• Kalinka

    Länk till studien om att man inte "slappnar av" och blir gravid lättare när man adopterat?

    Ja, som rubriken säger. är det någon som har en länk där man kan läsa den amerikanska studien där man jämförde graviditetsfrekvensen hos barnlösa par efter en adoption, jämfört med de som inte adopterat, och såg att lika stor andel blev gravida i båda grupperna?

    Jag har nämligen en kompis som försöker bli gravid, och som hade fått för sig att hon behövde "slappna av". Jag tror att hon skulle tycka att det kändes skönt att läsa studien.

  • Svar på tråden Länk till studien om att man inte "slappnar av" och blir gravid lättare när man adopterat?
  • Linisen

    Pust...förlåt men jag blir trött på sådana studier.

  • Kalinka
    Linisen skrev 2010-03-06 22:15:53 följande:
    Pust...förlåt men jag blir trött på sådana studier.
    Hur menar du? Det är väl bra att man gjort en sådan studie? Så att inte folk kan gå runt och säga "adoptera så ska du se att du får ett RIKTIGT barn sen"? Att man sett att det inte stämmer. Eller?
  • en glad
    Kalinka skrev 2010-03-06 23:24:33 följande:
    För de som också är intresserade så har jag hittat en hänvisning till en SVENSK studie från 1970, där 8% i båda grupperna blev gravida.encyclopedia.adoption.com/entry/pregnancy-aft...Har dock inte lyckats hitta själva artikeln än. Och jag är rätt säker på att det finns amerikanska studier också.
    Nu har jag inte läst länken men tänker att 1970 fanns inte ens i närheten all den hjälp som senare tillkommit för personer med fertilitetsproblem ... det var också mycket lättare att adoptera. Det skull vara intressant med en uppföljande studie utifrån de villkor som gäller nu ....
  • AnnaKanna

    Tröttsamt. Vad är det som säger att de inte hade blivit gravida även utan adoption?

  • Jennie med ie
    AnnaKanna skrev 2010-03-08 08:48:22 följande:
    Tröttsamt. Vad är det som säger att de inte hade blivit gravida även utan adoption?
    Vilket är just poängen med undersökningarna, att emotsäga att adoption = fertilitetshöjande.
  • Jennie med ie
    VNmamma skrev 2010-03-07 17:18:14 följande:
    Signaturen "Jennie med ie" brukar ha en bra länk eller referens, tror jag.
    Tyvärr inte Jag nämner ofta undersökningarna men har ingen bra referens eftersom jag inte sparat dem, korkat nog...
  • AnnaKanna
    Jennie med ie skrev 2010-03-08 08:51:51 följande:
    Vilket är just poängen med undersökningarna, att emotsäga att adoption = fertilitetshöjande.
    Tack för klargörandet

    Fortsatt trevlig dag!
  • mammamys06
    Kalinka skrev 2010-03-06 22:17:56 följande:
    Hur menar du? Det är väl bra att man gjort en sådan studie? Så att inte folk kan gå runt och säga "adoptera så ska du se att du får ett RIKTIGT barn sen"? Att man sett att det inte stämmer. Eller?
    Håller med, bra med sådan studie att hänvisa till! Jag fick höra sådana kommentarer efter att vi adopterat sonen att bara vi slappnar av så blir jag gravid. Eller hur liksom! Men så när jag blev gravid några år senare och fött dotterna så fick ju de som sade detta innan bevis för att de haft rätt!!!! Väldigt tröttande! Jag försöker i de fall jag orkar (ibland låtsas jag inte om det) att förklara att det har inget med att vara avslappnad att göra, jag kan säga att det är mer stressande med en aktiv 3-åring att få till det med maken än innan när det bara var maken och jag hemma! Nu när vi funderar på ett syskon till så är det ännu svårare att få till det då vi har två barn Så stressat av, knappast!!! Ibland är jag så trött att jag inte orkar pussa maken ens!! Då brukar de backa. Men det hade varit bra att ha en studie att hänvisa till faktiskt.
    Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
Svar på tråden Länk till studien om att man inte "slappnar av" och blir gravid lättare när man adopterat?