Inlägg från: Familjen Rockström |Visa alla inlägg
  • Familjen Rockström

    Gravida i Västerås trakten

    hej tjejer! idag var jag hos BM eftersom jag trodde att jag hade en urinvägsinfektion men så var det inte, skönt! sen så försökte vi lyssna efter bebisens hjärtljud men det fanns inga.. eller vi hittade inga. men trodde inte heller att vi skulle göra det eftersom det är så tidigt (v 12+6) skulle varit roligt att få höra dom men jag får snällt vänta tills efter v 20.

  • Familjen Rockström
    avaritia skrev 2010-04-14 19:57:00 följande:
    Skönt att du inte hade urinvägsinfektion, det kan vara en riktig pina!! Hoppas ni hittar hjärtljuden nästa gång. Har du fått tid för UL än?
    ja det var skönt. jag ska på RUL den 11 maj.. längtar som bara den! blev inte orolig tack och lov men jag förstår att många blir det när man inte hör hjärtljuden. men min BM sa att dom lyssnar igentligen inte fören efter v 20 den tidigaste hon har lyssnat på var i v 16+0 men jag tjatade lite så då gick hon med på ett försök. när ska du ha? har du gjort RUL?
  • Familjen Rockström
    Lololo skrev 2010-04-15 06:50:50 följande:
    hej hej kul att vi blir några stycken:) Jag är i v.15 strax o ska på rul 12 maj men har bokat ett eget den 7 maj o ska då få reda på kön:) i Linköping hehe men men håller tummarna*
    har du nr dit? åå vill också titta!! trodde att man behövde vänta tills efter v 24 =/ hur mycket får du då betala? finns det någon hemsida?
  • Familjen Rockström
    Umm Elias skrev 2010-04-20 18:13:50 följande:
    Ja, jag känner av skadan än idag, har en fistel (ett hål) i tarmen fortfarande.. Vet inte var jag skulle kunna vända mig för att få ersättning. Jag anmälde allt och alla, var tom på nyheterna efter förlossningen men sen rann allt ut i sanden.. Orkade inte längre förrän nu när jag blev inkallad på ett snittplaneringsmöte då jag träffade en av de läkare som undersökte mig efter förlossningen och han höll på o falla av stolen när jag berättade att "hålet" fortfarande inte är åtgärdat.. Vet faktiskt inte var jag ska vända mig men det är ett rent helvete fortfarande...Även om man lätt vänjer sig vid olika saker..Kan pma namnet till dig men vågar inte skriva ut det här Jag tror att man ska vara riktigt jävla hård och vägra ta skit... Tyvärr måste man sätta ner foten, känner man att man inte vill hem så ska man vägra och inte lyssna på dem.. Både jag och sonen hade kunnat dö om vi hunnit hem sista gången (då bodde vi 3 min från sjukhuset men ändå)... Vi bodde på stentorpsgatan första men det är flera år sen, sen bodde vi ett par år på svarvargatan..trivdes bättre där men tycker fortfarande att det är stökigare än här... !
    hej skulle du kunna skicka namnet till mig med? kul att se fall vi hade samma barnmorska som jag hade
    .
     min förlossning slutade med katastrof snitt och min dotter dog nästan. låg inne på avd 69 i 1 månad efter förlossningen.(jag gick över 3 dagar) bm behandlade mig väldigt fel och dåligt! och den personen SKA verkligen INTÉ vara nära mig under denna förlossning!!! orkar inte riktigt berätta vad som hände då det kommer upp många hämska minnen.. jag går denna graviditet på KLARA gruppen och hoppas att det ska hjälpa mig.
  • Familjen Rockström
    avaritia skrev 2010-04-27 11:52:45 följande:
    Okej, jag har Margareta, så vi har inte samma. Det låter jätteskumt att hon inte har nämt något om föräldragrupper tidigare! Jag ska inte ha barn först i början av september, så jag hoppas att jag hinner gå på föräldragrupp innan det! Min barnmorska har inte heller nämt något om det nämligen, men det var bra att du sa det. Ska ta det med min barnmorska den 26/5 då jag ska dit nästa gång. Man ska ju känna sig trygg med sin barnmorska, så det är bra att du bytte. Det är ju ändå en känslig period man är i och vill ha all hjälp och stöd som möjligt, inte minst från sin barnmorska.Margareta som jag har tycker jag är lite konstig. Jag jobbar som plattsättare och bär tungt under större delen av dagen när jag jobbar. Sedan några veckor tillbaka (är i v 21 nu) har jag börjat få sammandragningar pga yrket och det känns riktigt obehagligt. När jag ringde henne så tyckte hon att jag skulle fortsätta jobba på som vanligt, då det bara är livmodern som växer och gör ont. När jag var hos henne förra veckan så tog jag upp det igen och hon tror fortfarande att det är livmodern som växer och gör ont, just precis de gångerna då jag bär tungt. Först tyckte jag att det lät bra, men sen har jag hört av andra som jobbat inom branschen och fått sammandragningar under arbetets gång att deras barnmorskor bett de sluta bära tungt och ta det mycket lugnare eftersom det kan vara skadligt för bebisen. Där började jag tvivla på min BM att hon inte tar mig seriöst. Idag hamnade jag uppe på gynakuten efter att ha ringt sjukvårdsrådgivningen för att titta hur min livmodertapp såg ut. Nu var allt som det skulle som tur var trots sammandragningarna, men om det nu inte hade varit det så hade jag varit skapligt besviken på min barnmorska som bett mig jobba på som vanligt trots det tunga jobbet.
    ojoj det låter inge bra! du är bara i v 21 och redan samandragningar pga dit arbete. kan du inte säga till din chef, arbetskamrater att du inte får bära tungt. säg till chefen att du vill få lättare arbetsuppgifter. det har du rätt till!! jag slutade bära tungt redan i v 16-17 med dottern (jobbar på bonde med utvecklingsstörda) det är mycket lyft och konstiga ställningar men jag fick göra lättare uppgifter sen slutade jag jobba 1 maj 08 och dottern föddes 1 aug-08 (men hade bf 29 juli) enligt många av mina arbetskamrater samt min bm så är det väldigt skadligt att bära och fyfta tungt fall man har sammandragningar, det är kroppens sätt att säga ifrån! det ska man lyssna på! vill ju liksom inte föda barn på fobbet i v 27 =/ försök prata alvar med din bm eller byt till en annan
    Svampp skrev 2010-04-27 11:42:06 följande:
    Avaritia: Jag har Monika, vem har du? Sist jag var där började jag fråga om förlossningsinformation och föräldragrupper eftersom hon inte nämnt det och då fick jag veta att jag bör gå på info från förlossningen som är en gång i veckan innan juni för sedan ska de göra uppehåll för sommaren. Min nästa tid hos Monika är 24 maj, så hade jag inte frågat själv nu hade jag haft ett tillfälle på mig att gå... under all kritik tycker jag. Och föräldragrupp skulle de försöka dra ihop någon som borde börja när jag är i vecka 30 ungefär och som kommer vara på tisdag eftermiddagar (både jag och sambon jobbar då, men kan säkert lösa så att vi kan gå om vi får veta i tid) och nästa gång jag är hos Monika är jag i vecka 28 enligt deras sätt att nämna veckor (dvs fullgångna veckor istället för påbörjad vecka) vilket också skulle innebära information i sista stund... Dessutom verkar hon stressad och ointresserad och jag vill gärna känna att jag har en barnmorska jag vågar ställa frågor till och som verkar bry sig om min situation. Men det var missarna i information om förlossning och föräldragrupper som gjorde att jag bestämde mig för att faktiskt byta.
    när jag väntade dottern så var vi på föräldragrupp i v 32 jag fick info om det bara 2 veckor innan första mötet. vi hade också på tisdagar. varja möte var i 3 timmar samanlagt hadfe vi nog 5 träffar, sen fans det även en pappa grupp, dom träffades kvällstid. himmlans konstigt att dom lägger det mitt på dagen. men men vi fick ta ledigt.

    infon på förlossningen fick inte vi gå på. (hade BF juli-08) när min bm berättade om det så var det i juni och då hade dom redan sommarstängt. tror det kan vara bra att gå på det. jag ska till och med gå denna gång även om det är mitt andra barn.(bara på förlossnings infon) men en sak jag lärt mig. är du inte nöjd med din barnmorska så byt! det är viktigt att kominikationen och samspelet funkar bra.
  • Familjen Rockström
    lova2010 skrev 2010-04-28 08:39:54 följande:
    Trist med er som har sammandragningar. Har ju också haft, men läkaren frågade faktiskt om jag ville bli sjukskriven, men eftersom jag pluggar distans behövs inte det...Lyckad dag på köns-ul i stockholm igår, vi väntar en liten flicka :)När börjar föräldrautbildningen på MVC? Några veckor innan? 10 veckor innan? Har inte fått någon info...
    grattis till er lilla tjej!! själv är jag så nyfiken att jag nästan spriker.. jag hoppas på pojke men tror det är en tjej. vi har bestämt oss för att inte titta vad för kön det har. kände du på dig att det var en flicka i din mage?

    du får info om det när du är hos din bm i v 24 sen så börjar den några veckor efter.
  • Familjen Rockström

    Hej tjejer! nu har jag anställt en daula till min förlossning. jag känner mig väldigt nöjd och hoppas att denna förlossning blir 100 gånger lättare. det känns som jag behöver allt stöd jag kan få.

    jag tänkte höra mer er.. har någon här inne erfarenhet av att använda daula? eller känner ni någon som haft det?

  • Familjen Rockström

    va roligt att så många är intresserade av doulor!! jag hade en extremt svår förslossning med dottern som slutade i katastrof snitt. det jag kände då var att jag inte fick något stöd av barnmorskan. min man viste inte vad han skulle göra så vi försökte så gott vi kunde.

    med en daoula i förlossningen så är hon som ett stöd för kvinnan och manen. hon vet hur man ska få en att slappna av, hur man ska andas och hur ens man ska massera och själv känna sig delaktig i förlossningen.

    hon sa att en man känner sig mer delaktig i förlossningen när en daoula är med än när man är där själv. sen berättade hon lite statistik på forskning: 60% tar inte EDAn när man har en doula med sig 50% mindre kejsarsnitt med mera.

    doulan har jour hela månaden man är beräknad. så för mig så är hon bokad hela oktober. men jag fck faktiskt tjata om att hon skulle ta mig eftersom hon sa att hon var fullbokad (hon hade en förlossning i september, sen tänkte hon vara ledig tills i jan, men nu klämde hon in mig:D) så sa hon, då får du avsluta året för mig med en lyckad förlossning!

    vi har träffats, hon utstrålade sånt lugn och man kände sig hur säker som helst med henne. vi betalr henne 5000 kr (normalpris) sen betalar man resekostnader för henne. min man ska absolut vara med på förlossningen. en doula ska inte ta över rollen som partner utan bara finnas som stöd. för oss så ska hon se till så att förlossningen blir så naturlig som möjligt(utan bedövningar) hjälpa mig att andas och slappna av samt stötta min man.

    ni som vill ha doula på förlossningen. boka en så fort ni kan. tuvär så har jag bokat den ena, naomi heter hon, från e-tuna men sen finns det 2 till som är verksamma inom västmanland, en i köping och en i stockholm.

    jag hittade henne på www.doula.se sen kan ni söka på län. vet att på min doulas hemsida så länkar hon till 2 andra doulor som arbetar här i västerås.

Svar på tråden Gravida i Västerås trakten