• Emeliie89

    Vad är en handikappanpassad lägenhet?

    Alltså jag förstår ju att det är en lägenhet som är hanikappanpassad. Men VAD är handikappanpassat? Inga trösklar o så eller? :)

  • Svar på tråden Vad är en handikappanpassad lägenhet?
  • Lilla trynet

    Det beror väl på vad den är handikappanpassad för.... Atagligen breda dörrar, inga trösklar eller nivåskillnader. Men det kan ju vara mer anpassningar beroende på vad den är anpassad för vill säga.

  • Ior gumman

    det kan väll vara olika på hur handikapp personen som bor/bodde där, kan tänka mig att det är som du skriver om trösklar etc, sedan kanske upp o ner sänbara kökslyckor i köket, större badrum, höj o sänkbart handfat där med kanske, ducken kan det vara ett handtag i. kan vara dragdörrar, timer på spis o ugn etc etc...det är nog svårt att säga men tror säker som du skriver att det inte är några drösklar.
    Du får ringa o kolla, som sagt tror helt det beror på vad det var för hanikapp som bor/bodde där innan.

  • Emeliie89

    okej, jag blev erbjuden en sådan lägenhet idag :O men jag är ju inte handikappad men dom erbjöd mig den ändå, vilket jag tyckte var lite konstigt.

    är en handikappanpassad lägenhet just handikappanpassad för alltid eller just bara när personen bor där? för isåfall förstår jag ju att jag fick den :P

  • Ior gumman
    Emeliie89 skrev 2010-03-03 11:44:39 följande:
    okej, jag blev erbjuden en sådan lägenhet idag :O men jag är ju inte handikappad men dom erbjöd mig den ändå, vilket jag tyckte var lite konstigt. är en handikappanpassad lägenhet just handikappanpassad för alltid eller just bara när personen bor där? för isåfall förstår jag ju att jag fick den :P
    borde ju gå o fixa tillbaka, men är inte säker! men det är ju rätt smidigt med vissa grejer som är hanikappsanpassde
  • Örnie

    Det är ju faktiskt ett slöseri att erbjuda en sån lägenhet till TS, som inte behöver den utrustningen. De borde verkligen öronmärka såna lägenheter (kan ju inte finnas så väldigt många) till handikappade. Hoppas TS får en annan lägenhet snart!

  • Alialiapan

    Vissa lägenheter gör man i en standard som man får klassa som handikappsanpassad. Inga trösklar, utjämnade nivåskillnader, breda dörrar och enkla passager, bottenplan eller hiss, badrum med gott om utrymme etc. Då är det ju inga specialanpassningar som passar en typ av handikapp men som funkar om man tex har hjälpmedel som rullstol eller rollator. Men det är bara fråga på vilket sätt den är handikappsanpassad.

Svar på tråden Vad är en handikappanpassad lägenhet?