• Mopsan

    Absolut bästa assistansbolaget vilket??? Blir galen snart.

    Det är meningen att vi ska ta och ansöka om assistans här men jag börjar få kalla fötter. Vilken djungel!!! jag går här och velar fram och tillbaka. ena stunden tänker jag som så att nej det är inte värt allt krångel och i nästa så tänker jag som så hur mkt det skulle kunna tillföra i livskvalitet för sonen och för alla i hans omgivning.
    och när jag tänker så så börjar jag ännu en gång kika runt på olika ass bolag alla lovar de guld och gröna skogar och sen efter bara lite luskande så börjar man ana ugglor i mossen. Finns det någon som har något idiotsäkert assistensbolag att tipsa om eller ska jag bara skita i allt?

  • Svar på tråden Absolut bästa assistansbolaget vilket??? Blir galen snart.
  • prinsesstårtan

    jag arbetar för ett assistansbolag som jag inte tänker nämna med namn då jag inte vill framstå som att jag fiskar men jag tycker att det finns vissa punkter du ska titta på när ni letar:


    hur ser lönerna ut för assistenterna
    hur redovisas pengarna
    har de kollektivavtal
    har företaget omkostnad för assistansen
    vad tar dom för administrationsavgift.
    känns de seriösa i sin presentation
  • Mopsan
    prinsesstårtan skrev 2010-03-16 16:37:33 följande:
    jag arbetar för ett assistansbolag som jag inte tänker nämna med namn då jag inte vill framstå som att jag fiskar men jag tycker att det finns vissa punkter du ska titta på när ni letar: hur ser lönerna ut för assistenterna hur redovisas pengarna har de kollektivavtal har företaget omkostnad för assistansen vad tar dom för administrationsavgift. känns de seriösa i sin presentation
    alla ser mer eller mindre seriösa ut i sin presentation är det djäkliga tycker jag. däremot börjar man med en enkel googling och en företagsupplysning så är det mkt skit som virvlar fram. Trodde i min enfald idag att jag fann ett företag som var aningen bättre. Så jag ringde för att tala med dem och fick prata med en jätte trevlig receptionist som tog min information och berättade att ägaren för företaget skulle ringa upp sannolikt imorgon då hon hade vart tvungen att vara hemma idag för en förskräcklig förkylning. Ok folk blir sjuka ok folk reser på resor. men varför säga att hon är hemma sjuk då hon tidigast idag kommit hem ifrån en utlandsresa? jag är väldigt väldigt internet intresserad och folk är verkligen inte så anonyma som de själva verkar tro varför en sådan sak är väldigt enkel att kolla upp.
    sen kollar man upp andra bolag där står tecknaren på detta fina lilla bolag på andra riktiga vrak känns knappast seriöst.
    sen så kikar man upp annat bolag där så profilerar sig bolaget som ett litet intimt bolag bla bla bla en snabb koll så ser man att det är ett av kanske tio små gemytliga assistans bolag bland en massa andra service bolag alltså en jätte koncern.
    jag blir galen inget är som det verkar. det är en djävla massa fina ord om brukarens värde hit och livskvalitet dit när det i slutändan är en enda sak som lockar och det är pengar pengar PENGAR
  • prinsesstårtan

    börja med att bestäm ur ni vill ha det, hur assistansen ska se ut och hur ni vill att det ska skötas och leta sen efter det specifikt.


    vad är viktigast för er? ge mig lite stolpar så ska jag försöka hjälpa till att ge en iten "profil" av vilket typ av företag ni ska leta efter... känner till branschen väldigt väl....
  • prinsesstårtan

    till och börja med tycker jag att ni ska utesluta alla företag utan kollektivavtal, det finns ingen bra eller rimlig anledning att inte vara anslutna- Det är bara de företagen som vill kunna göra lite som de vill som avstår....

  • lillaknas

    Särnmark är ett företag jag vill varna dig för...
    Facket är ofta inblandat och dom behandlar inte personalen bra.

  • Mopsan

    det är just det. jag vet inget om assistans jag vet inte vad man kan förvänta sig eller något sådant. det jag kan en del om är just bolag och det jag sett hittils har inte imponerat. Det hela verkar fruktansvärt baserat på profit. Och de många av de bolag jag kikat på har en hel del tvivelaktiga företag på samma firma tecknare.
    jag låter fruktansvärt naiv och blåögd men det jag skulle uppskatta att finna var ett företag som faktiskt brydde sig om MIN SON! inte pengarna han kommer inbringa till dem. hur ser det inte ut med företag som arknadsför sig med att vara litet och idylliskt för att vid en närmare granskning ingå i en jätte koncern med revisionsbyrå som ägs utav samma styrelsetecknare?

  • prinsesstårtan
    Mopsan skrev 2010-03-16 18:10:22 följande:
    det är just det. jag vet inget om assistans jag vet inte vad man kan förvänta sig eller något sådant. det jag kan en del om är just bolag och det jag sett hittils har inte imponerat. Det hela verkar fruktansvärt baserat på profit. Och de många av de bolag jag kikat på har en hel del tvivelaktiga företag på samma firma tecknare. jag låter fruktansvärt naiv och blåögd men det jag skulle uppskatta att finna var ett företag som faktiskt brydde sig om MIN SON! inte pengarna han kommer inbringa till dem. hur ser det inte ut med företag som arknadsför sig med att vara litet och idylliskt för att vid en närmare granskning ingå i en jätte koncern med revisionsbyrå som ägs utav samma styrelsetecknare?
    det finns sådana företag, som värnar om brukaren. Alla företag vill tjäna pengar, mitt också det är nyckel till att kunna driva ett företag. men sen är det skillnad på att ta ut en skälig ersätting för det arbete man utför och att skinna folk på pengar som är tänkt till annat.
    några redskap för att sära på vilka som är vilka är att titta på deras administrationsavgift. vill de inte uppge sin avgift eller svara difust ska du välja bort dem. be att få redovisat hur ALLA pengar används i en budget baserad på din sons timmar. 
    och se till att det inte försvinner pengar per timme utan att hela timbeloppet går plus minus noll med utgifterna för löner omkostnad och administration osv....
    kolla hur lång uppsägningstid du har. ... ju längre uppsägningstid ju mer pengar vill de kunna mjölka.....
    hur många timmar har din son?
    vill ni jobba själva eller anställa assistenter?
  • Mopsan
    prinsesstårtan skrev 2010-03-16 18:25:56 följande:
    det finns sådana företag, som värnar om brukaren. Alla företag vill tjäna pengar, mitt också det är nyckel till att kunna driva ett företag. men sen är det skillnad på att ta ut en skälig ersätting för det arbete man utför och att skinna folk på pengar som är tänkt till annat. några redskap för att sära på vilka som är vilka är att titta på deras administrationsavgift. vill de inte uppge sin avgift eller svara difust ska du välja bort dem. be att få redovisat hur ALLA pengar används i en budget baserad på din sons timmar.  och se till att det inte försvinner pengar per timme utan att hela timbeloppet går plus minus noll med utgifterna för löner omkostnad och administration osv.... kolla hur lång uppsägningstid du har. ... ju längre uppsägningstid ju mer pengar vill de kunna mjölka..... hur många timmar har din son? vill ni jobba själva eller anställa assistenter?
    vi är i processen att ska ansöka. det har dock varit så fullt upp med sonens problematik att vi ej ansökt än. däremot så har vi nu fått riktigt bra utförliga intyg ifrån två neurologer som gör att våra chanser ökar. Det största "problemet" som jag ser kan vara att få igeno assistans på sonen är att han epilepsi vilket är som du vet svårt att få igenom på. jag själv får inse att jag har enormt svårt att erkänna min sons problematik och jag var ett vrak när jag skulle ansöka om vårdbidrag på honom så jag vet att det jag sysslar med nu mest är något för att tänka på något annat än det verkliga problemet här. Men jag vet verkligen ingenting och det är så himmla mkt med sonen att göra hela tiden att jag känner att jag ej har möjlighet att sätta mig in i det jag borde. Jag står här handfallen och vet nada men ej heller hur jag ska ta mig vidare eller vem jag skulle kunna anförtro mig åt att hjälpa igenom detta. Som det är nu så funderar jag i att skita i allting och "härda ut" något som det vart det sista egentligen är en omöjlighet.
    det jag måste göra nu är att finna ett bra bolag som man kan lita på som kan avlasta för jag hinner/orkar/kan inte sköta allt det där med ansökningarna och då är jag fast.
  • ElinC

    Du behöver ju inte ta ett privat bolag heller. Kommunerna har också assistenter. Jag tror inte att det spelar så stor roll vad du tar för bolag. Det är personerna som arbetar där som spelar roll. Se till att du väljer något där du själv får bestämma vilka assistenter du vill ha. Med intervjuer och så. Så att du får rätt personer. Jag jobbar i kommunen. Det finns de grupper som funkar bra, och de som inte gör det. Men det tror jag det gör på alla ställen.

  • lillaknas

    Som ElinC säger så är det assistenterna och hur dom är som är det viktiga... men för att få assistenterna att stanna och trivas behöver dom även en bra arbetsgivare med bra vilkor och som ställer upp.

    Ett tips när ni anställer är att tänka på att det är STOR skillnad på att jobba som assistent åt en ensamstående person och att jobba i en familj främst när det är barn man jobbar med.
    Assistenten måste kunna visa hänsyn till inte bara en person utan till en hel familj.

  • prinsesstårtan
    Mopsan skrev 2010-03-16 19:04:01 följande:
    vi är i processen att ska ansöka. det har dock varit så fullt upp med sonens problematik att vi ej ansökt än. däremot så har vi nu fått riktigt bra utförliga intyg ifrån två neurologer som gör att våra chanser ökar. Det största "problemet" som jag ser kan vara att få igeno assistans på sonen är att han epilepsi vilket är som du vet svårt att få igenom på. jag själv får inse att jag har enormt svårt att erkänna min sons problematik och jag var ett vrak när jag skulle ansöka om vårdbidrag på honom så jag vet att det jag sysslar med nu mest är något för att tänka på något annat än det verkliga problemet här. Men jag vet verkligen ingenting och det är så himmla mkt med sonen att göra hela tiden att jag känner att jag ej har möjlighet att sätta mig in i det jag borde. Jag står här handfallen och vet nada men ej heller hur jag ska ta mig vidare eller vem jag skulle kunna anförtro mig åt att hjälpa igenom detta. Som det är nu så funderar jag i att skita i allting och "härda ut" något som det vart det sista egentligen är en omöjlighet. det jag måste göra nu är att finna ett bra bolag som man kan lita på som kan avlasta för jag hinner/orkar/kan inte sköta allt det där med ansökningarna och då är jag fast.
    jag förstår att det är mycket. försök ta en sak i taget. börja med ansökan, det behöver du inget bolag för att göra. när du sen har fått ett beslut från FK så börjar du leta efter en utförare. Du kan alltid byta företag om du inte är nöjd.. assistenterna kan du då ta med dig. Se bara till att du har en rimlig uppsägningstid.
    visst kan man få sin assistans från kommunen men min erfarenhet är att det ä det mest oseriösa företaget på assistansmarknadn, de batalar minimum löner, har dåligt anställningsavtal och du får själv inte välja dina assistenter.
    på ett privat bolag går hela summan till din sons assistans, i kommunen aller pengarna in i en pott och sen betalar de så lite som möjligt för att få så mycket som möjligt över som sen går in i andra hål innom kommunen. 
    Men en sak i taget börja med att ansöka om assistans det är steg 1.
    lycka till.
    Om du vill så kan d kontakta mig via sidan sen om du vill bolla lite tankar och ideer...
  • Nilsfar
    prinsesstårtan skrev 2010-03-17 09:50:19 följande:
    jag förstår att det är mycket. försök ta en sak i taget. börja med ansökan, det behöver du inget bolag för att göra. när du sen har fått ett beslut från FK så börjar du leta efter en utförare. Du kan alltid byta företag om du inte är nöjd.. assistenterna kan du då ta med dig. Se bara till att du har en rimlig uppsägningstid. visst kan man få sin assistans från kommunen men min erfarenhet är att det ä det mest oseriösa företaget på assistansmarknadn, de batalar minimum löner, har dåligt anställningsavtal och du får själv inte välja dina assistenter. på ett privat bolag går hela summan till din sons assistans, i kommunen aller pengarna in i en pott och sen betalar de så lite som möjligt för att få så mycket som möjligt över som sen går in i andra hål innom kommunen.  Men en sak i taget börja med att ansöka om assistans det är steg 1. lycka till. Om du vill så kan d kontakta mig via sidan sen om du vill bolla lite tankar och ideer...
    Nej det stämmer inte. Många privata företag gör vinster i storleksordningen 10% av omsättningen. Dessa pengar går naturligtvis inte till assistans.

    Storbaknker och investmentföretag vill naturligtvis göra vinster på sina investeringar. Jag tycker att det är rimligt att ta reda på vad ägarna har för ambitioner med företaget och varför de är i branschen. Också målsättningen för förtagets ekonomiska resultat är ju intressant.

    Ett företag som nöjer sig med 3% istället för 10% har ju helt plötsligt 70000:- extra på en normalkund att skapa en bra assistans för.
  • Thomasa

    Jag arbetar som informatör på ett assistansbolag och möter nästan dagligen människor i din situation. Vårt jobb är att avlasta föräldrar och andra anhöriga som har tillräckligt att göra för att få ihop vardagspusslet.

    Håller med en tidigare skribent om att det är noga med valet av bolag, då det finns en uppsjö av oseriösa aktörer. Anställningsvillkor för assistenterna är självklart väsentligt, men även att det finns t ex juridisk kompetens som kan hjälpa vid överklaganden, ansökningar etc (det är inte lätt att ha med myndigheter att göra och försöka göra sin röst hörd för att få ett rimligt antal assistanstimmar).

    Stöd vid rekrytering, assistentutbildning, löpande personalmöten, arbetsmiljöfrågor är andra viktiga saker som assistansbolaget ska kunna hjälpa till med.

    Nu står vi kanske också inför en hel del förändringar när det gäller personlig assistans, då en ny proposition ska presenteras på tisdag 23 mars. Bland annat så har kunder fått väldigt olika bedömning beroende var i landet man bor, vilket inte är rimligt. Många känner oro över att bedömningarna kommer att bli tuffare, men vi är många som kämpar emot, bl a har vi genom vår jurist skrivit kritiska remissvar till utredarna.

    Hur det än går, så hoppas jag att du hittar en bra lösning för er. Till att börja med professionell hjälp med ansökan, som är det viktigaste att göra på rätt sätt för att få ett bra beslut.

  • prinsesstårtan
    Nilsfar skrev 2010-03-17 15:18:51 följande:
    Nej det stämmer inte. Många privata företag gör vinster i storleksordningen 10% av omsättningen. Dessa pengar går naturligtvis inte till assistans. Storbaknker och investmentföretag vill naturligtvis göra vinster på sina investeringar. Jag tycker att det är rimligt att ta reda på vad ägarna har för ambitioner med företaget och varför de är i branschen. Också målsättningen för förtagets ekonomiska resultat är ju intressant. Ett företag som nöjer sig med 3% istället för 10% har ju helt plötsligt 70000:- extra på en normalkund att skapa en bra assistans för.
    självklart så går inte företagets avgift till assistansen. det trodde jag var självklart att man förstod det är ju företagets "lön" men det finns företag som tar bra mycket mindre betalt än 10% av omsättningen!
    på många företag så har man en fast avgift per assistanstimme och  om man  väljer ett företag som redovisar ekonomin och som hanterar alla brukares ersättningar separat så går allt till assistansen utom administartionsavgiften då.....
    att hitta ett företag som jobbar gratis blir ju omöjligt men man kan välja ett företag som tar en rimlig kostnad.
  • Nilsfar

    Det finns ett stor problem med att reducera assistansen till en sifferexcersis. Vem tar ansvaret för att assistansen skall fungera.

    Genom att ge kunden en viss pott att bestämma över så friskriver sig många företag ansvaret för assistansen.

    Kunden skall bestämma över utformningen av assistansen men assistansbolaget skall vara experter på att få det att fungera som kunden vill. Det är orimligt att kräva av alla kunder att de skall kunna avgöra vilka kurser som behövs till vilken personal. Det är orimligt att kräva av kunden vilken handledning som behövs för varje enskild assistent. Om kunden vill utföra detta arbete då skall han/hon få det stöd som behövs för det men om kunden bara vill bestämma hur det skall fungera då skall hon kunna göra det och slippa lägga ner sin själ i att få det att fungera bra.

    Vi som har barn med funktionshinder som är lite svårare att hantera vet vilken skillnad det är på personal som har hittat rätt känslomässigt och attitydmässigt. När det är turbulent i en personalgrupp kan det behövas stora insatser oavsett hur mycket som har behövt göras tidigare under året. Det går inte då som ansvarig för assistansen att säga att tyvärr din pott är slut för året. Det går inte heller att få igång ett bra team av assistenter utan att lägga ner ett massivt arbete som går långt utöver vad de första månadernas "utbildningspott" räcker till.

    Om man väljer att lägga upp assistansen efter att räkna kronor och procent på vad varje kund gör av med i varje ögonblick istället för att värdera kvaliteten på tjänsten så väljer man bort lösningar som att det finns en handledare tillgänglig efter varje arbetspass om det har varit några svåra situationer som behöver bearbetas. man väljer bort regelbunden feedback och handledning. Man riskerar att välja bort arbete för att skapa teamkänsla och höja statusen på jobbet. Man kan inte hjälpa personalgruppen utvecklas genom enstaka utbildningsinsatser då och då, det är ett arbete som måste bedrivas med kontinuitet. Speciellt när vi jobbar med barn och vuxna som inte själva på ett tydligt sätt kan styra och sätta gränser så måste vi som assistansföretag lägga ner ett betydande jobb på värdegrundsarbete och attitydarbete.

    Allt detta går INTE att reducera till storleken på administrativa avgifter.

  • PFmammaGBG

    Jag håller med Nilsfar.  För oss som har barn med funktionshinder , särskillt om vi har a ndra friska barn i familjen, vi behöver extra stöd för att kunna finnas för alla våra barn. Därför är det ytterst viktigt med assistansbolag som känner till och erbjuder lösningar som fungerar. Vi hade Humana först men vi märkte brister hela tiden och till slut tröttnade vi. Har bytt till ett litet bolag. Är väldigt nöjd med dem. Lönen är högre än humana dessutom de har bra stöd för både barn och familjer. Har fått väldigt bra bemötande. Just det faktum att de är ett litet bolag och har alltid tid är stor plus för oss. Vi har varit i kontakt med deras verksamhetsansvarig flera gånger i veckan i början.top service, bra löner, perfekt utbildning. Vi fick välja från deras utbildningar eller komma med förslag. Deras  utbildningar var så bra så att vi valde direkt från deras lista. Om ni har barn som behöver asstans tveka inte, ring dem nu. Jag är helt säker på att du kommer att vara mycket nöjdare.  Företaget heter Maxia Care . Kolla deras hemsida:www.maxia.nu
    Stor styrkekram till all förälsrar där ute som kämpar verkligen fär sina barn varje dag

  • Liliana

    Min dotter uppbär assistans.

    Skit i vad dom lovar. Titta på vad dom olika bolagen nischar in sig på, när du hittat det / dom som skulle passa bäst för din sons situation. Koncentrerar du dig på att läsa på om dom/det bolag och sedan lämnar du det och funderar och funderar.

    Sen bokar du möte med vart och ett av dom och sedan ställer du. Rakt på sak alla de frågor du hunnit skriva upp under dagarna du funderat. Det ställe du gillar mest efter det är det ställe du väljer.

    Sedan vill jag bara betona att DU KAN ANSÖKA OM PERSONLIG ASSISTANS UTAN ATT BLANDA IN ETT BOLAG, DET KAN DU GÖRA I ETT SENARE SKEDE. Kontakta din kommun på funktionshinder och be dem informera dig om hur du går tillväga för att Ansöka om Personlig Assistans till din son.

    Lyck till

Svar på tråden Absolut bästa assistansbolaget vilket??? Blir galen snart.