Sytråden spinner vidare - lila tråd
Angående värk mellan skulderbladen: jag har övat piano väldigt många timmar (är pianolärare) och då sitter man ju ungefär som man gör när man syr så värken är säkert syrelaterad om ni sitter länge och syr. Pauser är otroligt viktigt, både långa och så kallade mikropauser då man egentligen bara påminner sig själv att man ska släppa ner axlarna och slappna av. En stretchövning som jag tycker är skön är att man sitter på en stol med ryggstöd som inte är jättehögt, håller händerna bakom nacken för att hålla nacken rak (som när man gör sittups) och sakta böjer sig bakåt över stolsryggen. Svårt att förklara men väldigt lätt och skönt att göra. Ibland har jag gått till sjukgymnast som löst upp spänningarna i bröstryggen, så det är ju också ett tips om det inte släpper. Sen är det precis som Millimina säger, styrketräning är toppen i förebyggande syfte.
Har förresten köpt en knappsked eller knappgaffel som Pejgan (tror jag att det var?)tipsade mig om för att kunna starta sy i många lager tyg. Helt suverän, mycket användbar. Tack för tipset!