna följer liksom med dit jag tittar, om du förstår hur jag menar

  • Anonym
    Anonym (Pricken) skrev 2010-02-12 15:15:41 följande:
    Vad innebär det? Hur länge hade du det innan det blev värre? Blev du av med det?
    det är en parasit som lagt ägg i ögat, ja jag vet det låter skit äkligt. men det är därför man inte ska hålla på med katter som gravid. jag fick det när jag var liten, antagligen för jag lekte typ i sandlåda där det fanns aföring från katt. jag fick medecin. äggen är ju döda men dom blev inflamerade, och nu är det ärr kvar bara.
    kolla pp det. det är inte så vanligt så det kan ju va något annat. lycka till
  • Safir73

    Jag har oxå såna fläckar, och har fått dem kollade hos optikern. Det är , i mitt fall, glaskroppsavlossning och går inte att få bort..jättejobbigt men man vänjer sig väl.

    Funderar på att gå till ögonläkaren oxå  för säkerhetsskull. Enligt optikern är det ingen fara så länge prickarna rör sig, men annars kan det vara farligt.

  • Anonym (jag med)

    Hej,
    jag har också ett par sådana.
    Gick till ögonläkare och han sa att det är glaskroppen. Det är jättevanligt. Ögonen åldras efter 25 tror jag det var och då blir det såhär.
    Bara att leva med det.
    Tror inte på maskar och vad det var någon skrev.
    Dock sa läkaren att ögonen vänjer sig så man inte ser det efter ett tag - bara mot vit snö mm - men jag störs ofta av det.
    bara hoppas det inte kommer mer...

  • fmj

    Har också detta och det kan bero på väldigt många saker. Började för ca 10 år sedan
    i ena ögat och är idag nästan helt blind. Har fått flera kortision sprutor i ögat, det har
    då blivit mycket bättre i ett par tre månader men har alltid blivit sämre igen. Idag får
    jag cellgifter bla pga detta och ingen vet vad det är. Värt att gå till en ögonläkare
    och kolla upp!

  • Anonym (Pricken)

    Tack för svaren. Jag har också märkt att jag blivit mer ljuskänslig efter detta.

Svar på tråden Fläckar framför ögonen?