• Ewa74

    Vi ska flytta till Australien, tips önskas!

    Hej!

    Min man och jag ska flytta till Australien nästa år med våra två barn som är 3 och 5 år gamla. Min man är australiensare, men vi har hittills alltid bott i Sverige. Vi kommer bosätta oss i min man hemtrakter i Wollongong. Vi har ännu inte planerat hur vi ska  göra med möbler etc. Vi kommer sälja vårt hus här i Sverige, men jag har ännu inte kollat upp vad det kostar att skeppa över grejor. Men vi skulle ju ändå vilja ha med oss en del grejor över, så vi inte behöver köpa allt nytt.

    Planen är att hyra hus i början och sen köpa ett när vi båda har fått jobb.

    Jag är jätteintresserad av att höra hur ni med erfarenhet av detta har gjort. Vad har ni tagit med er från Sverige? Hur bor ni i Australien? Har ni köpt bostad, eller hyr ni? Är det svårt att gå lån, skiljer sig villkoren från bankerna i Sverige? Hur gör ni med skola, dagis etc?

    All info är av intresse!!

    Hälsningar, Ewa 

  • Svar på tråden Vi ska flytta till Australien, tips önskas!
  • MissLillan

    Ville bara skriva att fy f*an vad jag blir avis!!! 

  • Catoz

    Spannande trad! Jag hanger pa har och puffar lite eftersom vi har samma tankar. Min man ar nere i Melbourne och jobbar pa ett projekt for att "kanna sig for" och jag aker ner om 2 veckor. Cant wait

  • nyfikengrön

    jag funderar på att själv flytta med min dotter till australien men hur gör jag med jobb och boende där nån som har några tips?? det är bara i tankestadiet än så länge men vill gärna höra mig för lite mer och läsa lite olika tips och råd och så innan man bestämmer sig det är ju inget man gör i en handvändning direkt.


  • sweet n sour

    Jag rekommenderar varmt att ta med sig möbler, även om det kostar en del (inte så vansinnigt dyrt ändå) så är det svindyrt att köpa möbler i Australien, och utbudet är inte det största heller.

    Att hyra är bortkastade pengar, har ni möjligheten att investera så köp hus.

    Bankernas räntor på lån är helt löjliga, svinhöga räntor! Jättebra för sparande, inte så bra för lån.

  • batgirl

    Vi är lite i samma sits fast vi flyttar ner redan i juni! Vi har bott tillsammans i Sverige i 10 år, har 2 småtjejer på 1 och 3. Min mans familj bor i Sydney. Vi bestämde oss bara för ett par månader sen. Satsar på att testa ett par år och se hur det är. Har alltid tänkt att det vore kul att testa livet där ett tag men haft det så bra här så det har inte blivit av. I slutet av förra året insåg vi att det är bäst att testa medan barnen är små så min man sökte några jobb när vi var där på semester i julas och fick napp.

    Ska försöka hyra ut vårt hus här och kommer nog hyra där iallafall till en början. Har svårt att förstå hur man ska kunna låna alltför mycket pengar till hus i Australien med de räntorna. Hade dollarn varit billig hade man ju kunnat låna mer på huset här och investerat där men det känns rätt dåligt att göra nu när dollarkursen är så hög...

    Ang. flytt av möbler så betalar min mans nya jobb för det, men jag tycker att de offerter vi fått in är rätt höga. Ca 60 000 kr för 30 m2. Tveksamt om våra möbler är värda mer än det... Det är ju ett tips förresten, att försöka hitta ett jobb där som betalar för flytten!

  • Catoz

    Batgirl: Vad spannande att det hander sa snart for er! Vart ska ni flytta nagonstans? For oss lutar det at Melbourne

  • batgirl

    Vi ska flytta till Sydney. Håller på och försöker bestämma i vilken del vi ska bo. Inte helt lätt. Lutar åt södra sidan av stan eftersom min mans familj bor ca 30 min från centrum åt sydväst. Nån som har tips på bra områden?

  • JIJA

    Hej! vi ska också flytta ner till Australien , till Adelaide där min sambo är ifrån, vi har 2 flickor tillsammans ( en 2 mån och den andra  2 år ) men vi ska inte flytta för än 2012. vi vill spara ihop lite mer pengar innan vi åker.
    kommer bo där i minst 2 år, troligtvis kommer vi hyra hus av svärföräldrarna som har en del fastigheter.
    vi har inte bestämt om vi ska sälja eller hyra ut vårat radhus här hemma, får se då.
    kommer nog sälja de flesta möbler.

    synd bara att dagis o liknande ska vara dyrt.

    jag rekomenderar verkligen kinder gym! jätte roligt!
    man tar sina barn (finns olika ålders grupper) och leker o utvecklas, sånger o dans för de små det finns allt från studsmattor till små lek hörnor o tunnlar. detta finns överallt i Au, 1-2 timmar i v för en billig peng och man lär känna massa nya människor.
    detta gjorde vi med våran äldsta när vi var där senast julen 08.

    lycka till med allt!

  • Nillax

    Jag bor i Sodra Sydney (Sutherland Shire) tillsammans med min sambo som ar Australiensare, var dotter 2 ar och bebis nr 2 som ar beraknad om 2 veckor.
    Har bott har i 4 ar och trivs bra men saknar familj och vanner i Europa hur mycket som helst. Vi vill gora tvartom mot vad ni gor och prova Sverige/Europa ett par ar!

    Huspriser ar hoga har och rantorna likasa! Dar vi bor kan du inte kopa hus/townhouse for under $500 000 och da ar det anda bland det billigaste i Sydney omradet. Nagot billigare blir det kanske ner mot Wollongong.
    Vad jag forstar ar det helt andra villkor att lana pengar etc men jag ar ingen expert pa omradet. Salange ni har permanet uppehallstillstand, 20% deposit och jobb sa ska lan inte vara nagra problem.

    Det dar med att skicka mobler ar val en smaksak....om ens mobler ar varda mycket pengar sa lonar det sig annars tycker jag nog att priser for mobler ar ca samma som i Sverige. Vi skickade nagra lador med smatt och gott vi ville ha med oss och kopte sedan nytt nar vi kom hit. Finns ju alltid Ikea om inget annat

    Min dotter gar ju inte i skola an men hon gar pa dagis 2 formiddagar i veckan, kostar ca $35 per halv dag. Jag har inte jobbat sen innan hon foddes. Sen gar vi pa playgroup en dag i veckan och simlektioner en dag i veckan.

    Lycka till med flytten

  • batgirl

    Nillax: Var i Sutherland bor ni? Det är nog däromkring vi kommer att leta hus.

    Ang. möbler så funderar vi på att höra om vi kan få pengar istället för flytt betald. Känns som man kan få rätt mycket nytt för det flytten kostar.

  • Nillax

    Vi kopte hus i Engadine for tre ar sen och trivs jattebra i omradet. Helt klart mycket barnvanligt, ok att pendla till Sydney CBD och hyfsat nara havet.

    Hyrde i Cronulla innan vi flyttade hit och trivdes bra dar ocksa. Det hander ju mer dar, finns mycket restauranger, cafeer, affarer etc plus att stranden ar dar!

    Skulle aven rekommendera Oyster Bay/Como och Caringbah omradet.

  • Carmen

    Hej,


     


    Vad kul att det finns andra som vill flytta till Australien. Jag är gift med australenskt kille och bott i Sverige i 4 år, har 2 barn också. Vi har funderart llänge på att flytta till Melbourne där min man har de flesta kontaketrna men jag inte riktig vågat mer än besök och blev kär i Australien.


     


    Nu vill vi göra det på riktig nästa år . Min fråga är var jag skall börja: skall jag söka permanent här ifrån, skall jag åka med turist visa och söka pr där etc........tusen frågår i min hjärna.....


    Skall man anmälla sig till skattverket för flytt?


    Helt enkelt: Var ska jag börja? och med vad

  • Candylicious
    Ja, vad börjar man med?...
    Gällande visum kan jag nog säga att det är bäst att söka Partner Visa hemifrån, det blir dessutom billigare än att söka härifrån Australien. Har ni varit tillsammans x antal år och dessutom har barn tillsammans får du nog ditt Permaent Residency på en gång utan att behöva vara på ett 2 års Temporary Partner Visa. Dessutom, om du kommer på turistvisa så kan du inte jobba, om du nu tänkt det. Att få sitt Partner Visa granted kan ta upp till ett år dessutom. Och jag tror inte man får komma in på turistvisum om man har för avsikt att faktiskt stanna i landet, men jag är inte helt hundra.

    Slutsats: Börja med visumet, det är en hel del jävla dokument som ska in, hälsoundersökningar och sådant!

    Carmen skrev 2011-10-09 16:37:29 följande:

    Hej,


     


    Vad kul att det finns andra som vill flytta till Australien. Jag är gift med australenskt kille och bott i Sverige i 4 år, har 2 barn också. Vi har funderart llänge på att flytta till Melbourne där min man har de flesta kontaketrna men jag inte riktig vågat mer än besök och blev kär i Australien.


     


    Nu vill vi göra det på riktig nästa år . Min fråga är var jag skall börja: skall jag söka permanent här ifrån, skall jag åka med turist visa och söka pr där etc........tusen frågår i min hjärna.....


    Skall man anmälla sig till skattverket för flytt?


    Helt enkelt: Var ska jag börja? och med vad


  • Carmen

    Hej och tack för inlägget....


    Ja,  jag har nog mycket jobb framför mig och det är säkert värt....


    Vi har tänkt att anrodna papperna härifrån, saken är att min man har jobbat här och jobbar fortfarande här. Enligt formoleren så måste han bevisa hur han försörjer sin familj i Australien. Han inte heller bostaden kvar där.


    Därför tänkte vi att åka med turistvisa, min man ordna jobb och bostad där sen ansöker vi för PR.


    Jag antar att alla dokument måste vara översätta på engelskan? äktenskapbevis ex


    När det gäller hälsoundersökningar är det något som man kan skaffa på vårdcentralen? gäller det för mina barn också?


     

  • Candylicious

    Jag forstar hur du tanker nar det galler din mans ekonomi osv, och det stammer, han ar forsorjningsskyldig. Men det jag tanker pa ar att det ar billigare att ansoka offshore, och eftersom ni varit tillsammans sa lange och dessutom har barn sa har du ratt till alla statliga benefits aven om er forsta utvag kanske inte ar centrelink. Kanske det ar lattare for er om ni kommer pa tourist visa och sedan ansoker om PR,men som sagt, kostnaden plus att jag tror de formulerar i tourist visat att `you are only here as a temporary visitor and have no intentions at all staying in the country permanently` typ, inte i exakta ord! Sedan kanske immigration blir fragande nar en man aterimmigrerar men resten av familjen bara kommer pa besok. Men hey, ni kanske faktiskt bara kom pa besok och sedan bestamde er for att stanna?! Vad vet dom! Gallande health check sa bestammer immigration vilken lakare ni ska ga till. I sverige finns det kanske ett 10-20 tal godkanda, carlanderska i gbg tex, i australien ar det medibank som utfor undersokningen. Och det galler alla immigranter, aven barn.

  • Candylicious

    Svenskt personbevis pa engelska som finns pa skatteverket brukar funka fint forresten, vet dock inte om ni har ngt mer som maste med. Polisutdrag som ocksa maste med kan fas pa engelska. Men ja, alla dokument maste vara pa engelska. Forresten, om ni har bevis pa tillgangar sasom kontoutdrag fran sverige, som ni kan leva pa forsta tiden kanske han inte behover ett jobb innan ni kan ansoka? Undrar hur andra returning immigrants har gjort som har en familj i bagaget?

  • Karina 701

    Hej på er!!
    Vi  har smått funderat på att  bo i Australien en tid.
    Vi har erfarenhet av att ha bott i Thailand ett år men ändå känns de som att de är mycket man måste ta reda på, så då frågar jag er som kanske redan reser runt eller bor där nere vad vi bör tänka på! 
      
    Fint om någon kan ge tipps på  ett bra ställe att bo i,lugnt ej så dyrt  En bra gymnasieskola för min dotter, ev en utbildning med hästar ...  är de någon som behöver barnpassning eller nått liknande så skriv gärna en radGlad

     

  • Lice

    Hej, letar efter hjälp att hitta boende en termin till universitetsstuderande i Sydney. Finns det någon som har något tips??Det är lite bråttom så alla idéer är välkomna! Det verkar vara otroligt svårt att hitta något då campus är fullt.

  • Pipen

    Hej,

    kan man väcka liv i tråden? Har någon uppdateringar på hur det har gått för er? Jag och min Aussie pojkvän bor i Sverige och planerar at flytta ner dit när jag har tagit examen.. Har så många tankar och funderingar på vad man ska göra med sitt liv..

Svar på tråden Vi ska flytta till Australien, tips önskas!