• Hallonröd

    Skräckfilmer

    Fråga: Ni med 11-12-åringar, får era barn titta på skräckfilmer?

    Min 11-åring (fyller 12 i höst) är bjuden på ett kalas på fredag till en klasskompis som fyller 12 och där de tydligen ska kolla på skräckfilm. Mamman ringde till mig igår och frågade vad jag tyckte, de skulle bl.a se "The Grudge"  

    Jag sa att det inte känns ok med det men att jag kan ju inte bestämma vad de ska  eller inte ska göra på kalaset . Tycker att de fortfarande är för små att se sådana filmer. Då sa hon att "då får jag hitta på nåt annat som kan skrämma dem lite...."

    Idag i skolan så hade klasskompisen varit arg på min son och sagt att "pga av din mamma så får vi inte kolla på "The Grugde!"  Men istället ska de nu få titta på "Huset som Gud glömde" och nån annan film som heter "Halloween"?!

    Men hallåååå.....och vad faan, rent ut sagt..?! Skulle de andra filmerna vara bättre för barn eller vaddå?!

    Blir så trött....{#lang_emotions_undecided}
    // Bad sound kills good music...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skräckfilmer
  • AnnaT

    Det är en väldig skillnad på dom filmerna skulle aldrig låta min 11 åring kolla på The grudge men Halloween ä inte lika farlig.

    The grudge finns det ju vuxna som blivit psykiskt sjuka av.


  • JAG är BÄST

    Ööh från vilken planet är den mamman ifrån??

    Be henne kolla på filmerna själv och sedan om hon anser att det är OK att se på får stå för henne.

    Men i helskotta att jag skulle låta mitt barn fara och se en sån film på ett kalas.
    Föreslå komedi film istället.

  • Hallonröd
    AnnaT skrev 2010-03-15 22:37:52 följande:
    Det är en väldig skillnad på dom filmerna skulle aldrig låta min 11 åring kolla på The grudge men Halloween ä inte lika farlig.The grudge finns det ju vuxna som blivit psykiskt sjuka av.
    Men förresten..."Halloween", är det inte "Alla helgons blodiga natt"?
    // Bad sound kills good music...
  • fetsnygg

    hm.. psykiskt sjuka av The Grudge? då måste dom ju ha haft någon störning innan..

    Hur som helst, jag är 30 och blir mörkrädd när jag ser skräckisar.. varför i hela fridens namn vill man utsätta 11-12åringar för något sådant, även om dom tycker att det känns spännande? Den där mamman får väl berätta spökhistorier om hon vill skrämma dom..

    min unge skulle inte få gå dit! (eller jag vet inte.. men det känns opassande)

  • Hallonröd
    JAG är BÄST skrev 2010-03-15 22:38:00 följande:
    Ööh från vilken planet är den mamman ifrån?? Be henne kolla på filmerna själv och sedan om hon anser att det är OK att se på får stå för henne.Men i helskotta att jag skulle låta mitt barn fara och se en sån film på ett kalas.Föreslå komedi film istället.
    Ja man kan ju undra...har iofs pratat och träffat mamman flera gånger och vet att hon är ganska så vettig för övrigt så det förvånar mig att hon tycker detta är ok!
    // Bad sound kills good music...
  • fetsnygg

    Står väl "rekomenderad från 15 år" på filmerna av någon anledning! *irriterad*

  • TwistedSister

    Huset som gud glömde kollade jag och mina syskon och kusiner på när vi var små. Mindre än 12 i alla fall. Jag älskade de filmerna. Tycker inte de eller Halloween är nån fara för en 12-åring men The Grudge är lite å ta i. Den såg jag som vuxen och vågade inte vara ensam hemma på tre månader efter det (den japanska). Den skulle jag aldrig låta något barn titta på.
    Om jag skulle ordna ett kalas med skräcktema för 12-åringar så skulle det nog bli nån film som typ Gremlins.
    Vad tråkigt att mamman sa att det var pga dig som de inte fick se filmen och att det gick ut över din son

  • Singelpappa77

    Jag tror det är annorlunda för dagens barn än det var för oss föräldrar när vi själva var barn, eftersom dagens barn oftast har tillgång till våldsamma dataspel. Många av dom har nog höjt sin tröskel för vad som är otäckt och inte otäckt genom såna spel när de kommer upp i 10-11-årsåldern. Jag kan förstå om en 7-8-åring blir rädd för en skräckfilm, men 10, 11, 12... då har man nog ett ganska bra grepp om att det som händer i filmen inte är på riktigt.

    Sen finns det ju ändå riktigt otäcka filmer. Själv är jag rätt avtrubbad men tittade ändå genom fingrarna när jag såg Hostel och en del av Saw-filmerna.

    Men mitt starkaste minne är från min barndom. Jag kan ha varit 6 år gammal, kanske. Jag satt framför teven mitt på eftermiddagen när de visade en teaterföreställning som hette "I Dödsskuggans Dal" eller något snarlikt... det var en kvinna i rullstol och en doktor, som tänkte såga av hennes ben mot hennes vilja. Gud vilka mardrömmar om elaka doktorer jag hade den natten!


    Välkommen hem till mig på middag och massage
  • Taggtroden

    Jag har inte barn själv, men jobbar med barn och unga från 9 år och upp till 20 i fritidsverksamhet. Jag skulle ALDRIG få för mig att visa en film som det står "från 15 år" på för någon under 15. Inte heller en som det står "från 11 år" på för de under 11. Av den enkla anledningen att jag inte kan stå för det och inte kan visa en sådan film för andras barn!! Vad jag visar mina egna barn eller vad andra visar sina barn är upp till dem (även om jag kan tycka att det är oerhört olämpligt) men har man ansvar för någon annans barn i tex fritidsverksamhet eller som i ditt fall ett barnkalas så måste man kunna stå för de konsekvenser som kan uppstå av det man gör. Skulle gärna vilja veta vad den mamman skulle ha att säga till de barn som kommer ligga sömnlösa eller drabbas av mardrömmar i flera veckor efter att ha sett en sådan film hos henne... helt idiotiskt enligt mig!!

Svar på tråden Skräckfilmer