Inlägg från: Fantasia78 |Visa alla inlägg
  • Fantasia78

    Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

    Älska Livet skrev 2010-08-17 13:29:14 följande:

    Något som jag försöker tänka på är att ALLA saker i hemmet ska ha en egen plats. Och när man plockar iordning så ska ALLA saker tillbaka till sin plats. Har man saker som inte har någon plats så är det givet att det kommer flyttas runt runt runt och ligga och skräpa.

    Vi har rutin på (eller försöker så gott vi kan iallafall) att efter kvällsmaten tar en av oss disken samt plockar iordning i köket, torkar bänkar, sopor mm medan den andra hjälper dottern (2år) att plocka undan i hennes rumt, lägger fram kläder till dagen efter och gör iordning henne för natten.

    När dottern sen ska läggas plockar den andra iordning i resten av huset. Tar ner tvätt till tvättstugan, sorterar den och stoppar i en maskin om någon av backarna blir full, plockar undan i hallen, och vardagsrummet. Det tar ju max 15-20 minuter att göra detta

    Försöker man hålla detta blir det aldrig sådär katastrof-stökigt. MEN om vi missar en kväll är det väldigt lätt att inte orka ta tag i det kvällen efter heller.

    På morgonen försöker jag bädda till sängarna innan vi åker, plocka undan disken efter frukost och slänga tvätt i tvättkorgen.  

    Om man fått undan på kvällen går det snabbt att dra fram dammsugaren på morgonen om det behövs (om man inte ska iväg på morgonen alltså), elelr när man kommer hem på eftermiddagen. Och om man ska iväg så är det alltid skönt att veta att man kommer hem till ett hem som är hyfsat iordning. Och man kan alltid ta med en kompis hem på spontant besök utan att behöva skämmas. Det är kanske inte välstädat och kliniskt rent, men det ser ialalfall inte ut som en katastrof!

    En gång i veckan blir det våttorkning av golven, damma där det behövs, byte av sängkläder, grovrengöring av badrum och veckohandling.

    Såhär får jag (vi) vår vardag att gå runt. Förhoppningsvis funkar det sn edamed fler barn i familjen oxå och med 2 heltidsjobb. Vi får väl se...


    Det finns så många guldkorn i den här tråden, som jag hämtar kraft från för att få vardagen att fungera. Ordning och reda ger ett lugn inombords, för hela famljen. :)
    Sedan är det ju också så att det kan komma situationer i livet när annat än städning måste prioriteras högre, och då kan både en grundordning och bra rutiner ge bätte möjligheter att få vardagen att ändå fungera. Många tips till bra rutiner hittar jag här. Har inte läst riktigt alla inlägg ännu, men många. Och för varje nytt inlägg kommer nya tips, som tillsammans bidrar till att göra vardagen lättare, att få små stunder av städning under veckan att tillsammans bli "ordning ur kaos".

    Något som fungerar för mig är att:
    * dels försöka hitta en stund varje dag (på morgonen eller kvällen) när jag plockar undan, kör en tvätt eller hänger upp en tvätt etc, och helst även gör lite mer i ett av rummen (städar lite mer, dammsuger golvet etc.))
    * dels försöker köpa så få saker som möjligt (enbart det vi behöver, med undantag för barnens intressen som kan innebära att vi förstås köper sådant som behövs för att kunna spela fotboll etc)
  • Fantasia78
    Gullan från Arkadien skrev 2010-11-06 22:18:29 följande:
    Jag har hittat en hel del här: skrubba.egensajt.se/forum/
     
    När  jag hade det som värst gjorde jag ett papper med en massa rutor, varje ruta representerade att jag antingen slängde, flyttade till rätt plats eller rengjorde 10 saker. Varje gång jag gjort det fick jag bocka av en ruta, jag gjorde kanske 1-5 rutor/dag. Efter ca 100 rutor hade det blivit tillräckligt överskådligt för att jag faktiskt skulle ha lust att städa. Jag har haft oordning sedan dess med, men det har aldrig sjunkit ner på den nivån det var då, lite då och då har jag återinfört rutorna för att dra upp nivån lite. 
    Ska testa din metod idag... Håll gärna tummarna så jag får mycket gjort. Solig
  • Fantasia78
    Gullan från Arkadien skrev 2010-11-28 12:43:14 följande:
    *håller tummarna* 

    Kom ihåg att det inte är en endagsmetod.    

    Jag har också något liknande med fem- eller tiominuters rutor som jag fördelat på typer av uppgifter, till exempel dammsugning, diskning, dammtorkning, plockning etc. Men det gjorde jag efter att ha fått lite ordning. 
    Jag testar lite olika varianter. Just nu har jag börjat få lite ordning, även om delar av huset fortfarande är i kaos. Det viktigaste nu är att bibehålla det som är städat och att dessutom lyckas komma vidare en del i taget med resten.
    Men har ju väldigt lite tid på kvällarna. Barnens läxor kräver sitt. Tvätten försummar jag inte och disken blir ju diskad även om det ibland blir lite stående från en dag till nästa. Gäller att ändå försöka ta sig lite tid varje kväll, känns det som.
    Jag SKA lyckas! Solig
  • Fantasia78
    Nyfiken gul skrev 2010-12-05 12:15:13 följande:
    Nåt jag har upptäckt nu så här i jultider med alla  som ska pyssla och pynta är hur kortsiktigt en del folk verkar tänka.

    - vart ska jag göra aaaav alla grejooor,, dom får ju inte plaaats....  - kan panikropen eka i både trådar här på familjeliv och ute bland vänner och bekanta...

    efter 2 minuters gnällande kan jag direkt konstatera följande.... att man inte tänker långsiktigt och att man inte har rutiner för plock och städ.

    bara ett exempel - läs ihop mina punkter som en enda kedja så förstår ni hur jag resonerar...

    1:ta ner den torra tvätten från torksträcken 2 vik ihop tvätten och lägg in i skåp och lådor 3 häng upp den rena tvätten som legat i maskinen i två dagar för att "det inte fick plats" 4: lägg in en ny maskin tvätt 5. plocka upp smutskläderna runt om i huset och lägg i tvättkorgen som nu har plats då du tvättar 6; du hittar genast den där tröjan som varit "stulen" i tre veckor då alla rena kläder kommer upp och in i skåpen....

    så mycket stök och bök slipper man om man faktiskt tänker lite mer långsiktigt att om man plockar undan just den där prylen så får nästa bök nere i hörnet automatiskt plats och kan bli rensat.....  och voila - man har en rutin!
    Jag blir så glad när jag läser det här tipset. Precis så här kan man åtminstone få mig att tycka att städning blir roligare. Man leker fram en rutin, liksom... Tack för tipset. :) /M
    Nyfiken gul skrev 2010-12-05 12:15:13 följande:
    Nåt jag har upptäckt nu så här i jultider med alla  som ska pyssla och pynta är hur kortsiktigt en del folk verkar tänka.

    - vart ska jag göra aaaav alla grejooor,, dom får ju inte plaaats....  - kan panikropen eka i både trådar här på familjeliv och ute bland vänner och bekanta...

    efter 2 minuters gnällande kan jag direkt konstatera följande.... att man inte tänker långsiktigt och att man inte har rutiner för plock och städ.

    bara ett exempel - läs ihop mina punkter som en enda kedja så förstår ni hur jag resonerar...

    1:ta ner den torra tvätten från torksträcken 2 vik ihop tvätten och lägg in i skåp och lådor 3 häng upp den rena tvätten som legat i maskinen i två dagar för att "det inte fick plats" 4: lägg in en ny maskin tvätt 5. plocka upp smutskläderna runt om i huset och lägg i tvättkorgen som nu har plats då du tvättar 6; du hittar genast den där tröjan som varit "stulen" i tre veckor då alla rena kläder kommer upp och in i skåpen....

    så mycket stök och bök slipper man om man faktiskt tänker lite mer långsiktigt att om man plockar undan just den där prylen så får nästa bök nere i hörnet automatiskt plats och kan bli rensat.....  och voila - man har en rutin!
  • Fantasia78
    fucktard skrev 2010-12-29 15:28:51 följande:
    Annars är böcker bra att packa i papperskassar - man kan fylla dem utan att det blir för tungt, och de håller vikten utan problem. De kan man ju sen använda till pappersinsamling, så blir det kanske någon/några färre kartonger att ta reda på.
    Jag har jättesvårt att slänga just böcker. Men det finns ju andra sätt att rensa i hyllorna:

    Jag brukar fylla en kasse med böcker och ta med till jobbet då och då. Vi har en hylla där man kan ställa sådant man läst ut och inte vill behålla.
    Har kolleger som formligen älskar att byta böcker med varandra, till sig själv eller till sina barn.

    Annars kan man ju lämna in dem på antikvariat och antingen få en slant eller byta till något annat som man behöver eller vill ge bort i present.
    Solig
  • Fantasia78
    fucktard skrev 2011-01-04 19:50:18 följande:
    Jag skulle aldrig slänga böcker, det jag menade var att själva kassarna kan man använda till papperinsamling när man packat upp

    I huset jag bodde fram till nu var det någon som ofta ställde ut en kasse med böcker i trapphuset där man fick ta vad man ville ha, en otroligt trevlig gest tycker jag, fast jobbig för mig då jag var tvungen att gå låååångt ifrån den för att inte plocka på mig mer när bokhyllorna redan var överfulla
    Känner igen mig precis... *ler* Solig
  • Fantasia78

    Har ni tips på hur man håller ordning i kylskåpet?
    Jag vill inte behöva handla mat mer än 1 gång i veckan, så därför blir det ju rätt mycket som ska rymmas till en hel familj. Försöker rensa ut lite varje dag, så att inget som blivit för gammalt ligger kvar och skräpar. Men ändå känns det överskådligt och svårt att hitta, och alldeles FULLT.
    Tacksam för alla tips. Solig

  • Fantasia78
    Nyfiken gul skrev 2011-01-05 20:00:23 följande:
    jag använder mig av stapelbara burkar typ tupperwere att förvara pålägg i så blir det inte borglömt och undanskuffat.

    gamla skvättar i burkar och flaskor slängs för det äts ändå inte upp - kanske slöseri - men jag köper hellre en ny flaska ketuchup än att ha fyra skramliga flaskor med en liten skitskvätt kvar i varje som ändå ingen vill ha....

    matrester gör jag matlådor av på en gång och lägger i frysen för att slippa kasta mat.

    köper inte mer mat än vad som faktiskt går åt.  Jag lever hellre med att man är utan ost en morgon än att behöva slänga en gammal kant som ingen vill ha då en ny redan öppnats.

    försöker ha lite ordning i kylen - det går tro mig!  jag har en 3/4-dels kyl (med liten frys längst ner)
    och det går utmärkt att ha ordning om man bara tänker till lite.  Varje hyllplan har sina saker som ska stå där..
    Tack för jättebra tips. Jag använder också stapelbara burkar, gärna genomskinliga (så att man lätt kan se från sidan vad det är i dem).
    Men jag får nog träna på att inte köpa mer mat än vad som faktiskt går åt... Solig
    Tack för inspiration och råd. Glad
  • Fantasia78
    kvinnan skrev 2011-01-11 13:19:02 följande:
    moln och sol skrattar gott åt det du skriver för det är exakt så jag tänker åsså blir allt kvar
    Känner också igen mig, även om jag tror jag blivit lite bättre på att kasta, ge bort, sälja, hiva....

    För OM jag lägger allting i en flyttkartong, så kommer det bara att sluta med att jag till slut har många sådana kartonger och mindre och mindre plats i huset/lägenheten.

    Testa att fundera över om du har haft behov av saken du håller i under senaste halvåret (eller året om det är en säsongsbetonad sak det gäller). Har du inte haft behov av den så gör dig av med den på något av följande vis: ge bort, sälj, kasta. Det som går fortast är i mitt fall att ge bort så mycket som möjligt, att sälja en del och kasta resten. Men jag tänker som du, så städning går ju inte alltid så fort... Man har ju inte heller någon jätteekonomi för att köpa nytt om man råkar kasta något man faktiskt behöver om ett halvår.
    Men om man kan göra sig av med åtminstone hälften av det man har, så blir å andra sidan allt så mycket mer lättstädat. Och man blir gladare om man har mer rymd omkring sig....

    Jag skulle också behöva tips på hur man bär sig åt för att snabbare kunna sortera ut och skänka bort, kasta eller sälja.

    Solig
  • Fantasia78
    Kinya skrev 2011-01-13 19:27:29 följande:
    Ni som har en massa mattidningar liggande hemma och skräpar här har jag ett tips till er:

    -Gå igenom alla och klipp ut de recept som är intressanta. Släng resten av tidningen!
    -Lägg dessa i ett kuvert som ni kan plocka fram när ni behöver inspiration
    -När ett recept använts och ni tyckte om det så sätt in det i en snygg pärm. Jag har en superfin gul Marimekkopärm där jag sätter in alla bra recept i plastfickor.
    Gjorde så när jag var mammaledig. Det fungerar jättebra. Nu däremot var det länge sedan jag hann sätta in de recept jag faktiskt vill ska IN i pärmen. Men jag får försöka skapa lite tid.... Solig
Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...