• Kavat

    Mjölkallergitråden - bebisar

    Mjölkallergitråden - bebisar


    Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

    Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

    Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

    Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

    Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

    Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

    Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Pokergirl
    Lalalong skrev 2010-02-25 09:18:32 följande:
    Hur snabbt är det egentligen möjligt att märka förbättring med mjölkfritt?? På bara 24 timmar har Alva slutat bajsa vatten och har inte kolik-skrikit en bråkdel så mycket som hon gjorde innan Nutran! Dessutom har, vad vi trott varit väldigt mycket hormonplitor, bleknat en hel del och lixom börjat torka in.... Men verkar det så snabbt?? Eller är det lite placebo-effekt? Tillfällighet att hon blivt bättre samtidigt som vi bytte..? 
    Cornelia reagerade också positivt direkt hon gick över till Nutra. Det var som natt och dag, från skriknätter till att kunna sova lugnt och skönt, kramperna i magen försvann och hon hade inte längre panik när hon skulle bajsa. Däremot tog det några veckor innan torrfläckarna var borta. Hoppas det håller i sig för er!
    * * * Älskade Cornelia 091030 pokergirl.blogg.se * * *
  • Lalalong
    Pokergirl skrev 2010-02-25 09:47:17 följande:
    Cornelia reagerade också positivt direkt hon gick över till Nutra. Det var som natt och dag, från skriknätter till att kunna sova lugnt och skönt, kramperna i magen försvann och hon hade inte längre panik när hon skulle bajsa. Däremot tog det några veckor innan torrfläckarna var borta. Hoppas det håller i sig för er!
    Tack!!
    Det känns helt fantastiskt, men man vågar ju knappt tro det...
    Vi har sagt till varandra hela morgonen (jag och min man alltså)... "Guud vilken skillnad... men vi ska nog inte ropa hej".

    Men jag konstaterade nyss att det är så här jag minns det från när Klara var liten. Barnet är vaket lite, äter lite, ler och jollrar lite, barnet somnar och sover en stund och sen börjar det om. Det är SÅ det var!! Inte mat och skrik och mat och skrik och en pyttestund sömn och sen mat och skrik igen!
    lillasysteryster skrev 2010-02-25 09:47:25 följande:
    Klart det inte är en tillfällighet!
    Haha... nä, det är väl inte det!! Men det är som natt och dag och man kan ju inte riktigt tro det är sant! Att det var så "enkelt".
    Nu ska vi bara övertala en läkare att skriva ett recept också!
    Klara 060504, Alva 100117
  • Kavat
    Lalalong skrev 2010-02-25 09:18:32 följande:
    Hur snabbt är det egentligen möjligt att märka förbättring med mjölkfritt?? På bara 24 timmar har Alva slutat bajsa vatten och har inte kolik-skrikit en bråkdel så mycket som hon gjorde innan Nutran! Dessutom har, vad vi trott varit väldigt mycket hormonplitor, bleknat en hel del och lixom börjat torka in.... Men verkar det så snabbt?? Eller är det lite placebo-effekt? Tillfällighet att hon blivt bättre samtidigt som vi bytte..? 
    Vad skönt! Låter klockrent som att ni hittat "felet". Hormonplitor ja, den har man ju hört förr. Skönt för er och henne, det är bara att stå på sig. Onekligen mår hon mycket bättre på mjölkfritt då alla symptom blivit bättre/försvunnit, så stå på er. Det är självklart att ni ska ha ersättning!
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-02-25 06:47:15 följande:
    Ja jag hoppas verkligen det är så! Smörjde henne för ett tag sedan och visst blev hon lite rödare..men långt ifrån så röd som hon blev igår!
    Tibell skrev 2010-02-24 20:56:13 följande:
    Men om det nu är smörjan hon blir så ilsket röd utav..vad ska vi då smörja med ?!
    Locobase LPL och Locobase Repair är två helt olika salvor med olika konsistens. Det funkar inte alls med LPL här hemma. Repair ger ett skyddade lager, även mot kontakt och är skönare att smörja in sig med då den inte svider. LPL svider om man är torr och då kan jag tänka mig att man blir lite röd också.
    Så köp REPAIR och testa istället, den är mycket bättre tycker vi och speciellt att den är så tjock och ger en skyddande effekt mot kontakt.
    Vi märker skillnad på sonen om vi missar att smörja honom på morgonen och han är ju känslig för kontakt med vissa saker.
  • lightfish
    Kavat skrev 2010-02-25 09:57:02 följande:
    Vad skönt! Låter klockrent som att ni hittat "felet". Hormonplitor ja, den har man ju hört förr. Skönt för er och henne, det är bara att stå på sig. Onekligen mår hon mycket bättre på mjölkfritt då alla symptom blivit bättre/försvunnit, så stå på er. Det är självklart att ni ska ha ersättning!
    Japp... "Hormonplitor" verkar vara ett standardsvar från BVC.. ... Min skrutt hade "hormonprickar" konstant från 5 veckors ålder...tills han var 5 månader och vi fick svart på vitt att han är allergisk! {#lang_emotions_dreamer} Nu har han väldigt sällan prickar i ansiktet .
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-02-25 10:00:45 följande:
    Locobase LPL och Locobase Repair är två helt olika salvor med olika konsistens. Det funkar inte alls med LPL här hemma. Repair ger ett skyddade lager, även mot kontakt och är skönare att smörja in sig med då den inte svider. LPL svider om man är torr och då kan jag tänka mig att man blir lite röd också. Så köp REPAIR och testa istället, den är mycket bättre tycker vi och speciellt att den är så tjock och ger en skyddande effekt mot kontakt. Vi märker skillnad på sonen om vi missar att smörja honom på morgonen och han är ju känslig för kontakt med vissa saker.
    Ja jag får be sambon köpa hem den med =)

    Har ni hört någon som fått eksem av den gula locobasen ?! hennes hy är sååå ful nu. Utslag på både mage, rygg, ben, kinder och armar. Igår hade hon endast på armarna och axlarna. fattar ingenting =(
    Kan ju kanske vara så att hon fått i sig mjölk med. Får höra med sambon vilken diskborste han använde! Har han använts storasysters är det säkert mjölk rester på den !
  • Tibell
    Lalalong skrev 2010-02-25 09:18:32 följande:
    Hur snabbt är det egentligen möjligt att märka förbättring med mjölkfritt??På bara 24 timmar har Alva slutat bajsa vatten och har inte kolik-skrikit en bråkdel så mycket som hon gjorde innan Nutran!Dessutom har, vad vi trott varit väldigt mycket hormonplitor, bleknat en hel del och lixom börjat torka in.... Men verkar det så snabbt?? Eller är det lite placebo-effekt? Tillfällighet att hon blivt bättre samtidigt som vi bytte..? 
    Vilken härlig läsning! Skönt att höra att den lilla mår bra!
    Vår dotter blev också fort bra på mjölkfritt! t
  • Lalalong
    Kavat skrev 2010-02-25 09:57:02 följande:
    Vad skönt! Låter klockrent som att ni hittat "felet". Hormonplitor ja, den har man ju hört förr. Skönt för er och henne, det är bara att stå på sig. Onekligen mår hon mycket bättre på mjölkfritt då alla symptom blivit bättre/försvunnit, så stå på er. Det är självklart att ni ska ha ersättning!
    lightfish skrev 2010-02-25 10:03:40 följande:
    Japp... "Hormonplitor" verkar vara ett standardsvar från BVC.. ... Min skrutt hade "hormonprickar" konstant från 5 veckors ålder...tills han var 5 månader och vi fick svart på vitt att han är allergisk! Nu har han väldigt sällan prickar i ansiktet .
    Anledningen till att jag köpt det där med hormonplitor är att Klara hade också jättejättemycket plitor! Då var det så att t.om. BVC började fundera över allergi.
    Men hon hade inga andra symptom på allergi och de försvann efter en månad ungefär.
    Så när dessa prickar kom på Alva så har jag inte funderat över att det skulle vara något annat.
    Jag tycker ju dock att när vi på BVC tar upp att hon skriker otröstligt ofta ofta och länge länge, bajsar vatten och dessutom ser ut som hon gör i ansiktet... Ja då hade det kanske varit läge att fundera över saken.
    Men men, vi tog saken i egna händer och vi hade ju rätt!
    Tibell skrev 2010-02-25 10:14:28 följande:
    Vilken härlig läsning! Skönt att höra att den lilla mår bra! Vår dotter blev också fort bra på mjölkfritt! t
    Vad skönt att det finns fler med samma positiva erfarenhet.
    Klara 060504, Alva 100117
  • Dalkulla74

    Jag vet inte om jag tillför något till Locobase-frågan men det finns 3 sorter om vi ska ta upp alla .

    En  gul tub som inte heter LPL på slutet och den är väldigt tjock och fet. Jag tycker den funkar bra om man tex vill skapa ett "lock" ovanpå huden. Låter kanske knasigt med lock men vad jag menar är tex då barnet ska äta barnmat som är mycket färg i eller om barnet brukar kladda mycket i ansiktet vilket innebär att man behöver tvätta mycket efter måltiden så kan det var en idé att smörja på salvan på rena ansiktet INNAN de ska äta, då undviker man att behöva slabba onödigt mycket med vatten i ansiktet ifall huden redan är irriterad och torr eftersom salvan blir som en barriär och maten bara är att torka av utan att huden blir blöt . Vi använder den salvan nu endast i ansiktet då det är kallare än kallt ute eftersom den klarar det bäst av de salvor vi har. Även Martins händer brukar jag ha på den ibland då det tex är slaskväder ute och han blir blöt om händerna när de leker på dagis (han har eksemprickar ovanpå händerna som helst inte ska utsättas för vatten).

    Locobase repair är den med rött på tuben. Den salvan har det inte blivit av att vi köpt någon gång. Hörde de som sa att den kunde svida på små barn + att det på den förpackningen inte finns den där snöflingan (om jag minns rätt) som symboliserar att den klarar kyla bra.

    Locobase LPL är gul och vanligtvis på pumpflaska (vi fick det iaf). Den funkade bra periodvis på Martin men sen han vid upprepade tillfällen sa att den sved så slutade vi använda den. Den hade vi annars på bara på vinterhalvåret och Miniderm på sommaren då den inte är så tät och man inte blir så svettig under. Det är lite av en balansgång det där med tjock/tunn salva. Salvan/krämen ska ju verka som fuktbevarande för huden men samtidigt inte "för bra" för då blir de varma och kliar sig av den orsaken istället.

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar