Inlägg från: HampusPappa |Visa alla inlägg
  • HampusPappa

    Orolig inför förlossningen.

    Du ska inte vara orolig. Du kommer räcka till. Du kommer även vara omgiven av proffs som inte gör annat än plocka ut bebisar ur nervösa föräldrar.

    Lite saker att tänka på:
    Andningstekniken. Här kan ni lära er på förhand om hur man fokuserar på andningen när det börjar göra ont. Du kan jämföra lite med att styrkelyfta, har man itne rätt teknik blir det svårt. Om ni har tränat in andningsteknik innan så kommer du kunna ta en coachande roll och nästan bara fokusera på detta. Det är DIN roll.

    Ompyssling.
    Hon är värd varje minut av ompyssling, hämta saft, godis (fast man inte får), byta CD i stereon, puffa upp kudden, ja allt hon behöver. Hon har burit på ditt (erat) barn i ca 40 veckor. Hon är värd detta! Och det är DIN roll.

    Första kontakten
    Om allt har gått bra så kommer barnet ut och här ska du hålla dig framme. För när efterbörden ska ut så ska du försöka få tag på barnet så att du kan sitta och hålla denne under denna halvtimma. det är definitivt värt det och jag har nog aldrig varit så lycklig som jag var just då =D Se till att detta är DIN roll.

    Till sist vill jag gratulera till en häftig upplevelse.  Du kommer minnas detta i flera år! Jag får fortfarande tårar i ögonen när jag tänker på hur det kändes när jag fick klippa min sons navelsträng.

Svar på tråden Orolig inför förlossningen.