• skye67

    Död vid RUL (långt)

    Känner att jag behöver skriva av mig lite bara...

    Jag är 42 år och har inga barn. Har haft ett missfall 1992, samt ett MA 2006 och en abort, som jag absolut inte ångrar, 2000. Sen så mitt MA nu... Har alltid haft svårt att bli gravid.

     Sen så har jag och min man varit på utredning och fått reda på att vi inte ens hade 5% chans att bli med barn ens med konstgjord befruktining pga mina dåliga ägg. Våran enda chans skulle vara med äggdonation.

     Sagt och gjort. Fick kontakt med en klinik som skulle kunna hjälpa oss här i Sverige om vi hittade en egen äggdonator vilket vi gjorde, min lillasyster. Sen så drog min lillasyster sig ur och det kunde vi inte säga något om, men det hade varit bra om hon pratat med mig om det och inte bara dragit sig undan och inte svarat på varken sms eller när jag försökte ringa henne, ska sägas att jag flera gånger sagt till henne att det här var något hon absolut inte behövde göra och att jag skulle förstå om hon tyckte att det blev för jobbigt, men det skulle inte vara någon som helst fara... Men som sagt så drog hon sig ur.

    Vi sökte oss då utomlands för att få hjälp och hittade en klinik i Riga som var villiga att hjälpa oss. Då vi inte har den bästa ekonomin så bestämde vi oss för att adoptera färdiga embryon. Dom satte in tre st som tyvärr inte fastnade. Under denna period försökte jag få hjälp med de prover som min läkare i Riga behövde, men det gick absolut inte att få i mitt landsting. Fick de mest skrämmande svar. Det värsta var nog: Du får väl åka tillbaka till Riga för att ta det provet då. Fint svar!!!
    Sen i slutet på sommaren början på hösten så började jag få sådan värk i min kropp. Sökte min vårdcentral och fick ta en massa prover och så ville dom skicka mig på röntgen, min läkare frågade då om jag var gravid och jag svarade att det trodde jag inte, visst var mensen sen, men så börjar jag ju bli lite till åren och den har börjat dumma sig lite. Han ville då att dom skulle ta ett graviditetstest och gissa om jag blev chockad då det visade sig att jag var gravid.

    Skickade ett sms till min man som var bortrest i jobbet just då. Han höll på att tappa telefonen i golvet när han läste vad som stod :)

    Min läkare sjukskrev mig så stående fot då jag tidigare haft problem och har ett väldigt tungt och stressigt arbete.

    Fick inte ens några som helst problem med FK. Fick min första utbetalning inom 14 dagar efter jag lämnat in papprena till dom... hur nu det gick till...

    Blev inskriven hos BM, men fick inget återbesök fören i v 25 vilket jag tyckte var lite sent då jag ändå var en risk patient pga min ålder samt tidigare problem.

    Fick komma på ett KUB test iaf och såg en liten en hoppa runt i magen i v12. H*n hade hicka :) eller fick det. För först så sov h*n så gott så det blev ingen bra bild så det blev en promenad, banan och juice, då blev det fart på h*n. En fin bild fick vi med oss hem. KUB testet gav siffrorna 1/125 och 1/321 så vi valde att inte ta flera tester då missfallsrisken var större än risken för kromosonskador.

    Sen så rullade tiden på och det blev äntligen dags för RUL den 29/12. Glada i hågen åkte vi till sjukhuset, blev inropade och jag fick lägga mig på britsen. Direkt när BM börjar undersökningen ser vi att det inte ser bra ut. Våran lilla bebis ligger ihoprullad som en kanelbulle... BM säger att hon inte ser några hjärtslag... och att bebisen bara är i v 15 och inte 19.. Hon vill att en läkare ska titta oxå så vi får gå till ett annat rum där det bara konstateras att våran lilla bebis dött för en månad sen.

    Här har jag redan stängt av... fick frågan om vi ville vänta med att föda fram bebisen till efter nyår eller inte. INTE var mitt svar. Fick ta tabletterna... fan så jävla hemskt det kändes... tänk om dom sett fel, tänk om jag dödar min lilla efterlängtade bebis! Dagen efter fick vi komma tillbaka till sjukhuset och bli inlagda i ett rum. Där fick jag flera tabletter både här och där... När det blev dags att få smärtstillande så gick det inte så bra då jag inte tål allt, men det löste sig tillslut iaf.

    Vattnet gick och jag lyckade somna en stund. När jag vaknade så ville jag byta kläder då allt var så blodigt. Ringde på klockan och gick på toa. Då kom allt ut i pottan. Skönt att jag slapp att föda i sängen i trosorna som jag hade på mig. BM tog med sig pottan ut för att kolla att det var allt som kommit. Det visade sig att det var det.

    Tyvärr så var våran lilla bebis så illa åtgången av tiden den legat död i min mage så dom ville inte att vi skulle se han, men dom sa att dom tyckte sig se en liten pojke, precis som jag vetat hela tiden.

    Våra vänner var helt underbara! Vi hade varit och handlat lite beg barnmöbler några dagar innan allt detta hände och dom stod i vårat hus. Våra vänner var och flyttade undan dom i ett föråd ute i uthuset.

    Fick komma hem på nyårsafton igen.

    Ungefär 2 v efter denna hemska mardröm får jag ett sms från min lillasyster som undrar hur jag mår och frågar om vi kan träffas och ta en fika på stan. Tilläggas kan att min lillasyster fått en dotter den 18 dec. Jag svarar att jag mår sådär då jag precis varit hos kuratorn och pratat och jag inte orkar just då. Skriver även förlåt och att jag inte orkar träffa bebisar just då. Samt att jag inte har några pengar. Vi hade varit tvungna att betala in en ränteskillnad precis då vi sålt vårat hus. Så det hade varit lite väl mycket med allt. Jag var helt slut både fysiskt och psykiskt. Fick då ett svar från henne som gjorde att jag bara häpnade. Hon skrev att hon verkligen hoppades att jag inte skulle straffa henne och hennes barn för det tragiska som hänt oss för då skulle hon verkligen bli ledsen... HON bli ledsen??? Jag var ett vrak och hade inte alls för avsikt att straffa dom. Orkade bara inte, var det så hemskt???

    Har sedan dess inte brytt mig om att svara på något hon skrivit till mig då det hela tiden handlar om hur synd det är om henne i den här situationen. Men vi då??? Är det inte synd om oss???? Ska inte vi få sörja??? Vill faktiskt inte sitta och spela glad och titta på hennes barn, inte än iaf. Jag orkar inte med det!!!

    Den lilla ska nu döpas och jag kommer inte att gå dit, men vi har köpte en fin present till henne som hon ska få. Jag orkar bara inte just nu. Jag som skulle ha en stor och fin mage nu.... {#lang_emotions_cry}

    Förlåt att det blev så långt....

  • Svar på tråden Död vid RUL (långt)
  • BettanB

    Åh, fy vad hemskt. *kramar-om*
    Synnerligen egoistisk och elak syster också...


    Sorg i BettanMansion.
  • paddeln

    Beklagar för din förlust.... vet hur det känns, fast jag fick ett missfall mycket tidigare än dig. Men smärtan fanns där iallfall. Och som din syster så hade jag en vän som va likadan. Det enda hon gjorde va att prata om hennes garviditet, som tärde på mig, då hon absolut inte kunde sätta sig in i min sorg som jag hade.  Så att du inte vill träffa småbarn ÄR inte konstig... Ta den tid du behöver, och om din syster inte kan förstå det, ja då är hon hjärtlös tycker jag.
    Hoppas du kommer må bättre snart *tröstande kram*

  • Cat79

    Blir så ledsen när jag läser detta. Att ni har haft svårt att lyckas bli gravida och sen äntligen testar ni positivt och nu går det så här :( Jag vet precis hur det känns då jag och min sambo har svårt att få barn och vi har både fått avbryta en graviditet och fått ett sent MA. Tycker din syster är egoistisk och hade hoppats att hon var ett fint stöd istället då detta behövs in denna tunga sorg. Jag har en syster som lyckats bli gravid direkt med båda sina barn och när hon väntade sitt sista så visste hon om vårt kämpande att få barn och hon mådde jättedåligt över att hon lyckats så bra. Hon har varit ett underbart stöd i denna sorg. Jag hoppas du har andra i din närhet som hjälper dig i denna sorg. Beklagar så.

    Sänder dig många varma kramar.

  • Lilla Lime

    Jag har inga bra ord att dela med mig av. men vill ändå ge en tröstande kram. jag hoppas att du har andra i din omgivning som du kan få tröst o stöd av.

    jag vet tyvärr hur det är att ha en syster som inte riktigt förstår. o jag har även valt bort vissa vänner för att de inte heller förstår att jag inte klarar av att träffa dom o deras barn eller höra allt om deras familjeliv.

    jag har förlorat en dotter i v 37 o en son i v 19. jag har lätt för att bli gravid men tydligt svårt att få behålla barnet. min syster tycker att vi ska vänta med att försöka få fler barn. men när man har vår erfarenhet så är det ju det enda som rör sig i huvudet. kampen om att få bli föräldrar på jorden. o min erfarenhet säger att det faktiskt bara är andra som upplevt samma som kan förstå.

    trist att din kropp inte kunde gjort arbetet själv tidigare än att du behövt gå så länge helt ovetande om att det inte var som det skulle. o jättehemkst att ni inte fick mer stöd av sjukvården. ni borde haft fler kontroller. kankse det inte kunnat rädda lille killen, men ni hade fått veta tidigare.

    du har såklart rätt att sörja. o de som inte respekterar det kan du undvika ett tag. o det kan ta lång tid innan man kan möta barn i alla åldrar. o ännu längre om föräldrarna till barnet inte har nån förståelse.

    kram

  • skye67

    Tack för alla era vänliga ord.

    Jag har andra i min närhet som ställer upp till 100% och förstår helt och hållet. Dom litar jag på i alla väder och kan säga och göra precis vad jag vill i deras närhet. Det är jätteskönt!

    Men ibland rasar allt omkring en iaf. Det är bara att försöka börja bygga om från början igen även om det är jobbigt, men det blir lättare och lättare för varje gång det händer då jag känner igen allt sedan tidigare och vet hur jag ska bygga.

    Kram tillbaka till er alla

Svar på tråden Död vid RUL (långt)