• Blivande SuperMorsa

    Vad tycker ni om detta?

    Fick höra igår att när man har tätt mellan barnen så får inte var och en av barnen så mycket tid av föräldrarna , som de skulle fått om de vore ensambarn-förstås!
    Och hon som sa detta skulle gärna ha väntat längre mellan hennes barn än vad hon gjorde. (hennes barn är vuxna nu)

    Min fråga till er är nu...

    Vilka för och nackdelar finns det med tätt/långt mellan barnen?
    Och bara för att man har många barn (med tät åldersskillnad) betyder väl inte det att barnen "mår sämre" än vad barn med mer åldersskillnad på sina syskon gör, pga att man inte har samma tid med barnen.

    Förstår ni ungefär hur jag menar? Annars säg till så får jag formulera mig på ett lite tydligare sätt!

  • Svar på tråden Vad tycker ni om detta?
  • godaw

    Min yngsta har fått växa upp som "ensambarn". Hennes mycket äldre syskon med tätt emellan hade roligt med varandra, hon har inte haft det lätt! Alltid rolig med syskon omkring sig, även om det kan gå vilt till i bland!

  • zera

    jadu, jag kan bara säga hur jag själv upplever det. Jag har 4 barn födda 06, 07, 08 och 09 och fördelarna är många... dom leker mycket tillsammans, hjälper varandra och busar osv. ensamtid med oss föräldrar får dom allihopa iaf. Jag tror också att det är en fördel att inte ha för många år mellan barnen då det kan öka svartsjukan mot den nya bebisen som får "all" mammans uppmärksamhet osv.  Den stora nackdelen kan väl vara att dom även bråkar endel och att dom inte har möjlighet att vara "själva" i samma utsträckning som ensambarn.
    MEN barnen älskar varandra och tycker att det är tråkigt om nått av syskonen är borta eller sjuka. Dom är vana vid och känner trygghet i varandra, så enlegt min uppfattning så är fördelarna fler än nackdelarna

  • Lily of the Valley

    Kan inte svara av egen erfarenhet utan min mammas: Min lillebror är prick 1 år yngre än mig och enligt min mamma har det varit en massa fördelar. Den enda nackdelen var att hon hade väldigt fullt upp när vi var små, men det fick hon ju igen sen när vi kunde leka så pass bra med varandra att vi nästintill blev självgående.

Svar på tråden Vad tycker ni om detta?