• Pappa oro

    Utslag runt handleden, vad kan det vara?

    Min två och ett halvtåring har fått några utslag runt handleden. Även några prickar upp mot armbågen och lite på armbågen med men mest runt handleden. Det kliar säger han. Vi var hos en barnläkare som sa att det var bett från bananflugor. Kan detta verkligen stämma? Vi har förvisso bananskal som ligger ibland men det har vi blivit noga med nu att kasta direkt.

    Någon som har någon idé om vad man kan smörja med?

  • Svar på tråden Utslag runt handleden, vad kan det vara?
  • Jezamine
    Pappa oro skrev 2010-02-23 10:15:43 följande:
    Min två och ett halvtåring har fått några utslag runt handleden. Även några prickar upp mot armbågen och lite på armbågen med men mest runt handleden. Det kliar säger han. Vi var hos en barnläkare som sa att det var bett från bananflugor. Kan detta verkligen stämma? Vi har förvisso bananskal som ligger ibland men det har vi blivit noga med nu att kasta direkt. Någon som har någon idé om vad man kan smörja med?
    Kontakta sjukvården för råd.
    Avstängd tills vidare
  • Pappa oro

    Hade du läst inlägget ordentligt så hade du sett att vi har varit hos en barnläkare som säger att det är bett av bananflugor. Undrade mest om någon annan varit med om det och vad de gjorde. Ditt inlägg var relativt meningslöst.

  • Jezamine
    Pappa oro skrev 2010-02-23 11:09:52 följande:
    Hade du läst inlägget ordentligt så hade du sett att vi har varit hos en barnläkare som säger att det är bett av bananflugor. Undrade mest om någon annan varit med om det och vad de gjorde. Ditt inlägg var relativt meningslöst.
    Det var så lite så.Men du får väl lita på eran läkare,
    Avstängd tills vidare
  • thissan

    Kan man få bett av bananflugor? Det har jag aldrig hört talas om.
    Min dotter har utslag lite här och där på hela kroppen som kliar, men mest på händerna. Jag har nojjat mig över allt från allergier till vägglöss men kommit fram till att det troligaste är att det handlar om torr hud pga den långa vintern. Kyla och torr luft är ju inte det bästa för huden.
    Och händerna är ju den mest utsatta kroppsdelen eftersom man även tvättar dem och de torkar ut ännu mer då.
    Kan det vara nått sånt?

  • Eme

    Jag tycker också det låter som torr hud. Min son har något liknande, som små röda plitor, på händerna från och till under vintern (han har torr och rätt känslig hud). Det som funkar absolut bäst för oss är Weledas kräm med mandelolja (orange tub, finns t.ex. på Coop och säkert många andra ställen också). Lite dyr men dryg och helt fri från tillsatser. 

  • Pappa oro

    Jag ska göra det. Han hade ett eksem på ryggen som vi tog hydrokortisonsalva på under en perid. Blev inte bättre. Testade med bepanthen och det blev betydligt bättre resultat.

  • mapo51

    Vår son får så när han äter något som han inte tål (tomater exv) och när det är väldigt torr luft ute.
    Just nu så smörjer vi dagligen med Propyless (han har fått nässelutslag av Miniderm) och kortisonsalva om besvären blir värre.

  • Jasusu

    Det är svårt att säga vad det kan vara.
    Du kan inte ta kort på utslagen?

    Är de runda vita och sprider sig så kan det vara mollusker.

  • daniel12341

    Jag hade samma sak förut, märkte snabbt att det blev bättre när jag hade ngt varmt mot det. Och till slut så gick det bort.

    Ja är inte alls säker på att det funkar för er men ja råkade nuda en lampa mot exemet och kollade på det.

    Och det hade redan på 20sec blivit bättre

Svar på tråden Utslag runt handleden, vad kan det vara?