• Anonym

    Skriva att man är blyg i cv?

    Ska man skriva att man är blyg i sitt cv när man söker jobb? Hur gör ni andra blyga?
    Finns det nåt annat "finare" ord för blyg?

  • Svar på tråden Skriva att man är blyg i cv?
  • Anonym (Åhh, nej!)

    Det tror jag inte är någon bra idé, om de inte frågar efter det! Det handlar ju ofa om att vara social och servicemindat, beroende på vad man söker för jobb. Däremot kan det finnas jobb där man efterfrågar stor diskretion, och då kan det ju komma till fördel om man är blyg av sig och inte babblar på för mycken. Du får läsa  mellan raderna, men tror inte det är en egenskap man skall berätta för aebetsg.{#lang_emotions_dreamer}

  • hemljuvahem

    Nej det tycker jag inte att du ska göra för det är ju inte det dem vill veta..

    Själv skriver jag inte att jag är tjock tex.

  • Anonym

    Nej skriv inte det!
    Försynt är ett bättre ord än blyg, men försök att inte skriva om dina svaga sidor i personliga brevet! Lycka till

  • Anonym

    I ett personligt brev ska man framhäva sina starka sidor, visa varför de ska anställa just dig.

    Negativa sidor är ofta frågor som kommer upp i samband med intervju och då är det tillfälle att diskutera detta.

  • Anonym

    Men dom kommer ju ändå märka det på intervjun, känns som man ljuger lite om jag inte skriver det.
    Jag brukar skriva att jag är lugn av mig men det låter så töntigt.
    Dessutom kommer jag aldrig på några bra egenskaper. Jag är bara en stor blyg tönt!

  • Anonym (Åhh, nej!)

    "jag har en lugn och stabil personlighet...........;det är en utmärkt egenskap!

  • Anonym

    Nej nej klart du inte ska skriva det. Du ska framhäva dig själv ju!

    Ja det kanske märker det på intervjun, men då har du iaf fått komma dit och chansen att sälja in dig på annat sätt. Skriver du blyg lär du aldrig ens få komma dit. Sedan kan du ju öva dig på att dölja din blyghet. Jag är själv extremt blyg i vissa situationer, men har med tiden lärt mig att dölja det rätt bra. Mitt råd är att inte skriva det i cv:n och sedan öva intervjuteknik med någon.

    Lycka till!

  • LilaRos

    Vad jag förstått, så kan det vara väldigt bra att inte bara ta upp alla posetiva sidor, utan något negativt med.
    I mina ögon ökar det iaf förtroendet!
    Men jusst blyg.. tja.. jag är blyg och skulle inte skrivit det!

    Jag tycker att jag är blyg, MEN i alla mina omdömen står det god social kompetens, utåtriktad osv. Mao skulle jag, i deras ögon, ljuga om jag skrev att jag är blyg.

  • Anonym (HR)

    NEJ!


    Jag skulle dra öronen åt mig på en gång om jag läste en ansökan där någon skrivit att hon är blyg. Vad ska jag med den infon till? Jag tänker på en gång att du kommer behöva extra resurser i form av stöd, kanske nån "kurs" eller liknande för att "komma över" blygheten. Sen skulle jag tänka att du förmodligen inte skulle lyfta fikastunderna heller. Slutligen skulle jag fundera på varför du alls nämner i ditt CV att du är blyg, när det högst sannolikt inte finns en enda arbetsgivare som skulle tänka "Ah, hon är blyg! Precis en sån behöver vi!". 
    Lite krasst kanske, men ur ett arbetsgivarperspektiv skulle jag tänka så. 
    Om du är blyg lär jag väl märka det på intervjun, och då kan jag bedöma om jag tror att du klarar jobbet och funkar socialt med kollegorna ändå. 
    En viktig sak är att man inte ägnar sig åt välgörenhet när man rekryterar personal. Man anställer inte för att man tycker synd om någon, man anställer den man tror har mest att tillföra företaget. 
    Framhäv att du är en god lyssnare (förutsatt att du också är det, men det brukar blyga personer vara), att du tänker först och pratar sen eller så... Fast jag vet inte om du ska skriva det i brevet, även om det är en bra egenskap. Spara det till intervjun, tror jag. 
    Viktigast av allt - se folk i ögonen och svara på intervjufrågorna så utförligt det går och utan att viska/mumla och titta ner i bordsskivan. 
    (Det var kanske lite mer info än vad du efterfrågade. Det är inget fel på att vara blyg och man kan vara hur gullig och underbar som helst ändå. Men det är inte det som arbetsgivaren går efter.)
  • hemljuvahem
    Anonym skrev 2010-03-28 17:04:45 följande:
    Men dom kommer ju ändå märka det på intervjun, känns som man ljuger lite om jag inte skriver det. Jag brukar skriva att jag är lugn av mig men det låter så töntigt.Dessutom kommer jag aldrig på några bra egenskaper. Jag är bara en stor blyg tönt!
    Sluta tyck så negativt om dig själv!

    Jag är superblyg egentligen men ingen vet det eftersom jag spelar bakom en mask som väldigt utåtgående och social.. Det har hjälpt mig mycket! Tänker hela tiden "vad är det värsta som kan hända" och sen kastar jag mig in i situationer som för mig är helt superläskiga... föredrag, shower, intervjuer, telefonsamtal etc.

    Att vara blyg behöver inte vara något negativt.. Men om du ska få komma på en intervju kan det vara bra att spara det...Oftast kommer det ju fram på intervjun, där du kan visa dina andra fina sidor. oftast kan man ju när man presentera sig säga att man är supernervös..det har jag gjort och dem förstår ju det såklart.

    Lycka till med jobbsöket!
  • Anonym
    hemljuvahem skrev 2010-03-28 22:17:26 följande:
    Sluta tyck så negativt om dig själv!Jag är superblyg egentligen men ingen vet det eftersom jag spelar bakom en mask som väldigt utåtgående och social.. Det har hjälpt mig mycket! Tänker hela tiden "vad är det värsta som kan hända" och sen kastar jag mig in i situationer som för mig är helt superläskiga... föredrag, shower, intervjuer, telefonsamtal etc. Att vara blyg behöver inte vara något negativt.. Men om du ska få komma på en intervju kan det vara bra att spara det...Oftast kommer det ju fram på intervjun, där du kan visa dina andra fina sidor. oftast kan man ju när man presentera sig säga att man är supernervös..det har jag gjort och dem förstår ju det såklart.Lycka till med jobbsöket!
    Jaa om man ändå vore så lätt så man kunde spela social, då hade livet varit mycket enklare. Tyvärr så kan inte jag det!
    Dessutom tror jag inte du kan vara blyg på riktigt om du kan kasta dig in i situationer bara sådär, men det är ju ot här..

    Men tack för alla råd, jag ska inte skriva det i mitt cv då.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-03-28 23:23:09 följande:
    Jaa om man ändå vore så lätt så man kunde spela social, då hade livet varit mycket enklare. Tyvärr så kan inte jag det! Dessutom tror jag inte du kan vara blyg på riktigt om du kan kasta dig in i situationer bara sådär, men det är ju ot här..Men tack för alla råd, jag ska inte skriva det i mitt cv då.
    Men vad tror du om det jag skrev att öva dig på intervjusituationer?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-03-28 23:23:09 följande:
    Jaa om man ändå vore så lätt så man kunde spela social, då hade livet varit mycket enklare. Tyvärr så kan inte jag det! Dessutom tror jag inte du kan vara blyg på riktigt om du kan kasta dig in i situationer bara sådär, men det är ju ot här..Men tack för alla råd, jag ska inte skriva det i mitt cv då.
    Jo jag är riktigt blyg...elr lider väl mer elr mindre av nån fobi... speciellt för telefoni.. kan bara prata med min sambo och mor.. tom mina närmsta kompisar har jag svårt att prata med..

    MEN somsagt det blir vad man gör det till.. Ibland får man bita ihop.. du är ju inte allergisk mot människor.. tänk dig att du hoppar fallskärm..fast detta är tryggare, du måste bara ge dig fan på att våga! Lovar att du klarar det.. och vad är det värsta som kan hända..du stammar kanske, du kanske blir röd i ansiktet... men det är alla mänskliga faktorer, och händer dem så är det bara att berätta hur himla blyg du är.. :)

    Go for it
  • Anonym

    Jag skulle inte skriva blyg men jag skrev en gång att jag var väldigt bra lyssnare. Det gick hem, ibland får man uttrycka det på annat sätt, istället för att vara rak på sak kan man ta en annan omväg.

    Sen anser jag att som någon redan påpekat ibland ska man inte direkt påpeka att man är blyg för att det finns vissa situationer då personer inte ser det eller då man faktiskt lyckades ge ett annat intryck. Jag minns när jag hade min intervju då jag fick jobbet, jag gjorde mitt bästa att visa mig som social men efter intervjun var jag inte säker om de ha sett att jag försökte vara social.  Jag var helt säker att jag inte skulle få jobbet men det visade sig inte alls vara så. Som blyg fördömer man sig själv på förhand innan andra har gjort det.

  • Anonym

    ALDRIG, jag som arbetsgivare hade dragit öronen åt mig direkt. Nej, du riskerat att få en stämpel som kanske inte stämmer i alla situationer.

  • tankar2009

    Absolut inte!!! Gaska upp dig till intervjun istället och tänk att du är bäst och att du är perfekt för jobbet! :) Lycka till!!

  • Anonym (ledsamt)

    Vilka hemska svar. Eller det är väl egentligen samhället som är hemskt. Blyg är en del av ens personlighet, precis som att vara utåtriktad och borde vara precis lika okej att vara. Och skriva i sitt cv, som något positivt.

  • Anonym (också blyg)
    Anonym (Åhh, nej!) skrev 2010-03-28 17:06:46 följande:

    "jag har en lugn och stabil personlighet...........;det är en utmärkt egenskap!


    Detta kan du skriva istället tycker jag.
Svar på tråden Skriva att man är blyg i cv?