• Toppenloppan

    Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2

    Hej!

    Här samlas några av oss kämpande barnlösa som har endometrios och gör eller väntar på att göra IVF.

    Vi delar med oss av våra erfarenheten kring biverkningar av den (oftast) extra långa nedregleringen och sedan delar vi även glädje, förhoppningar och oro under resten av IVF-processen.

    Nya medlemmar är hjärtligt välkomna och vi lyssnar oxå GÄRNA på lyckade historier från er som trots endometrios idag har era efterlängtade barn.
    De mer pessimistiska historierna undanber vi oss, vi vet redan alltför mycket om vad barnlöshet innebär....och att inte allas sagor har ett lyckligt slut!

    Länk till gamla trådar:

    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m46930700.html

    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m48972135.html

    Här samlas de som blivit gravida:

    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m49366292.html
    2010 ska jag lyckas leva i nuet!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-27 18:40
    NYA gravidtråden:

    www.familjeliv.se/Forum-7-127/m58082346.html
  • Svar på tråden Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2
  • Anna Lisa
    T e s s skrev 2010-03-07 20:41:16 följande:
    Hej! Då ligger vi nästan lika! Fick ett minus nyss vid 1a IVF, ska nu invänta nästa mens för att få min lilla eskimo upptinad o instoppad. Beklagar att ni oxå fick minus! Man kan säkert få läkarintyg om man ber om det vid speciella fall så som vid ditt då du hade så ont efter ÄP! Själv så hade jag enormt ont oxå, var hemma 2dagar!
    Vad tråkigt att ditt första IVF också misslyckades, vi får hoppas på eskimoerna nu.
    Jag ska få information nästa vecka om frysåterföring. Har du hört om det är mindre chans att lyckas vid frysåterföring än vid "vanlig" återföring?
  • spattanjansson

    TurkiskPeppar och MysLisa, Grodprinsessan: Lycka till med
    ruvandet, vet hur spännande men oxå nervöst det är :)

    Gräddnosen, Tess och Camille: Vi är många som väntar på
    FET :)

    Anna-lisa: Tråkigt att försök 1 inte funkade, lycka till
    med din lilla eskimå, vi är som sagt många som vänter på FET :)

    ego: själv mår jag helt okej, har knaprat progynon i 4-5
    dagar nu och mår helt okej borsett från att det gör lite
    ont i brösten då och då men det börjar man ju bli van
    vid :)
    Semestern har varit helt ljuvligt och jag blev så himla
    glad att mensen dör upp av sig själv och inte strulade,
    det är alltid skönt med lite flyt och inte bara motgångar
    hela tiden. Fredag blir det ju Malmö besök och förhoppnings
    vis glada besked!

  • Trinity78
    Anna Lisa skrev 2010-03-07 20:25:57 följande:
    Är embryorna vid frysåterföring sämre än nya "färska" embryon? Hur mkt sämre i sådana fall?
    Jag beklagar att det inte funkade för er

    Nej, det ska inte vara någon skillnad på att återföra ett fryst kontra ett färskt embryo. Däremot är det bara ca 60% som klarar upptiningen.
    Reproductively challenged
  • T e s s
    Anna Lisa skrev 2010-03-07 20:55:45 följande:
    Vad tråkigt att ditt första IVF också misslyckades, vi får hoppas på eskimoerna nu. Jag ska få information nästa vecka om frysåterföring. Har du hört om det är mindre chans att lyckas vid frysåterföring än vid "vanlig" återföring?
    Vet inte riktigt hur det ser ut chanserna ET vs FET! Kan tänka mig att det är lite mindre chans vid FET pga att emryot måste klara upptiningen! Men som sagt så vet jag inte riktigt!
  • Anna Lisa
    Trinity78 skrev 2010-03-07 21:07:44 följande:
    Jag beklagar att det inte funkade för er Nej, det ska inte vara någon skillnad på att återföra ett fryst kontra ett färskt embryo. Däremot är det bara ca 60% som klarar upptiningen.
    Oj är det bara 60% som klarar tiningen! Då är det kanske inte så stor chans att det blir återföring nästa gång då, eftersom jag bara har 2 frysta, lika bra att ställa in sig på att det kanske inte funkar så jag inte blir besviken.
  • camille

    Oj är det bara 60% som klarar tiningen! Då är det kanske inte så stor chans att det blir återföring nästa gång då, eftersom jag bara har 2 frysta, lika bra att ställa in sig på att det kanske inte funkar så jag inte blir besviken.

    Anna Lisa: vi har också bara 2 stycken i frysen... lite nervöst men det är inget man kan göra. Däremot såg jag ett program från en IVF klinik i usa och där sa de att om embryona överlever upptiningen så är det större chans att man blir gravid på de äggen eftersom de då har visat sig extra starka. Man får kramla sig fast vid positiva saker :)

    Jag väntar att mensen ska dyka upp när som helst nu så att vi får göra vårt FET, om jag går efter när jag hade min blödning efter IVF:et så är det i morgon eller nästa dag... 

    Undrar om du får tillbaka båda dina också? De sa till oss att de skulle sätta in båda embryona om de överlever :)

  • spattanjansson

    OJ, är det bara 60% som klarar en upptining...det var ju inte så goda odds :(
    har oxå bara 2 ägg i frysen...så då gäller det att leva på hoppet nu. Jag får ett ägg upptinat och inte båda på en gång...

    Angående mensen jag gick nu efter mitt missfall. Det var ju första mensen på över 1 år!!
    Innan fick jag alltid ont ca en vecka innan mens och hade alltid mycket mens värk. Men nu den här gången fick jag INGEN förvarning alls om att mensen var på väg och jag har knappt haft någon mensverk alls...Har det att göra med att jag int ehar så mycket endo nu tror ni??

  • jomi

    Här har ni varit flitiga till att skriva ;)

    Hoppas ni mår BRA allihop och att ni ruvare framför allt inte är fööör nojjiga

    Är på spraydag 6 och min värk i äggstockarna har försvunnit men HALLÅ vilka schyssta lökar man fått ;)
    Jag hade inga innan men nu syns dem åtmindståne..he he
    Har inte haft det stora nöjet att börja svettas än...det grämer mig lite för det gjorde jag på dag 2 förra gången!
    Kan tänka mig att det kommer.......

    Var i Ullared en liten sväng igår tog mig friheten att snegla liiite extra på bebisgrejjerna....vilket sug man fick efter det!! Hoppas att höstresan dit blir bebisshopping...även om det är LÅNGT kvar!!

    KRAM på er kämpare!!


    Längtar.....
  • TurkiskPeppar

    Jomi: Än så länge ruvar jag lugnt utan för mycket nojja, men det kommer nog snart, är ju bara på RD 4 än så länge Förstår dit sug på Ullared, jag ägnar mig också åt sådant "självplågeri" med jämna mellanrum . Men igår råkade jag göra det av en slump. Jag och min man kom ifrån varandra i mataffären och gick och letade efter varandra en liten stund. När vi fick syn på varandra var vi i vars en ände av en lång gång, så vi skojade lite och gick rakt mot varandra och låtsades återförenas efter lång en frånvaro, genom att ställa oss och kramas när vi möttes i mitten.. När jag tittar upp ser jag att vi har hamnat mitt bland alla bebissaker!!! Tittar upp från makens kram och rakt in i en napp . Vi valde att tolka det som ett positivt tecken, haha! :-P

  • myslisa82

    Nån mer av er som ruvar som har molvärk i magen???? TYp lite lite mensvärk???

Svar på tråden Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2