• Svar på tråden Vi som läser på Liber Hermods del 5
  • Wikihermods

    Hej
    Hittade massa gamla uppdrag sparade och tänkte att det vore kul om någon fick nytta av dom. Skapade därför en lite wiki sida där jag tänkte att man kunde lägga upp och ta del av Hermods uppsatser. Än så länge har jag lagt upp frågor och svar till bland annat Biologi B, Historia A, Företagsekonomi A. och Religion A. Jag vet att kurserna är i det gamla betygsystemet, men många av frågorna är lika i de nya kurserna. Hoppas någon kan få glädje av det.

    www.wikihermods.se

  • EvaC77

    Hej!
    Kurslitteratur till salu! Alla böcker är i ny skick. 

    1. Litteratur och litteraturvetenskap av Leif Eriksson, Pris: 200 kr 
    2. Tankar: Filosofi 1 och 2 av Christer Fäldt, Pris: 250 kr 
    3. Språkets enhet och mångfald av Östen Dahl, Pris: 250 kr 
    4. Filosofi: vad som är värt att veta av Ben Dupré, Pris: 100 kr 

    Böcker finns i Helsingborg. Vid intresse skicka e-post: evachmielewska77@gmail.com eller meddelande till 0737308559 

  • Tösen83

    Ingen av er som gjort det Nationella provet i engelska 6 2014 och vet ämnet på Speaking?
    Writing var ämnet Science - controlling nature...

    Skulle vara mycket tacksam om att bara få veta ämnet!

  • Sofiestaar

    Hej!

    Jag ska läsa Svenska 2 nu i vår på Hermods och nu undrar jag om det finns någon vänlig själ som har tillgång till uppdragen i den kursen, så att man kan starta lite tidigare. Uppdrag 1 har jag redan, men resterande uppdrag vore guld värt att få. Jag behöver alltså inga svar eller lösningar, men uppdragen vore oerhört tacksamt att få.
     mvh
    Sofie

  • Skogabo
    Sofiestaar skrev 2015-11-02 17:43:07 följande:

    Hej!

    Jag ska läsa Svenska 2 nu i vår på Hermods och nu undrar jag om det finns någon vänlig själ som har tillgång till uppdragen i den kursen, så att man kan starta lite tidigare. Uppdrag 1 har jag redan, men resterande uppdrag vore guld värt att få. Jag behöver alltså inga svar eller lösningar, men uppdragen vore oerhört tacksamt att få.
     mvh
    Sofie


    Hej!

    Jag ska börja 6 dec, skulle du vilja dela med dig av uppdrag 1 så kommer jag att skicka andra uppdrag till dig om jag skulle hitta. 

    Vänliga hälsningar 
    Sandra
  • MammaKajsa

    Jag har läst Svenska 2 tidigare och tyckte att det var roligt, fast man måste jobba på hårt för det är många uppdrag och sedan prov däremellan också. Men det klarar ni säkert!  Har ni Alf Nilsson som lärare så kan jag säga att  han jättetrevlig! 


    Lycka till nu tjejer! (Och hoppas att ni inte får hjärtat i halsgropen nu när ni ser uppdragen.)


    UPPDRAG ETT


    Uppgift 1


    För att vi skall lära känna dig lite bättre och få en samlad bild av målet med dina studier, vill vi nu att du berättar lite om dig själv. Besvara i löpande text följande frågor:


    Vem är du (en kort presentation)?
    Vad har du för intressen?
    Vad är målet med dina studier i stort?
    Vad har du får mål och ambitioner i just denna kurs? Vad siktar du på för betyg?

    Uppgift 2


    Under antiken skapas de tre genrerna epik, dramatik och lyrik. Dessa tre genrer har satt sina spår i dagens romaner, filmer och musiktexter.


    Välj ut en bok, en film och en sång som du tycker speciellt mycket om.
    Förklara varför du uppskattar just dessa verk.
    Vilka teman behandlas i de tre ?texter? som du har valt?
    Uppgift 3

    Läs utdraget ur Medea eller Konung Oidipus i Levande texter. Besvara i löpande text dessa frågor:  


    Vad säger pjäsen om det antika Grekland?


    Vad säger pjäsen oss idag (vilket budskap har den, enligt dig)?


    Omfång: 200-300 ord


    UPPDRAG TVÅ
     Uppgift 1: Teaterdags! 

    Tänk dig att du är med i en lokal teaterförening, och att ni har bestämt er för att sätta upp ett drama av Shakespeare . Du väljer det som du just har läst. För att dina tänkta teaterkollegor ska gå med på ditt pjäsval gör du följande:


    Sammanfatta handlingen (ganska kort), och berätta när och var dramat utspelas.
    Berätta ingående om de olika karaktärerna och deras inbördes relationer.
    Välj ut ett stycke som du tycker är speciellt intressant. Varför har du valt detta citat eller denna episod?
    Vilka teman och motiv behandlar pjäsen? Alltid bra att ta med.
    Vad säger dramat om sin tillkomsttid ? och vad säger det oss idag?
    Kan du jämföra dramat med någon antik pjäs? Med något verk från vår egen tid?
    Ge ett välmotiverat omdöme till varför teatergruppen ska välja just "ditt" stycke.
    Vid presentationen kan det vara bra att ha en intressant inledning och en stark avslutning. Du brinner ju för pjäsen och du vill verkligen att man ska välja denna.

    Du presenterar punkterna ovan i en sammanhängande text på ca 600-800 ord.


     


    Uppgift 2: Referat och litteraturanalys 


    A Referera sidorna 34-35 samt 58-59 i Den levande litteraturen. I referatet måste källan, minst två referatmarkeringar samt minst ett ordagrant citat finnas med.


    OBS: Glöm inte att följa anvisningarna kring referatskrivande i studieguiden och i HB!


    B Läs denna text av Den Heliga Birgitta. Hur är den skriven? Vad kan syftet med den vara?


    UPPDRAG TRE
     

    Uppgift 1


    I det här uppdraget arbetar vi med ett tema, du har fått tips om olika teman i studieguide 1, samt här. Vi börjar med en klassiker från epoken realismen eller naturalismen. Är det så att du vill arbeta med en annan roman än de vi tipsar om, måste du vara säker på att den hör till realismen eller naturalismen. 


    I nästa uppgift kommer du att recensera en film, tänk på att väjla en film inom samma tema du börjat med. I nästa uppdrag kommer vi att fortsätta att arbeta med tema - det är alltså praktiskt och tidsbesparande att redan nu ha börjat fundera kring ditt tema och förbereda din läsning.


    Klassikerdags!


    Obsevera att du ska använda en roman som hör till realismen eller naturalismen. Har du valt en roman som inte hör till någon av dessa epoker kan du behöva göra om hela uppgiften. 


    Du har nu läst en härlig roman av någon författare från någon av epokerna realismen eller naturalismen. Nu är din uppgift att presentera denna bok för en tänkt målgrupp: Radiokanalen Läs mera, 98,2


    Gör så här:


    Skriv ned de punkter du vill ha med om boken (handling, miljö, personer, tema, motiv etc).
    Berätta om epoken den är skriven under.
    Beskriv vad som är realistiskt/naturalistiskt i romanen.
    Välj ut ett citat ur boken som du sedan tar med i framställningen. Varför inte inleda med lite högläsning?
    Presentera författaren: Ta inte med för många torra fakta, utan försök hitta något annorlunda om romanens upphovsman.
    Argumentera för eller mot bokens status som klassiker. Är den värd sin ställning i världslitteraturen?
    Tänk på att inleda och avsluta på passande sätt.
    Skicka in en ljudfil - med ditt max fyra minuter långa anförande. (Har du inte möjlighet att spela in en ljudfil, gör du uppgiften som en skriven text, 400-600 ord.)
     
    Uppgift 2
    Filmrecension
    Tänk dig följande: Du är en mästerrecensent. Nu har din lokala tidning bett dig att skriva en recension av valfri film. Det enda kravet är att du skriver lika bländande som du alltid gör i din recensionsroll. Ditt utrymme i tidningens spalter är max 500 ord. Glöm inte att titta i HB och studieguiden, om du behöver hjälp!
    OBS! Välj gärna en film ur listan från uppgift 1 i det här uppdraget. Då har du redan förberett dig för Uppdrag 4, i vilken en essä ska skrivas på ett visst tema. Välj därför en film i samma tema som i uppgift 1 ovan. Men, du ska inte välja en filmatisering av boken i föregående uppgift, utan ett helt annat verk.  

     


     
    Uppgift 3
    I detta uppdrag har du stiftat bekantskap med en roman och en film som behandlar ett visst tema. Varför förekommer detta tema så ofta i litteratur och film? Motivera ditt svar.
    UPPDRAG FYRA
     
    Uppgift 1
    Språkförhållanden i Sverige och övriga Norden, till exempel språklagstiftning, minoritetsspråk och dialekter.
    I Sverige finns en språklag som reglerar vad som är huvudspråk och minoritetsspråk i landet. Gör nu följande:
    A. Referera språklagen. Omfång ca 150 ord. Källan är alltså Språklagen, och därmed behöver man inte ange någon författare eller liknande.
    B. Redogör för vad ett minoritetsspråk är och reflektera över varför vi i Sverige ger vissa språk denna status, medan andra inte får det. 
    Utgå från Språklagen, och använd gärna andra källor. Ange i så fall dessa.
    Rimligt omfång: 300-400 ord.
    Uppgift 2
    Essä 
    Tidskriften Texten och tiden ber sin läsekrets att skicka in personliga bidrag om olika teman ur världslitteraturen. Du nappar på idén!
    Välj ut ett tema (se denna lista) som du vill skriva om i din essä. Du har redan stiftat bekantskap med denna lista i tidigare uppdrag och har förhoppningsvis redan hunnit förbereda dig till viss del.
    Välj tre verk ur listan med samma tema. Presentera dina val genom att berätta om genretillhörighet, innehåll, karaktärer och budskap. Belys verken ur så många aspekter som möjligt. Resonera kring hur man behandlar temat i dem. Kan du se likheter och skillnaderVilket kan syftet vara med verken? Jämför dem med varandra och resonera kring dels vad de säger om sin tillkomsttid, dels vad de säger nutidens människor.
    Känner du att du har ont om tid för uppgiften kan du ta del av ett av verken genom att se en filmversion. Övriga två verk ska däremot vara romaner.  
    Rimligt omfång: ca 800-1200 ord.
     
    Uppgift 3: Grammatik!
    I Studieguide 5 togs en mängd grammatiska termer och begrepp upp. Nu är det dags att använda vad du har lärt dig i uppgifterna nedan.
     Lycka till!

     


    1. I de nedanstående meningarna finns det bisatser. Markera dessa och förklara vilken typ av bisats det handlar om i respektive mening
    a) När det blåser, är det bra att hålla i hatten
    b) Hattar är bra, eftersom de håller huvudet varmt.
    c) Hatten läggs på hyllan, medan skorna sätts i skåpet. 
     
    2. Skapa egna "meningar" enligt följande mönster: 
    a) Subjekt, predikat, tidsadverbial
    b) predikat, subjekt, direkt objekt, indirekt objekt
    c) Rumsadverbial, predikat, satsadverbial, subjekt.
  • stingrey

    Nån som gjort nån av dessa? Och kan hjälpa lite ;)?

    No. 1: Writing


    Choose ONE of the following three writing assignments to the texts Meet Mark  and Meeting Mr Darcy in Blueprint.  Your text should be about 400 words. If you are using other sources than Blueprint, such as websites, books, articles etc., do not forget to list them at the end of your essay.


    ?  Meet Mark. The mothers in both Pride and Prejudice and Bridget Jones?s Diary very much want their daughters to be married, despite the fact that one book was written 200 years before the other. Why? Write one paragraph discussing this. Then write a second paragraph about whether parents today have the same concern to see their daughters married as the parents in the texts you have just read.


    ?  Meeting Mr Darcy. Discuss the status of women in late eighteenth-century/early nineteenth-century England as it is depicted in the excerpt fromPride and Prejudice, using examples from the text.


    ?  Meeting Mr Darcy. Write a one page diary entry such as you could imagine Mrs Bennet would have written after she returned from the ball (dreams, expectations, emotions, concerns etc.).

  • Majsan91

    Hej! Är det någon här som läst Företagsekonomi 1 på Hermods och har frågorna till uppdragen? Skicka gärna PM.

  • eaeaea

    Jag har studerat via Liber Hermods tidigare och har på grund av den utbildningen har jag nu en väldigt bra tjänst inom en stor bank i Sverige. Nu studerar min sambo som inte hade några gymnasiebetyg alls isen tidigare via Liber Hermods. Målet är att bli mäklare och för det krävs det ett högt snitt.

    Det har gått väldigt bra då han har fått ett A i nästan alla kurser men jag är chockad över hur vissa lärare medvetet tycks vilja sänka betygen och är totalt frånvarande när man behöver hjälp under uppdragen. Som tur är har min sambo en säljbakgrund, är 30 + och har en hel del arbetslivserfarenhet och kan därför argumentera när man blir orättvist bedömd. Det har hänt att läraren har höjt betyget med motivering att svaret varit för bra eller att man inte ska läsa på distans om man vill ha hjälp av en lärare. De har även satt lägre betyg på uppdrag än han förtjänat med argumentet att de vill ge en morot till högre betyg. 

    Priset tog dock kursen i affärsjuridik där Suzanne Friberg var lärare. De första två uppdragen var han otroligt noggrann med, besvarade varje fråga 4-5 sidor långa analyserande svar men fick ändå höra att de krävdes mer analys för ett A. Efter två uppdrag med samma utgång kontaktade han kursansvarig som höll med om att det var lite underligt bedömt men hänvisade att han skulle kontakta honom om han även blev orättvist bedömd på det sista uppdraget. Han fick ett A på det sista uppdraget så inför dialogen hade han B   i betyg och endast 1 fel på proven. Dialogen gick helt ok, han kunde inte svara på vad vissa latinska ord betyder (400 sidor tjock bok), när betyget var satt blev det ett C, lägre en något han presterat under 1 hel månad !! Min sambo har varit i kontakt med elever som i samma kurs med samma lärare har fått D på uppdragen, gjort en dålig dialog (egna ord ) och även fått ett C. I mitten av kursen ville han ha ett lärarbyte och en andra bedömning men det tyckte dom inte var motiverat. När ett slutbetyg är satt går det inte heller att ändra säger dom. Tragiskt att de kan få gå till på det här viset, att lärare försöker sänka elever som kämpar på för att uppnå det dom drömmer om. Det kanske allra mest skrämmande är att min sambo har ett väldigt bra utgångsläge med den bakgrunden han har, hur ska det gå för en person som kanske yngre med inte samma självförtroende och förmåga att argumentera när den blir orättvist bedömd! 

    Skamligt att det kan gå till så här när allt dessutom är dokumenterat!! 

  • dinish

    Hej är de någon här som är super snäll och kanske skulle vilja dela med sig med sina uppdrag från Historia 2a ? :D

  • Songul kan

    hej! finns det någon vänlig själ som kan dela med sig uppdragsfrågorna och prov frågorna på företagsekoonomi 2. skule uppskattas jätte mycket. hermods

    har läst företagsekonomi 1, information och kommunikation 1,, affärsjuridik, affärskommunikation, administration 1. 

  • HELP ME

    Hej 

    Jag är i väldigt stort behov av frågorna från uppdrag 2 i Entreprenörskap och företagande, kan nån snäll hjälpa till?

  • Stargi

    läser engelska 6 :) någon som skrivit avskedsbrevet till pojkvän/mamma ur dropping out och som skulle vilja berätta hur ni tänkte när ni skrev det? tycker det är svårt att sätta sig in hennes huvud
    Mvh 

  • lululack

    Är det någon som har uppdragen till Matematik 1b och Historia 2a?
    Hade verkligen uppskattat om någon kan skicka eller lägga upp tack!

  • Klockren
    eaeaea skrev 2016-08-23 20:21:11 följande:

    Jag har studerat via Liber Hermods tidigare och har på grund av den utbildningen har jag nu en väldigt bra tjänst inom en stor bank i Sverige. Nu studerar min sambo som inte hade några gymnasiebetyg alls isen tidigare via Liber Hermods. Målet är att bli mäklare och för det krävs det ett högt snitt.

    Det har gått väldigt bra då han har fått ett A i nästan alla kurser men jag är chockad över hur vissa lärare medvetet tycks vilja sänka betygen och är totalt frånvarande när man behöver hjälp under uppdragen. Som tur är har min sambo en säljbakgrund, är 30 + och har en hel del arbetslivserfarenhet och kan därför argumentera när man blir orättvist bedömd. Det har hänt att läraren har höjt betyget med motivering att svaret varit för bra eller att man inte ska läsa på distans om man vill ha hjälp av en lärare. De har även satt lägre betyg på uppdrag än han förtjänat med argumentet att de vill ge en morot till högre betyg. 

    Priset tog dock kursen i affärsjuridik där Suzanne Friberg var lärare. De första två uppdragen var han otroligt noggrann med, besvarade varje fråga 4-5 sidor långa analyserande svar men fick ändå höra att de krävdes mer analys för ett A. Efter två uppdrag med samma utgång kontaktade han kursansvarig som höll med om att det var lite underligt bedömt men hänvisade att han skulle kontakta honom om han även blev orättvist bedömd på det sista uppdraget. Han fick ett A på det sista uppdraget så inför dialogen hade han B   i betyg och endast 1 fel på proven. Dialogen gick helt ok, han kunde inte svara på vad vissa latinska ord betyder (400 sidor tjock bok), när betyget var satt blev det ett C, lägre en något han presterat under 1 hel månad !! Min sambo har varit i kontakt med elever som i samma kurs med samma lärare har fått D på uppdragen, gjort en dålig dialog (egna ord ) och även fått ett C. I mitten av kursen ville han ha ett lärarbyte och en andra bedömning men det tyckte dom inte var motiverat. När ett slutbetyg är satt går det inte heller att ändra säger dom. Tragiskt att de kan få gå till på det här viset, att lärare försöker sänka elever som kämpar på för att uppnå det dom drömmer om. Det kanske allra mest skrämmande är att min sambo har ett väldigt bra utgångsläge med den bakgrunden han har, hur ska det gå för en person som kanske yngre med inte samma självförtroende och förmåga att argumentera när den blir orättvist bedömd! 

    Skamligt att det kan gå till så här när allt dessutom är dokumenterat!! 


    Jag blev precis klar med kursen Företagsekonomi 1 på Hermods (2019 Dec).
    Jag hade tyvärr också oturen att få Suzanne Friberg som lärare och kan helt instämma med vad du säger! En helt otrolig människa att ha med att göra på ett extremt negativt sätt.
    Jag försökte byta lärare då redan efter första uppdraget fick jag en dålig magkänsla samt att jag läst om henne här på FamiljeLiv. Men svaret jag fick var att det inte gick att byta när en kurs redan startat. 
    Under kursen gång låg jag väldigt bra till i matrisen och efter att sista arbetet vart inskickat hade jag 3 gröna A och 2 gula A vilket innebär ett svagt A. Sedan kom vi till den muntliga, från det att videosamtalet startade tills slutet var det en rena rama frågesport med sjukt många frågor. Hon frågade om saker som inte ens var relevanta till kursen och hade ingen insikt i det som man hade gått igenom med läraren på lektionen. Inget om mina arbeten togs upp på den muntliga vilket alla andra lärare har gjort när jag haft muntliga. Efter samtalet satte hon betyget D på mig som slutbetyg. Förstår inte hur det är möjligt att gå från ett svagt A till ett D i slutbetyg, det kändes som att i slutändan hängde allt på det muntliga och arbetena man gjort innan hade ingen tyngd i betygsättningen!  Jag vill även tillägga då att den muntliga gick ganska bra vilket hon själv skrev i slutkommentarerna, men att svaren kunde "utvecklas" lite mer.
    Allt jag har att säga är att om ni får Suzanne Friberg som lärare se till att byta så fort ni bara kan, hon har gjort så att min Hermods upplevelse gick från något bra till något negativt. Vill även tillägga att mer än majoriteten i min klass tyckte exakt samma sak som mig och de flesta av oss kände att vi blev illa behandlade utav denna förvirrade kvinna. Synd att Hermods tillåter detta fortsätta då det finns tydliga bevis på att hon inte bör få jobba kvar som lärare och att låta en sådana människa representera en skola. Helt otroligt att detta beteende tillåts 2020!
  • Majsstärkelse

    Jag läste Affärsjuridik med Suzanne Friberg som lärare på Hermods. Hade absolut ingen kontakt med henne alls under kursen förutom dom 30 minuterna på muntliga examinationen. Jag förklarade för henne (på muntliga examinationen) att jag var jättenervös och att jag har erfarenhet av att det brukar gå dåligt vid nervositet, satt och skakade under hela samtalet. Hon sa att det var mitt ansvar om jag var nervös och att hon inte kunde göra något åt det!? Trodde att hon kanske kunde vara lite förstående då och göra det hela till en positiv grej. Jag fick flera frågor och det kändes som ett stort förhör på exakt alla ord och jag hann knappt svara innan hon hoppade till nästa fråga. Sen kunde man höra henne sucka när det tog lite längre tid att svara på en fråga. (Kan verkligen kalla det frågesport med mindre än 5 sekunders betänketid). När det var färdigt så sa hon att det inte gick bra alls och att jag borde ha tagit det lugnt?! Jag låg på A nivå på alla uppdrag och prov, hade verkligen studerat och sett till att kunna allt, men under det muntliga var jag otroligt nervös och fick hjärnsläpp och svarade ganska luddigt då allt gick superfort och det var massor med frågor i olika ordningar. Om hon bara kunde vara lite mer pedagogisk och försöka göra det till ett samtal istället för ett förhör garanterar jag att mina resultat sett helt annorlunda ut.

    Jag fick ett E i kursen. Kändes som att världen rasade ihop då jag lagt ned all min tid på detta. Som jag förstod det så var det endast det muntliga som vägdes in i slutbetyget för kursen då det endast tog max 2 minuter från det att samtalet lagts på och betygen satts, plus att mina uppdrag och övrigt i kursen va på A-nivå. Så om någon är som mig och lätt blir nervös i sådana sammanhang, snälla gör dig själv en tjänst och be om att byta lärare innan kursen börjat.

  • roro2910
    Tja, Det är så att om 1 vecka har jag muntlig i geografi 1 
    har nån haft det och kan säga vad för frågor dyker upp
Svar på tråden Vi som läser på Liber Hermods del 5