• j o n n a h

    Vad tjänar man när man jobbar i butik?

    Ja, som rubriken säger, vad tjänar man när man jobbar i butik, typ H&M, PO.P, osv? Vad har man för OB och när?

    Tack på förhand!


    ♥ V & E ♥
  • Svar på tråden Vad tjänar man när man jobbar i butik?
  • Starchine

    Om det är en större butik / kedja som har kollektivavtal (Handels) så är det lite olika vad ingångs lönen är beroende  på ålder och branschvana......


    Ingångslön utan erfarenhet är 16-17000 upp till 19160 kr om man har 3-års branschvana. (3-år är max man kan "tjäna" in, sen är lönen densamma)
    OB på vardagskvällar efter 18:15 är 50% av timlönen
    OB på vardagskvällar efter 20:00 är 70% av timlönen
    OB på lördagar efter kl 12:00 och hela söndagen är 100% av timlönen
    (timlönen räknar man ut genom att ta månadslönen / 166, ex 19160/166= 115,42)
    Hoppas att det hjälpte något!
  • j o n n a h

    tack för ditt svar, hjälpte massor! men OJ, är det SÅ illa alltså.. {#lang_emotions_surprised} hm, då får man väl gå tillbaks till gamla jobbet ändå..


    ♥ V & E ♥
  • FruSen
    j o n n a h skrev 2010-03-07 20:09:05 följande:
    tack för ditt svar, hjälpte massor! men OJ, är det SÅ illa alltså..  hm, då får man väl gå tillbaks till gamla jobbet ändå..
    Man blir inte rik av att jobba i butik är ju ett som är säkert.
    Och att arbeta heltid är int eheller särskilt vanligt, för det mesta är det bara butikschefen och eventuellt kommunikatöen/dekoratören som arbetar heltid.
  • j o n n a h
    jassikan skrev 2010-03-07 20:59:31 följande:
    Här finns info.: www.handels.se/home/handels2/home.nsf/unidVie... (minimilöner) bekräftar bara det som skrivits av Bumbimamman.
    FruSen skrev 2010-03-08 12:15:35 följande:
    Man blir inte rik av att jobba i butik är ju ett som är säkert. Och att arbeta heltid är int eheller särskilt vanligt, för det mesta är det bara butikschefen och eventuellt kommunikatöen/dekoratören som arbetar heltid.
    tack för era svar! nä, jag hade väl lite koll på att det inte var speciellt högavlönat direkt, men såhär dåligt hade jag faktiskt inte trott att det var! 

    tack igen!
    ♥ V & E ♥
  • amalie79

    Tro mig, det är inte värt det, när jag började på mitt nuvarande jobb så höjde jag min lön med 5000 i månaden i ett svep! Bye bye handels... : )

    Det enda som är bra är OB n så det ville till att vara framme och sno åt sig helger när någon inte kunde jobba...

  • j o n n a h
    amalie79 skrev 2010-03-08 19:37:00 följande:
    Tro mig, det är inte värt det, när jag började på mitt nuvarande jobb så höjde jag min lön med 5000 i månaden i ett svep! Bye bye handels... : ) Det enda som är bra är OB n så det ville till att vara framme och sno åt sig helger när någon inte kunde jobba...
    nä, det är kanske inte värt det.. har ett jobb att gå tillbaks till efter föräldraledigheten, men är sugen på nåt annat.. vad jobbade du med och vad bytte du till?
    ♥ V & E ♥
  • Mandarina

    Har själv funderat på att testa på butiksjobbet. Har tidigare arbetat inom detaljhandle och även vart butiksansvarig men sen så utbildade jag mig och skaffade mig ett "riktigt" jobb, som ekonom....problemet e bara att det e sååååå boring.
    Tänkte ev nu söka jobb på ex nån klädkejda som HM eller lindex o arbeta mindre som ekonom o resten av tiden i butik, just för att det är tusen gånger roligare än att sitta och häcka på ett kontor 8 timmar om dagen. Jag gillar att arbeta i butik, träffa kunder, ha massa kollegor osv...
    Nästan så det är värt att gå ner en del i lön...

    Undra vad timlönen ligger på på ett ungefär.....om man inte har minimilön och flera års branschvana ..o är 30 år

    Nån som vet?

    Snackar vi 110kr/h eller 120 eller 130 eller 100??

  • Starchine

    Hej Gulletroll  (vad gulligt det lät {#lang_emotions_smile})


    Enligt detaljhandels avtal så är 115,42 högsta (minimi-) timlönen..... så oavsett om man har jobbat i 15 år och söker sig till en annan arbetsgivare så är det den lönen de kan ge en. 
    Men man kan ju alltid försöka förhandla sig till en bättre lön, vilket iof kan vara ganska svårt i en butik/varuhus som följer kollektivavtalet, p.g.a. att det skulle innebära att man förmodligen skulle gå in och få mer i lön än de som redan arbetar där, och sånt brukar arbetsgivare vara väldigt försiktiga med.
    Om det är någon fördel med att arbeta i Handels så är det bra OB, så om du bara ska arbeta "extra" i någon butik så blir det förmodligen på helgen (om du har ett kontorsjobb i övrigt) och då har du 100 % OB (efter kl 12 på lördagen) vilket 
    blir 230,82 kr i timmen {#lang_emotions_laughing}, det är inte illa.
    Lycka till med dina planer!
Svar på tråden Vad tjänar man när man jobbar i butik?