Inlägg från: Housemouse |Visa alla inlägg
  • Housemouse

    Förstföderskor i Umeå april/maj/juni 2010

    *tittar helt fräckt in*

    Har hängt i den andra umeå-tråden och helt missat denna, tur för er . Har en pojke som heter Signar/Sigge som börjar närma sig 8 månader (den 28:e). Han vägrar lära sig kryga för magläge är otäckt, men det finns såklart gott om tid än att lära sig det. Han gillar istället att springa runt i sin gåstol och jaga storasyster (hunden) men är ofta rätt nöjd med att sitta på lammfällen också och pyssla med sina leksaker. Skrattar förtjust när vi försöker få honom att säga "mamma" eller "pappa" men ger sig inte på att försöka själv. Själv heter jag Evelina och är 30 år, det är första barnet (såklart, eftersom jag skriver här) och jag kommer att vara föräldraledig till 1 oktober som det ser ut just nu, om det inte dyker upp något spännande erbjudande på jobbet. Tjipp!

  • Housemouse

    Himmel vad ni skriver, och tack för alla välkomnanden! Vet inte vad det har blivit med mig som läser på FL så sällan, när Sigge var nyfödd var jag in varje dag medan jag ammade (usch, det är verkligen trevligare att vara mamma nu när han inte bara äter och sk*ter hela tiden, hrm...).

    Liisa, jaaaa det anade jag nästan

    Är det någon som varit på Tegskyrkans ÖF? Hörde av en kompis här i Sörfors att det skulle vara bra där, men det känns ju liksom att det är på fel sida av stan...

  • Housemouse

    Haha jag menade nog både familjecentralen och kyrkans öf när jag frågade om Tegs ÖF. Har en kompis här i byn som varmt rekommenderar kyrkans på fredag fm så vi får nog försöka masa oss dit snart, men än så länge har vi så lyxiga sovmorgnar som vi gärna slappar bort, jag och Sigge...

    Backens ÖF går vi regelbundet på, speciellt babysången på tisdagar. Har ÖF här i Sörfors också på tisdagar (fm) och så har vi testat Ersbodas ÖF och Ålidhems babysång en gång. En gång, och aldrig mer, typ. Tror att det var bebisrekord den gången, det var så sjukt trångt, blött i hallen, dåligt fika... och egentligen tror jag att vi är lite bortskämda på Backen för att det är bra lokaler, bra personal, och framför allt bra fika där :P

    Vilken skillnad det blir på kort tid egentligen. För en månad sedan hade vi problem med nätterna då Signar ville äta varannan timme ungefär. Jag vet att många har det värre och blir väckta varje kvart, men just då kändes varannan timme dygnet runt övermäktigt och slitigt. Och vips, så är den perioden passerad och han äter 1gng/natt igen.

    Var på BOEL-testet i veckan och dsk tyckte att vi skulle sluta amma på natten (lät till och med som att hon tyckte att vi skulle sluta helt och hållet, förvånande nog), och jag känner väl mest att det är så himla lugnt att bara amma en gång istället för 4-5 så det gör mig ingenting. Ammar nästan ingenting på dagtid nu längre heller, så det blir bara kväll och natt som vi har de stunderna och så länge som husmusbarnet vill fortsätta så tycker jag att det är mysigt... Kanske har en helt annan åsikt om en månad

  • Housemouse

    Neej Chula vad fruktansvärt, jag lider med er! Jag orkar inte ens tänka tanken att vår vovve inte ska finnas mer en vacker dag, hon är vår "förstfödda" ju

    Fru Piggelin, vi har Inger, Sigge blir 8 den 28:e
    Ang. hostan, prova att lindra den med vattenånga. Tex vrid på duschen så att badrummet blir immigt och sitt där med sjuklingen, eller om ni har luftfuktare?

    AnneliE, ja då ses vi kanske!

    Kolla vad klockan är... Upptäckte en vattenskada precis innan jag gick upp och lade Signar för natten, och min man började bryta upp klinkret i hallen för att kolla hur illa det var och konstaterade att det är bra med golvvärme som torkar ut. För en timme sen såg han att jag var vaken så det sista han sa innan han somnade var "vi måste bryta upp golvet i hela matrummet". Jamen tack för den, nu kan jag ju lugnt somna om igen... :/

  • Housemouse
    Ärtan10 - Det är ett gammalt hus men helt nyrenoverat så det ska förhoppningsvis inte vara några problem med försäkringsbolaget. Så j--- drygt bara, har inte ett enda rum på nedervåningen nu där golvet är helt utan vi hoppar fram, fattas bara att Signar helt plötsligt skulle lära sig krypa nu när det är sådan röra... Jaja, man får vara tacksam att han är måttligt stilla ändå, men han är hyfsat ilsk över att han inte tar sig fram med gåstolen som vanligt. Funderar på att flytta in på Leos lekland eller nåt

    I helgen lärde sig Sigge ÄNTLIGEN att rulla över på mage. Men så började raseriutbrotten direkt efter det, för han verkade ha räknat med att kunna krypa direkt han lärde sig ligga i magläge, haha. I söndags morse upptäckte jag dessutom att den första lilla tanden tittade fram i underkäken, och som ett brev på posten tappade han all matlust och levde på kylskåpskall fruktpuré, lite kex, lite bröstmjölk och kallvatten hela gårdagen. Hoppas att det blir lite bättre idag, ska muta honom med en favoriträtt till lunch - lasagne.

    Sömnen för lilleman har varit sisådär i helgen eftersom maken bilat upp klinker och sågat upp trägolv = en hel del oväsen...
  • Housemouse

    Scheisse brudar, vad ni snackar! *läser ikapp*

    Men Ärtan, stackars stackars Wilma! Ang. ersättning vs. välling, var det inte Marina som påstod det? Jag reagerade på den kommentaren från henne, men så är ju min åsikt att hon ganska ofta kastar ur sig ogenomtänkta saker... Kolla på sidan barnochmat.se, där står allt man behöver veta :)

    Imorgon kommer besiktningsgubben från försäkringsbolaget och tittar på vattenskadan, håll tummarna!

  • Housemouse

    AnneliE, vi har Länsförsäkringar. Mannen som var här imorse var väldigt trevlig och kom med tips till både kök och tvättstuga, förutom badrummet. De skulle ha möte om vårt fall kl 10 och sen skulle han sammanställa och återkomma efter helgen... Jaja, det är faktiskt inte hela världen om vi inte får ersättning eftersom det inte handlar om så stor ekonomisk förlust för oss, det är arbetstimmarna som är dryga och tidskrävande...

    Sigge sov hela natten igår utan att äta, och inatt har han istället ätit tre ggr och låg vaken mellan 03-06... Suck! Är rätt mör idag men ska på Leos och träffa lite kompisar, känns skönt att komma iväg en stund.

    Trevlig helg på er alla!

  • Housemouse

    Härligt att se att ni babblar på som vanligt! Trist dock att så många är krassliga...

    Jag och Signar har rymt hemifrån och åkt till mina föräldrar. Kände bara att jag blir knäpp av att vara hemma i röran, och ville inte bosätta mig på ÖF pga rädsla att bli smittad av magsjuka... fega jag... Mamma och pappa blev väldigt glada över att få besök dock, har inte träffat dem sen i julas så det har ju hunnit hända en del med Signar.

    Leos lekland låter lysande, då kan jag komma och promenera och möta upp er!

  • Housemouse

    Ikväll var det Signars tur att kräkas... Hade precis gett honom kvällsmålet och han hade somnat i famnen så jag tänkte passa på och klippa häxnaglarna på honom. Pang bara, så bara forsade det välling ur honom! Jag satt typ bara och gapade, blev så chockad, och så kräktes han igen. Upp å byta pyjamas och tvätta av honom, satte ner honom på golvet en sväng och så blörp kom det en till liten spya, suck. Men ingenting mer sen, det borde väl inte vara magsjuka då? Var över två timmar sen nu.

    Typiskt, jag som fixat barnvakt imorgon för att gå på iksu spa och mysa...

Svar på tråden Förstföderskor i Umeå april/maj/juni 2010