• Eleni

    Var ska jag få pengar ifrån? Föräldraledig student

    Funderar på att söka nån utbildning när jag är hemma med dottern, lämpligtvis på distans då. Ni som provat detta vilka bidrag får ni? Kan man behålla sin föräldrapenning och samtidigt få studiebidrag, eller blir man av med någon av de båda försörjningsformerna? Vill ju inte bli av med föräldrapenningen..

  • Svar på tråden Var ska jag få pengar ifrån? Föräldraledig student
  • FreeForAll

    Du kan ta ut föräldrapenning samtidigt som du tar studiebidrag så länge FP inte överskrider fribeloppet.

  • Eleni
    Pumpkin skrev 2010-03-13 17:25:51 följande:
    ...och så länge som du har huvudansvaret för barnet.
    Innebär? Min sambo har ju jobb. Fribeloppet är säkert lågt, har nu runt 12000 i fp så jag klarar mig. Då är det fritt fram att studera då och ändå behålla sin föräldrapenning!
  • emma enhörning
    Eleni skrev 2010-03-13 17:41:44 följande:
    Innebär? Min sambo har ju jobb. Fribeloppet är säkert lågt, har nu runt 12000 i fp så jag klarar mig. Då är det fritt fram att studera då och ändå behålla sin föräldrapenning!
    Men då kanske det är bättre att minska antalet fp-dagar, så du kommer under fribeloppet, och samtidigt ta studieBIDRAG!
  • FreeForAll
    Eleni skrev 2010-03-13 17:41:44 följande:
    Innebär? Min sambo har ju jobb. Fribeloppet är säkert lågt, har nu runt 12000 i fp så jag klarar mig. Då är det fritt fram att studera då och ändå behålla sin föräldrapenning!
    Du kan ju annars ta studielån och spara föräldrapenningen till sommarlov.
    Jag är PK, skjut mig.
  • Eleni
    emma enhörning skrev 2010-03-13 17:46:55 följande:
    Men då kanske det är bättre att minska antalet fp-dagar, så du kommer under fribeloppet, och samtidigt ta studieBIDRAG!
    Hm, kan man göra så? Om man tar studibidrag för högskolestudier och har barn så får man väl ganska mycket i bidrag? Om det bara gäller att trixa ned föräldrapenningen så lågt (som tex ett extrajobb) att jag kan få  bidragen kan jag ju ta ut ett fåtal dagar per vecka, vara hemma i flera år med barn och samtidigt studera mig till en hel högskoleutbildning utan lån.. Det låter ju för bra för att vara sant i alla fall! Så kan man nog inte göra..
  • emma enhörning
    Eleni skrev 2010-03-13 17:54:01 följande:
    Hm, kan man göra så? Om man tar studibidrag för högskolestudier och har barn så får man väl ganska mycket i bidrag? Om det bara gäller att trixa ned föräldrapenningen så lågt (som tex ett extrajobb) att jag kan få  bidragen kan jag ju ta ut ett fåtal dagar per vecka, vara hemma i flera år med barn och samtidigt studera mig till en hel högskoleutbildning utan lån.. Det låter ju för bra för att vara sant i alla fall! Så kan man nog inte göra..
    Japp, jättebra! Jag har för mig att jag fick runt 3000 kr varje månad i bidrag, jag har tre barn!
    Men efter barnet fyllt ett måste man ju ta ut 5dgr/v för att skydda sin sgi, hur detta funkar i samband med studier och bidrag vet jag faktiskt inte. Maila fk!
  • Pumpkin
    emma enhörning skrev 2010-03-13 17:59:28 följande:
    Japp, jättebra! Jag har för mig att jag fick runt 3000 kr varje månad i bidrag, jag har tre barn! Men efter barnet fyllt ett måste man ju ta ut 5dgr/v för att skydda sin sgi, hur detta funkar i samband med studier och bidrag vet jag faktiskt inte. Maila fk!
    Studerar man på heltid (distans eller ej) och tar fullt studiemedel/-bidrag så torde det räknas som full sysselsättning. Men det bör man såklart dubbelkolla med FK.
  • FreeForAll
    Eleni skrev 2010-03-13 17:54:01 följande:
    Hm, kan man göra så? Om man tar studibidrag för högskolestudier och har barn så får man väl ganska mycket i bidrag? Om det bara gäller att trixa ned föräldrapenningen så lågt (som tex ett extrajobb) att jag kan få  bidragen kan jag ju ta ut ett fåtal dagar per vecka, vara hemma i flera år med barn och samtidigt studera mig till en hel högskoleutbildning utan lån.. Det låter ju för bra för att vara sant i alla fall! Så kan man nog inte göra..
    Tänk på att du ska ha tid med dina studier också, det är inte alltid så lätt att plugga heltid medan man har barn hemma.
    Jag är PK, skjut mig.
  • Eleni
    FreeForAll skrev 2010-03-13 18:07:47 följande:
    Tänk på att du ska ha tid med dina studier också, det är inte alltid så lätt att plugga heltid medan man har barn hemma.
    Nej det är sant. Bebisen är 4 månader nu och jag känner mig intellektuellt understimulerad här hemma! Om jag hade vetat hur lugn min dotter skulle bli så hade jag sökt något på distans denna vt, sedan blir hon väl vildare när hon börjar krypa och så.. Min stora är ju på dagis 15 h i veckan, annars hade jag nog inte ens tänkt tanken att det skulle gå..
Svar på tråden Var ska jag få pengar ifrån? Föräldraledig student