• Nallepuhmamma

    Någon som tog sitt körkort sent?

    Pga dålig ekonomipga husbygge,renovering osv så har jag inte haft råd förrens nu att ta körkort och hoppas få mitt kort nu till sommaren,men är rädd pengarna kommer skena iväg även där då jag inte kommer klara av teorin och uppkörningen flera ggr.
    Speciellt teorin pga jag har så svårt att lära in så mycket i min äörta till hjärna en hel tjock bok eller flera häften
    Är 28 år och folk tycker jag är gammal och konstigt jag inte skaffat körkort för andra i min ålder redan haft det flera herrans år

    Någon annan som tagit körkort senare som även ni haft lite svårt?
    Hur fort klarade ni det?
    Kan ni ge mig lite stöd och tips hur man underlättar detta så det går vägen?

  • Svar på tråden Någon som tog sitt körkort sent?
  • Menhir

    Jag var i din ålder när jag tog körkort, jag behövde det inte innan dess och sedan pluggade vi och hade inte råd.

    Teoridelen är inget problem! Det är så mycket snack om hur svårt det är men - komigen! - kan du tapetsera ett vardagsrum kan du ta körkort!

    Det är 10 år sedan nu, maken övningskörde med mig medan barnen satt därbak, det gick jättebra. Tänk så mycket mer du har rört dig i trafiken jämfört med en 18-åring! Du har cyklat, promenerat etc och vet hur man beter sig.

    Stressa inte upp dig, det kommer att gå bra. Det är faktiskt inte så svårt som det känns de där första gångerna bakom ratten (när 50km/h känns jättesnabbt!), det krävs bara övning och åter övning.

  • yonasam

    Jag är 29 och håller på med mitt körkort nu...av olika anledningar har det bara aldrig blivit av innan. Är också livrädd för teorin även om jag inte har svårt för att lära och är också rädd att inte klara uppkörningen och tvingas köra upp oändliga gånger...men
    Lugn, det kommer att gå bra ska du se

    Lycka till :)

  • pepprar

    Jag var 24 när jag tog körkort. Min mamma var 40 och min moster tog körkort när hon var 60 år. Likaså en granne till oss var 60 år gammal då hon tog sitt kort. så det är nog inget problem.

  • Nallepuhmamma

    Jag har ju kört bil (Övningskört med min man ca 8½år) under olika perioder men har aldrig fått till kortet och det känns som folk tycker man är misslyckad att ta det så sent.

    Jo men teorin säjs ju ha blivit så jäkla svår och sen på uppkörningen sitta i en bil med massa andra ungdommar och säkert en sur gubbe som kollar som en hök över mig hur man kör lär ju skrämma skiten av mig haha

  • Nallepuhmamma
    pepprar skrev 2010-03-03 11:18:07 följande:
    Jag var 24 när jag tog körkort. Min mamma var 40 och min moster tog körkort när hon var 60 år. Likaså en granne till oss var 60 år gammal då hon tog sitt kort. så det är nog inget problem.
    Oj dom var sena men samtidigt så underbart se äldre personer som vågar ta körkort
  • norrlandsgumman

    Jag var 23 år när jag tog mitt kort, hade inte råd att ta det innan dess, min kusin är 33 och håller på att ta det nu, hon har inte haft nytta av att ta det tidigare. Så det är nog mer än man tror som tar det senare och senare

  • Tecken
    Nallepuhmamma skrev 2010-03-03 11:19:46 följande:
    Jag har ju kört bil (Övningskört med min man ca 8½år) under olika perioder men har aldrig fått till kortet och det känns som folk tycker man är misslyckad att ta det så sent.Jo men teorin säjs ju ha blivit så jäkla svår och sen på uppkörningen sitta i en bil med massa andra ungdommar och säkert en sur gubbe som kollar som en hök över mig hur man kör lär ju skrämma skiten av mig haha
    Jag tog körkort för 2-3 år sedan, upplevde teorin som väldigt lätt. Jag var 24 då jag tog körkort. Jag klarade både teori och förarprov på första försöket.

    Var har du fått det där med en "massa andra ungdomar" ifrån? Du är ensam "uppkörare" i bilen.
  • angio101

    Jag tog körkort när jag var 33, för två år sedan, bodde i Stockholm innerstad som ung och där är det ganska vanligt att man inte tar körkort när man är 18. Hade aldrig ens provat att köra bil med mamma eller pappa ute på landet eller hemma på uppfarten, kunde alltså noll. Hade inga problem med teorin, kände mig bara lastgammal med alla 17-18åringar i salen på lektionerna {#lang_emotions_wink}.

    Hade ingen att övningsköra med, så jag gjorde allt på körskolan så visst det kostade en bra slant men det är det värt. Det jag hade problem med var att växla samtidigt som jag skulle svänga, på raksträckor gick det bra, men inte att samtidigt hålla koll åt alla håll och veva med växelspaken och fixa kopplingen...  Det slutade med att jag tog körkort för automat eftersom min bil är automat och jag ville börja köra så fort som möjligt.

    Jag tog teorin på första försöket och uppkörningen likaså, vilket jag inte trodde jag skulle göra. Snacka om härlig känsla när jag körde tillbaka bilen till körskolan alldeles ensam, ingen i bilen förrutom jag. Allt som allt tog det tre månader, varav tre veckor intensivkurs på semestern.

    Håller med ovanstående att det som behövs är övning och åter övning, och fortsätt att köra (mycket) när du tagit ditt körkort.

  • Frostizz

    Jag tog körkortet nu i december.
    Jag har dels inte riktigt behövt det. Dels varit så otroligt bilrädd hela tiden. Vi flyttade till hus så nu behöver jag det.
    Så jag tog tag i saken o 26 tusen kronor fattigare men så fick jag mitt kort oxå.

    Första 15 tusen kr gick åt för att få bort min bilrädsla. Många lektioner blev det som man knappt gjorde nånting förutom att sitta i bilen o köra runt runt, bromsa, växla..
    Så det är bara o kämpa på..

Svar på tråden Någon som tog sitt körkort sent?