• Hhoney

    Sovstallningar.. Hur viktigt ar det att sova pa sidan?

    I borjan av min graviditet horde jag inte nagot om hur jag skulle sova och tankte inte pa det sa mycket heller.. Tills jag laste det nanstans och sedan fragade min lakare.. sa i v20 fick  jag veta att det basta ar om man sover pa vanster sida. Sover man pa rygg far inte bebisen tillracklgit med syre och sover man pa hoger ligger man pa nan artar som kan vara farligt..

    Jag har ju sovit en hel del pa rygg innan jag fick veta detta.. ar nu i v27.. ska jag vara orolig att min bebis inte fatt tillrackligt med syre och kan nu ha nagon hjarnskada....??

    Hur sover ni? Fick ni rad tidigt?

  • Svar på tråden Sovstallningar.. Hur viktigt ar det att sova pa sidan?
  • elska

    Jag sov på rygg hela graviditeten. Eller ja - på mage först fram till v 30.

    Jag kan i alla fall inte styra hur jag ligger om nätterna. Jag sover ju då


    Det är bara i motvind en drake lyfter
  • Kina79

    Jag har sovit på höger sida alla mina tre grav (är i den tredje nu), pga att jag har en skadad vänsteraxel som jag inte kan ligga på.

    I början av grav (fram till v.25 nånting) har jag ibland rullat över på rygg och sovit så, men det tror jag inte jag gör längre.....

    Jag sover ju

  • lokisse

    om du kan ligga pa rygg utan att det blir obekvämt sa gjör det. därimot brukar magen tynga ner stora kropspulsadern och da mar man pyton.

    vilken sida du ligger pa spelar bara roll om du har problem med tex halsbränna efter som magen är "öppen" at höger.


    Difficile est saturam non scribere
  • Hhoney

    Tack for era svar! Kanner mig lite lugnare nu.. men bara lite..

  • Colisa

    Har aldrig hört att det skulle spela någon roll. Jag sover på båda sidor och lite på rygg. Det verkar ju helt osannolikt att man skulle kunna stänga av blodtillförseln till barnet genom att ligga på ett visst sätt. Dessutom, som någon redan sa, man sover ju då! Man vänder sig en massa gånger varje natt, kanske inte om man har ont eller är handikappad på något sätt, men i normala fall. Man kan inte bestämma att man ska sova på ett visst sätt.

    Däremot tycker många det är obekvämt att ligga på vissa sätt sent i graviditeten, t ex när man ligger på rygg kan fostret som väger några kilo trycka på blodkärl så att benen domnar bort och det är ju inte så trevligt.

  • Ulrika70

    Så länge du mår bra mår bebisen bra. Om något vitalt kommer i kläm så kommer du känna det och byta ställning. Men så länge det känns bra för dig så är det ingen fara för barnet.

  • LillaFlingan

    det är ryggläge som kan bli komplicerat då du kan svimma av..
    men testa att ligga på rygg när du är vaken.. händer det inget är det ingen fara...

    jag själv blir jätteyr,illamående och det svartnar för ögonen efter en kort stund..
    är dock i v35 nu.. (kunde ligga på rygg för några veckor sedan!)..

    minns att på förlossningen fick jag absolut inte ligga helt på rygg, utan de körde in en kudde under ena sidan.. trots att jag påpekade att jag inte svimmade av , av att ligga på rygg, då fick jag bara sd's och lite ont pga foglossningen..

    (nu denna gången får jag både sd's,ont av foglossningen OCH svimningsanfall)..

    att ligga på vänster sida är bra om man har problem med halsbränna och sura uppstötningar och det främjar blodtillförseln till moderkakan..

  • JLL
    Ulrika70 skrev 2010-03-24 13:00:57 följande:
    Så länge du mår bra mår bebisen bra. Om något vitalt kommer i kläm så kommer du känna det och byta ställning. Men så länge det känns bra för dig så är det ingen fara för barnet.
    Håller med. Om du inte känner obehag är det ingen fara. Själv är jag i v 35 och sover mest på rygg, känner inga effekter av det alls.
  • vargaa

    Det där är ju väldigt individuellt. Om bebisen trycker på aortan så märker du det före den gör det enligt min bm. Jag ligger bekvämt på rygg och varierar mina ställningar. De flesta FÖREDRAR att ligga på vänster sida, men det är olika. Man ska ligga bekvämt helt enkelt. Det är det viktigaste.


    BF 25 april 2010 - www.vargaaa.blogspot.com
Svar på tråden Sovstallningar.. Hur viktigt ar det att sova pa sidan?