• Krikiz

    Decemberbebisar i Uppsala - del 17

    Fialotta: Ett jättegrattis till lilltjejen! Hoppas allt gått bra och att ni mår bra alla fyra


    Nosce te ipsum.
  • Krikiz

    Indra: Vad skönt att höra att det är fler treåringar som använder dessa favorituttryck - särskilt i samband med läggdax. "Vill inte", "Skall bara", "Vänta lite", "Jag kommer strax" o.s.v. går varma här hemma. Ikväll bad han dock om att få gå och lägga sig - men det är en ytterst sällsynt kommentar just nu


    Nosce te ipsum.
  • Krikiz

    Att prata om sig själv i tredje person sägs vara ett av de första tecknen på schizofreni


    Nosce te ipsum.
  • Krikiz

    Indra: Var du/ni iväg på Kaplansgården? Hede mer än gärna följt med om jag hade kunnat.

    Är det någon som är intresserad av vattkoppor kan vi gärna bjuda på en smittorisk
    Leon fick de första prickarna i torsdags kväll och ytterligare några nya har poppat upp under dagen idag, så jag antar att han kommer att vara giftig några dagar till...

    Fialotta: Hur går det för er med lilla Rebecka? Hoppas att allt går bra och att hon sköter sig snyggt


    Nosce te ipsum.
  • Krikiz

    Indra: Var är det man kan hitta så bra grupper? Leon är ju som sagt hästtokig, så vi tänkte låta honom prova på om vi hittar något ställe som tar emot mindre barn


    Nosce te ipsum.
  • Krikiz

    Indra: Tack för tipset om ponnyridningen. Jag skickade in en intresseanmälan, så nu är det bara att hoppas på att det blir en plats till Leon i någon av grupperna.
    Finns det fler ute i tråden som vill låta småttingarna prova på att rida, så kan de göra en grupp till på torsdag kl. 17:00. Det räcker om det finns tre till, så blir det en grupp!!!!!!


    Nosce te ipsum.
  • Krikiz

    Återigen Indra, tack för tipset!!!!!! Ridningen i Körlinge var en succé för Leons del. Han ville absolut inte kliva av hästen......och att måsta vänta till NÄSTA vecka innan han får rida igen - det var som gjort för ett psykbryt á la treåring 
    Nu måste vi bara vänta på att han skall växa några centimeter till så att hans ben når nedanför sadeln - det är ju lite svårt att skänkla hästen när man inte kommer åt magen på ponnyn 


    Nosce te ipsum.
  • Krikiz

    Grodiz: Barnen fick prova på att rykte hästarna innan, eftersom vi var första gruppen. Leon och jag fick själva göra i ordning vår häst Thelma, så vi ryktade en sida var och sedan fick han kratsa ur hovarna medan jag höll upp dem. Han har lite respekt för att vara nära hästarna och tycker inte alls om ifall de bufflar lite. Dock ledde han själv in hästen i ridhuset.
    De har 5 st shettisar och några mindre ponnyer - men attans vad konstigt det kändes att sadla och kratsa hovarna på någon som knappt nådde mig ovanför knäna

    Indra: Jag skulle nog ha satt R i sjalen om jag var du. Föräldrarna får ju själva leda hästarna, så det blir ju svårt att springa iväg till vagnen om han skriker.
    Leon är ju inte heller så kort, 104 cm för ett par veckor sedan, men de har ju lite kortare stigläder än vad vi har, så det gjorde att han inte nådde nedanför sadeln   Jag tror dock att Saga är längre än Leon, så det kommer med all säkerhet att gå bra för henne. Han använde rösten och smackade på Thelma istället, så han löste det ju bra även utan sina ben

    Det var verkligen jätteroligt och skönt att det var så liten grupp. Märktes dock på Leon att det nästan var lite för mycket information att ta till sig på en gång. Ridläraren Louise använde alla facktermer såsom skänklar, halt, komma fram i skritt och trav, sakta av osv. En treåring är ju inte riktigt bekant med det språket... Sedan var det ju också mycket roligare att sitta och titta på allt runtomkring istället för att se framåt och vara uppmärksam på sin egen häst
    Barnen fick rida lite slalom och trava ett par svängar, så nu ser vi båda fram emot nästa veckas lektion
    Skall bli jättespännande att höra vad Saga tycket om det hela på söndag!!!!!!


    Nosce te ipsum.
  • Krikiz

    Indra: Vad roligt att Saga också tyckte att det var roligt med ridningen   Visst är det lite svårt att hela tiden hålla koll på tyglar och stigbyglar till småttingarna, men ridläraren håller ju också hon ett öga på dem.

    Vad sött att hon ville göra sin nya mössa till en "Dygnet-runt-variant"..........och någon vit lögn var det väl ändå inte - den blir ju skrynklig om man sover med den
    Åh, så spännande med ny förskola för Saga - antar att hon kommer att trivas superbra där. Leon älskar alla sakerna som finns på gården där


    Nosce te ipsum.
  • Krikiz

    Hallååååååå tråden!!!
    Kan det vara så att alla bara är ute och njuter av det underbara sommarvädret? Hoppas att det är så och att ni mår bara fint allesammans

    Själv har jag sovit bort denna fantastiska dag och laddar nu för ännu en natt på jobbet. Har precis pratat med Leon som är hos sin farmor och farfar - och så hjärtskärande det är att höra honom gråta i telefon och säga att han vill komma hem    Vet att det bara beror på att han är väldigt trött efter en heldag med massor av lek och cyklande, men ändå......

    Han lärde sig cykla utan stödhjul i helgen, så nu är det bara cykeln som gäller (varvat med lite bollar då såklart)!
    Men att cykla till och från affären som ligger någon kilometer bort tar ju på krafterna - särskilt som han får trampa måååååånga fler varv för att ta sig samma sträcka som sin farmor Längtar så till på torsdag då han och farmor kommer hit till Uppsala för en natt. Vill inte att han missar sin ridning två veckor i rad, så det blir en massa åkande fram och tillbaka till Gävle - men det får det vara värt!

    Sköt om er allesammans!!!!!!


    Nosce te ipsum.
  • Krikiz

    Grodiz: Vad trist att du är förkyld, men du verkar vara låååååångt ifrån ensam om det. Går tydligen en massa konstiga förkylningsvarianter nu {#lang_emotions_death}...... Kanske dags att rota fram handspriten igen!

    Känner igen det där med "pinne-diskussionen". Leon var inte heller förtjust i den - även om han mer än gärna ville ha hjälp både i uppförsbackar som nedförsbackar. Har ni provat med en springcykel till O? Det är ju ett superbra mellanting - och är nog anledningen till att Leon redan klarar av att cykla på en vanlig cykel. Grannens yngsta son som är 2,5 år har fått en springcykel häromveckan, så storleksmässigt klarar O en sådan utan problem   Den är ju betydligt enklare att ta sig fram på än vad trehjulingen är - man kan ju t.o.m. köra i skogen med den 

    Vill ni låta O prova en springcykel är det bara att ni hör av er, så får han låna Leons!!!

    Från det ena till det andra!

    Vad härligt med Kolmården   Jag har aldrig varit dit, men vi har funderingar på om vi skall ta en tur under sommaren... Är mycket som skall hinnas med på alldeles för få lediga dagar

    Nä, nu är det nanna kudde som gäller!
    NATTI NATTI ALLESAMMANS


    Nosce te ipsum.
  • Krikiz

    Här hemma har vi ännu en liten knodd som är rädd för flugor, getingar, humlor, myror, myggor och spindlar. Vet inte alls vad det kommer från, men nu kan man ju nästan börja ana att det har med åldern att göra

    Måste också komma med ett litet tips. Har ni aldrig varit på Irland - åk dit!!!!!! Har precis kommit hem efter sex dagars rundresa och jag är fortfarande helt hänförd! Vilket fantastiskt land!!!!!!!!!!


    Nosce te ipsum.
  • Krikiz

    Grodiz: Vilka underbara betraktelser av O

    Indra & Fialotta: Kan mycket väl förstå att det är gött att vara hemma och ledig den här årstiden   Leon trotsar fortfarande rätt mycket, så bättre preventivmedel kan man väl knappast få......

    Passar på att önska en riktigt trevlig midsommar till er allesammans {#emotions_dlg.flower} 


    Nosce te ipsum.
  • Krikiz

    TM: Stort grattis till examen och jobbet   Härligt också att ni äntligen får komma hem till de södra delarna av landet. Har S också fått jobb där nere?

    Fialotta: Nöden har ingen lag   Men precis som Indra säger gick det ju knappt att vara ute idag om man inte befann sig vid vattnet. Själv försökte jag sova mellan mina nattpass, men det var inte det lättaste......

    Indra: Vad skönt att det finns fler som kör med mutor   Det är ju ett mycket underskattat vapen...


    Nosce te ipsum.
  • Krikiz

    Petra: Grattis till bröllopet! Ni var verkligen sååå fina

    Fialotta: Även i vår familj har DVD i bilen räddat mååååånga långresor för Leon (och för oss)!!!

    Indra: Vilket litet mönsterbarn R verkar vara   Kunde man vara garanterad en sådan 2:a skulle jag satsa på en gång
    Roligt också att även S fortsätter med ridningen! Leon har pratat hela sommaren om Thelma, så vi fortsätter vi också!

    Vår semester är inte riktigt slut ännu. Har denna vecka kvar, men jag börjar inte jobba förrän nästa torsdag, så det blir ju några bonusdagar. Vi har varit hos mina föräldrar i Övik, hos goda vänner i Bollnäs och imorgon åker vi till Leons gudfar i Ungern. Kommer hem på lördag och på söndag åker jag till Skottland i fem dagara för att jobba lite

    Grodiz: Hur går det med lille N???? Hoppas att han sköter sig snyggt


    Nosce te ipsum.
  • Krikiz

    Vad härligt att se att det verkar vara bra med er alla där ute


    Grodiz: Vad härligt att lille N verkar vara så nöjd och glad   Är O fortfarande en lika stolt och glad storebror?

    Arwen: Håller alla tummar och tår jag har för att det snart skall lyckas för er i "verkstaden"!!!!!!

    Vi kom hem tiiiiidigt i morse efter att ha spenderat två underbara veckor i Tunisien. Har knappt satt foten utanför dörren idag, det är ju så kallt!!!!!! Nog för att vi förväntade oss lite sval och frisk höstluft, men att åka från 45 plusgrader till åtta  sådana var lite mer än vad kroppen var beredd på

    Vi börjar också så smått att fundera på nr. 2, men efter aftonens nattningskrig kändes plötsligt den tanken väldigt långt borta...... Hoppas verkligen att den här striden bara var tillfällig såhär efter semestern, och inte någon "riktig" monster-/spökskräck som har satt in för Leon


    Nosce te ipsum.
  • Krikiz

    Här var det lugnt värre

    Hoppas att allt är bara bra med er där ute! Här i Herrhagen är det full fart - kan verkligen inte begripa att det snart är jul.......och snart också ett nytt år   Leon har noga koll på hur långt det är kvar till jul- respektive nyårsafton   Det enda som skulle kunna lindra hans längtan lite är om kommunen kunde sätta fart och spola upp isen vid skolan så att han får åka skridskor. Han har frågat efter is sedan september.......

    En liten fråga till er andra - har ni några bra tips på julklappar och födelsedagspresenter? Leon har inte riktigt kommit på det där med att önska sig saker. Det enda vi har kunnat få fram var en ishockeyklubba och en lyskompis. Efter lite funderande kunde han också tänka sig en snowracer och en bilbana. Det sistnämnda har vi dock strukit från listan på inrådan från andra föräldrar, då dessa banor sällan håller särskilt länge. Är nog beredd att hålla med om detta, då lillebrors bilbana nog inte var så långlivad hemma hos oss heller 
    Tips mottages därför tacksamt!!!!!!


    Nosce te ipsum.
  • Krikiz

    Stora tjejen Saga har blivit   Leon har tid för 4-årskontroll den 22:a, skall bli spännande att se hur det går för honom.... Vi mäter honom då och då här hemma, och enligt helgens mätning var han 111 cm, men det är förmodligen någon cm mindre när vi kommer till BVC. Vågen har vi inte ställt honom på, men jag skulle gissa att han väger ungefär som Saga.
    Leon klargjorde också sitt kommande yrkesval idag vid middagsbordet - han skall bli militär! Fick dock inte fram vad det är som lockar med det yrket........... Kanske är det stora fordon och - för en liten kille - häftiga kläder?

    Har börjat lobba lite bland vännerna om det är någon som vill ha en katt, men det ser lite tungt ut. De flesta som vill ha katt har redan minst en......  Hoppas dock att ni hittar någon som vill ta hand om den lilla tösen!


    Nosce te ipsum.
  • Krikiz

    Kastar in en liten blänkare och önskar er alla en riktigt härlig fortsättning på sommaren


    Nosce te ipsum.
Svar på tråden Decemberbebisar i Uppsala - del 17