• AAlexander01

    Sexuell jämställdhet?

    Är vi sexuellt jämställda i Sverige?

  • Svar på tråden Sexuell jämställdhet?
  • GefleMan

    Nej, kvinnor har en fördel. Dom kan i princip välja vem dom vill.....i princip....

  • Troll72

    ...i princip ja...å andra sidan sker sex idag mycket på mäns villkor.

    Vi har fortfarande dominerande idéer om att kvnnans sexualitet både ska undertryckas och att kvinnor överhuvudtaget inte är så sexuellt orienterade som män vilket gör kvinnor som tar för sig och överskrider gränser till "horor" och "slynor" (och då inte enbart i positiv bemärkelse).

  • multivitaminjuice

    Nej, det finns fortfarande många olika förutfattade meningar om kvinnor och mäns sexualitet som hindrar oss att vara jämlika på det sexuella planet, något som slår både mot män och kvinnor.

    Kvinnor eftersom tjejer redan tidigt inte tillåts äga och utforska sin egen sexualitet på samma villkor som killar då tjejers och unga kvinnor sexualitet fortfarande är tabu fram tills dom är ungefär 30 och helst gifta. Samt allt det som Troll72 skriver ovan.

    Män eftersom mäns sexualitet nästan alltid förknippas antigen till något negativt (som våldtäkt osv) eller till något löjligt och skrattretande (haha en kåt kille som styrs av kuken), samt att män nästan alltid förutsätts att vara sexgalningar (vilket ifs är lite bättre än att förutsättas vara nästan helt sexuellt ointresserad som det är för kvinnor, men det är ju bara min åsikt).

  • Anonym (Press)
    multivitaminjuice skrev 2010-03-05 13:05:09 följande:

    Nej, det finns fortfarande många olika förutfattade meningar om kvinnor och mäns sexualitet som hindrar oss att vara jämlika på det sexuella planet, något som slår både mot män och kvinnor.

    Kvinnor eftersom tjejer redan tidigt inte tillåts äga och utforska sin egen sexualitet på samma villkor som killar då tjejers och unga kvinnor sexualitet fortfarande är tabu fram tills dom är ungefär 30 och helst gifta. Samt allt det som Troll72 skriver ovan.

    Män eftersom mäns sexualitet nästan alltid förknippas antigen till något negativt (som våldtäkt osv) eller till något löjligt och skrattretande (haha en kåt kille som styrs av kuken), samt att män nästan alltid förutsätts att vara sexgalningar (vilket ifs är lite bättre än att förutsättas vara nästan helt sexuellt ointresserad som det är för kvinnor, men det är ju bara min åsikt).


    Det skapar ju en press på män att prestera, vilket är dåligt.
  • asdfjklösdfgjklöfghjklöghjkyui

    "Vi har fortfarande dominerande idéer om att kvnnans sexualitet både ska undertryckas och att kvinnor överhuvudtaget inte är så sexuellt orienterade som män vilket gör kvinnor som tar för sig och överskrider gränser till "horor" och "slynor" (och då inte enbart i positiv bemärkelse)."

    "
    Kvinnor eftersom tjejer redan tidigt inte tillåts äga och utforska sin egen sexualitet på samma villkor som killar då tjejers och unga kvinnor sexualitet fortfarande är tabu fram tills dom är ungefär 30 och helst gifta. Samt allt det som Troll72 skriver ovan."

    Vilket universum lever ni i? Är ni mentalt kvar på 70-talet? Om inte googla Miley Cyrus och tryck på "images". Välkomna till framtiden, dags att sluta sparka på den där döda hästen. Det enda tabu man kan tala om kommer uteslutande från andra kvinnor. Samma med "som tjej måste man vara perfekt"-snacket, det är bara andra tjejer som säger det.

    Bara som ett litet anekdotiskt bevis så kan jag nämna att en av de högsta formerna av manlighet och som åtnjuter i stort sett högst respekt bland män är att vara bra i sängen, vilket innebär att du tar hänsyn till kvinnans sexualitet och lyfter fram den och tillgodoser den. Hur får ni ihop tabut om kvinnans sexualitet med Miley Cyrus, Zara Larsson och det här idealet som jag just nämnde? 

    Känns som att det här bara är ett sätt att hålla liv i den feministiska rörelsen.

  • misslyckadmanung

    Nej inte ett dugg jämställt. och hur vissa kvinnor kan sitta och tycka att det är det är helt obegripligt. bara massa hycklande!!!!

  • Anonym (Grabb)
    asdfjklösdfgjklöfghjklöghjkyui skrev 2017-02-14 11:36:05 följande:

    Bara som ett litet anekdotiskt bevis så kan jag nämna att en av de högsta formerna av manlighet och som åtnjuter i stort sett högst respekt bland män är att vara bra i sängen, vilket innebär att du tar hänsyn till kvinnans sexualitet och lyfter fram den och tillgodoser den. Hur får ni ihop tabut om kvinnans sexualitet med Miley Cyrus, Zara Larsson och det här idealet som jag just nämnde? 

    Känns som att det här bara är ett sätt att hålla liv i den feministiska rörelsen.


    Haha, sedan när sitter män och diskuterar sina prestationer i sängen och jämför på ett objektivt sätt med sina kollegor o liknande? Eller vinner man denna respekt i tysthet? Eller är det antalet sexpartners som ger respekt enligt sin teori? Dags att lägga fram bevisen du talar om för tesen du driver.

    För övrigt håller jag med om att det är grymt viktigt att fokusera på sin partners njutning. Gör man det, så får man ju nästintill garanterat samma behandling tillbaka.
  • Anonym (Press)
    Anonym (Grabb) skrev 2017-02-14 17:58:23 följande:

    Haha, sedan när sitter män och diskuterar sina prestationer i sängen och jämför på ett objektivt sätt med sina kollegor o liknande? Eller vinner man denna respekt i tysthet? Eller är det antalet sexpartners som ger respekt enligt sin teori? Dags att lägga fram bevisen du talar om för tesen du driver.

    För övrigt håller jag med om att det är grymt viktigt att fokusera på sin partners njutning. Gör man det, så får man ju nästintill garanterat samma behandling tillbaka.


    Ja, för fan. Mer jämställdhet i sängen!
  • Anonym (Man 40)

    Nej tyvärr har vi ännu inte sexuell jämställdhet i Sverige!

    - kvinnor får m e r sex än de vill ha! = våldtäkter, sextrakasserier, etc etc.

    - slutshaming! = att kvinnor som ligger kallas hårra, slampa etc etc. (Den man som uppfann slutshaming förtjänar tidernas största smäll, det är hans fel att män får för lite sex . )

    Och det trötta s k argumentet att kvinnor minsann kan få sex när de vill på krogen...

    Kom igen, kvinnor (iaf många) v i l l inte ha vilken-kuk-som-helst.

    Och det är väl sunt, jämfört med en hel del män som skulle doppa i vilket hål som helst.

Svar på tråden Sexuell jämställdhet?