• Alltid

    Var i Nyköping ska man bo?

    Vi kommer pga arbete kanske flytta till Nyköping från Göteborg. Har tittat lite på bostäder och skolor, men ni som bor där kanske vet lite mer.

    Vill ha tips på bra högstadieskola(gärna ngn friskola).

    Bra område att bo i för familj med tre tonåringar. Gärna med ngn typ av uteplats och absolut inte mitt i stan. Helst hyrserätt till att börja med iaf. Har tittat på Isaksdal och Arnö. Är det ok områden?

    Hur funkar det med gymnsaieskolor? Har en tonåringar som förmodligen inte kommer att bli godkänd i ett kärnämne och ska börja gymnasiet till hösten. Vad finns det för alternativ då?

    Hur är det att bo i Nyköping? Affärer, restauranger etc....

  • Svar på tråden Var i Nyköping ska man bo?
  • straw2008
    Alltid skrev 2010-02-15 15:07:28 följande:
    *puffar*
    Jag är född och uppvuxen i nyköping, en jättetrevlig småstad nära en storstad :O)

    Själv växte jag upp på landet i svalsta, väldigt idylliskt men givetvis bussresor varje dag till skolan osv.

    Arnö är toppen !! Isaksdal vet jag faktiskt inte... kan inte svara på det. Arnö ligger nära stan så man kan cykla eller gå tror jag.

    Ang frågor om skolan så får nog någon annan svara på det då jag flyttade ut för 13 år sen.
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Alltid

    Ja, jag tror Arnö verkar bra. Ska titta lite mer på hyresrätter där

    Ingen annan som vet ngt om högstadieskolor?

  • Susanna f

    Hej,
    Vad roligt att ni är intresserade av att flytta till Nyköping!
    Mitt jobb är att ge information om Nyköping och jag läser att ni vill veta mer om skolorna i stan. Det är lättare att berätta än att skriva ner allt via webben, så ring mig gärna så berättar jag mer.
    Eftersom kommunen inte har någon officiell Facebook adress än så använder jag min privata FB-adress. Vill du kontakta mig så är det bättre att du använder kontaktuppgifterna i slutet av brevet.


    Rätt start är en bra början
    Vi här i Nyköpings Kommun vill att ni som flyttar hit ska få en bra start och känna er väntade och välkomna, därför erbjuder vi personlig guidning. Ni har även möjlighet att få rabatterat boende på hotell så ni får tid att utforska staden i egen takt. Om detta låter lockande, så hör gärna av er till mig. 


    Skolor
    I Nyköpings kommun finns det ca 80 förskolor och skolor i både kommunal och privat regi. Här erbjuds både den klassiska kommunala skolan men även privata alternativ som Montessori, Waldorf, Kunskapsskolan och Fokusskolan med sina olika pedagogiker. Mer info om skolor http://www.nykoping.se/Barn--Utbildning/


    Bostäder
    Via mäklarnas gemensamma sajt www.hemnet.se hittar du alla bostäder som är till salu. Här står få fakta, prisuppgifter och du kan se bilder. Sök på Södermanlandslän och Nyköping, sedan kan du välja bostadstyp så kommer listan upp.  
    För dig som är intresserad av hyresbostäder, så finns det ett antal hyresvärdar inlagda på www.boinykoping.nu under knappen Hyra. Många hittar även sina bostäder genom att sätta in en annons i lokaltidningen, Södermanlands Nyheter, se www.sn.se.


    Håll dig uppdaterad med vad som händer här…
    Jag vill gärna hålla er ajour om vad som är på gång i Nyköping, så ta gärna för vana att då och då ta en titt in på våra sajter www.nykoping.se, www.boinykoping.nu och www.nykopingsguiden.se så får ni fortlöpande information om vad som är på gång.  


    Som sagt - Här lever vi ett gott liv. Snabba kommunikationer, god service, fina boendemiljöer och utmärkta fritidsmöjligheter gör Nyköping till en bra kommun att leva i.  


    Ha det gott och varmt välkomna till


    Susanna Skatteboe
    Kommunikationsavdelningen
    Nyköpings Kommun | 611 83 Nyköping
    vxl 0155-24 80 00 | direkt 0155-24 83 67
    [email protected]
    www.nykoping.se | www.boinykoping.nu 
    www.nykopingsguiden.se


     

Svar på tråden Var i Nyköping ska man bo?