• niiile

    Flickor som har pojkkläder / Pojkar som har flickkläder

    Hur ställer du dig till;

    Flickor som vill ha Blixten McQueen kläder som givetvis endast finns att inhandla på pojkavdelningen och/eller pojkar som vill ha Pippi Långstrump kläder som givetvis endast finns på flickavdelningen.

    Denna tråd rör alla typer av kläder bla. kalsonger/trosor, tröjor, byxor, klänningar, pyamas, färger, mönster och material.

    Får/har din flicka på sig ett extremt pojkplagg?
    Får/har din pojke på sig ett extremt flickplagg?

    Vi tänker oss ett barn i åldern tre (3) - fyra (4) år :)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Flickor som har pojkkläder / Pojkar som har flickkläder
  • så mycket bättre

    En sak till jag inte förstår mig på är det faktum att flera av de bodys min son har i strl 86 som uppenbarligen är ämnade för tjejer är stretchiga! WHY? Inte har jag då nånsin stött på några pojkkläder som är stretchiga? Har en 1,5-årig flicka några former att visa upp eller varför i hela friden ska det vara stretchmaterial? Kan någon förklara det för mig?

    Sen behöver jag väl inte ens nämna att pojkar inte får ha fjärilar, hjärtan (om det inte är några rockiga flames eller nåt runt), blommor osv på sina kläder.. Enligt affärerna, alltså.


  • Natosh

    Hade som påskmission att berika barnens garderober och det var dom vanliga HM, Kappahl osv som jag besökte. Mina iaktagelser:

    Försökte hitta byxor till dott, på tjejavdelningen. Tajta stretchjeans i stuprörsmodell till min tvååring? Don't think so. Lite lediga varianter, men bara i ljusrosa, chockrosa, ceriserosa, mörkrosa och rosarosa. Jag har inget emot rosa. Men nu har hon redan rosa mjukisbyxor i flera upplagor. Sen alla dessa trekvartsbyxor när man tror sig ha hittat något lite löst, ja då var det till för sexåringar Över till pojkavdelningen. Mörkgrönt, militärgrönt, marinblått och svartblått. Man blir ju självmordbenägen hallå det är våår! Lively up yourself!

    Lillebror ärver det som överlevt, och det går så bra så. I hans storlek finns det dessutom ganska mycket gladgrönt, vilket jag tycker är uppfriskande att vila ögonen på


  • Candra

    Min dotter är visserligen bara 9 mån, men hon har alltid haft kläder från både pojk och flickavdelningen. Vilket det är mest av går i perioder. Jag köper kläderna jag gillar, inte vad som sägs vara flickigt eller grabbigt. För visst är det så? Flickor är just flickor, de ska vara söta och gärna spetsar och tjaft, pojkar ska vara grabbar, tuffa kläder med bilar, döskallar osv.

  • Candra
    Candra skrev 2010-04-15 16:17:50 följande:
    Min dotter är visserligen bara 9 mån, men hon har alltid haft kläder från både pojk och flickavdelningen. Vilket det är mest av går i perioder. Jag köper kläderna jag gillar, inte vad som sägs vara flickigt eller grabbigt. För visst är det så? Flickor är just flickor, de ska vara söta och gärna spetsar och tjaft, pojkar ska vara grabbar, tuffa kläder med bilar, döskallar osv.
    Tjaft = Tjafs
  • så mycket bättre
    Natosh skrev 2010-04-15 15:20:51 följande:
    Hade som påskmission att berika barnens garderober och det var dom vanliga HM, Kappahl osv som jag besökte. Mina iaktagelser:Försökte hitta byxor till dott, på tjejavdelningen. Tajta stretchjeans i stuprörsmodell till min tvååring? Don't think so. Lite lediga varianter, men bara i ljusrosa, chockrosa, ceriserosa, mörkrosa och rosarosa. Jag har inget emot rosa. Men nu har hon redan rosa mjukisbyxor i flera upplagor. Sen alla dessa trekvartsbyxor när man tror sig ha hittat något lite löst, ja då var det till för sexåringar Över till pojkavdelningen. Mörkgrönt, militärgrönt, marinblått och svartblått. Man blir ju självmordbenägen hallå det är våår! Lively up yourself! Lillebror ärver det som överlevt, och det går så bra så. I hans storlek finns det dessutom ganska mycket gladgrönt, vilket jag tycker är uppfriskande att vila ögonen på
    Vilken storlek har hon då? För på vårt kappahl och lindex finns mjukisar och velourbyxor i klargrönt, lila, rött, klarblått osv. i storlek 86-128. Kolla in Kaxs på kappahls hemsida tex!
  • niiile

    Konstaterar att de flesta barnen får ha kläder från bägge avdelningarna, några få står fast vid att flickor skall ha flickkläder och pojkar skall ha pojkkläder.

  • 180823
    Frejon skrev 2010-04-14 18:27:13 följande:

    Om man har flera barn så brukar barnen ärva av varandra. Är då första barnet en pojke och andra en flicka kan jag slå mig i backen på att flickan använder läder som är menade åt pojkar.

    vad är det för skillnad?

    kläder som kläder


    Bra håller med men hur är det sen i skolan kan de bli retade då?
  • asdfgh
    180823 skrev 2018-09-28 23:31:45 följande:
    Bra håller med men hur är det sen i skolan kan de bli retade då?
    Vår äldsta är en flicka, hennes favoritfärger är blått, brunt och grönt. Gissa var vi köper majoriteten av hennes kläder... Har inte hört ett ord om att hon skulle bli retad på skolan.
  • Lilyje

    Mina pojkar får gärna ha rosa tröja med my little pony om dom känner för det, men jag skulle inte låta dom ha klänning.

  • Gurkan25

    Köper min sons kläder på båda avdelningarna, köper det jsg tycker är fint(fast det blir nog mest på pojkavdelningen). Tycker generellt att hm, kappahl, Lindex har så tråkigt och könat så föredrar att handla lite mer könsneutralt, tex polarn och pyret, Zara, mini rodini, molo, novastar, me&i.

    Maken tycker dock att sonen ska ha väldigt pojkiga kläder, men eftersom sonen är 9 månader så får han ha mkt könsneutralt. Skulle dock inte sätta på han klänning/kjol, för det anser jag är ett typiskt flickplagg. Skulle han vilja ha det när han blir äldre är det OK.


    Benjamin 24/12-2017 BF med tvillingar 2/4-2019
  • tulip79

    Min dotter är 4 år. Hon hade mer pojkkläder (storebrors gamla) när hon var tre år. Många bil- och traktortröjor. Nu vill hon gärna ha klänningar. Men visst har hon fortfarande kläder som jag ser mer som pojkiga. Sonen hade flera cerisa plagg i 3-4 årsåldern, t.ex byxor, t-shirts och strumpor. Dock inga kjolar eller klänningar (vi ägde inga och han efterfrågade inga). Jag köper kläder som jag gillar och jag tror att barnen vill ha på sig. Bryr mig inte om ifall kläderna är avsedda för pojkar eller flickor.

  • Terabyte

    Min syrra köppte pojk boxershort i storlek 150cm hon var då typ 10 år men t.ex. en flicka i pojk kläder är ok men en pojke i en rosa unicorn tröja med glitter och rosa leggings nää inte sånt för en pojke.

    Men flickor passar t.o.m. bra i pojkkläder och har mååååånga olika varianter av t.ex. trosor för flickor finns i alla slags mönster och stilar och modeller osv.... men pojkar, så jeans och t-skjorta typ, underkläderna brief eller boxers skulle önska mera att välja mellan bland pojk kläder vi pojkar vill också visa upp oss och bara stiliga bland tjejer nog finns det ju men inte lika mycket som för flickor

  • Terabyte
    Natosh skrev 2010-04-15 15:20:51 följande:

    Hade som påskmission att berika barnens garderober och det var dom vanliga HM, Kappahl osv som jag besökte. Mina iaktagelser:

    Försökte hitta byxor till dott, på tjejavdelningen. Tajta stretchjeans i stuprörsmodell till min tvååring? Don't think so. Lite lediga varianter, men bara i ljusrosa, chockrosa, ceriserosa, mörkrosa och rosarosa. Jag har inget emot rosa. Men nu har hon redan rosa mjukisbyxor i flera upplagor. Sen alla dessa trekvartsbyxor när man tror sig ha hittat något lite löst, ja då var det till för sexåringar Över till pojkavdelningen. Mörkgrönt, militärgrönt, marinblått och svartblått. Man blir ju självmordbenägen hallå det är våår! Lively up yourself!

    Lillebror ärver det som överlevt, och det går så bra så. I hans storlek finns det dessutom ganska mycket gladgrönt, vilket jag tycker är uppfriskande att vila ögonen på


    Min syrra ärvde mina pojk jeans och hadde dem i skolan hon blev lite smått retad för det. Jag hadde en gång en tröja i skolan så såg att en flicka hadde en likadan tröja vem hadde "rätt" tröja jag sku minnas att jag köppte den från pojk avdelningen men på flickan passade den tröjan helt bra :)
  • Hejjhej
    Terabyte skrev 2019-07-14 08:55:48 följande:

    Min syrra ärvde mina pojk jeans och hadde dem i skolan hon blev lite smått retad för det. Jag hadde en gång en tröja i skolan så såg att en flicka hadde en likadan tröja vem hadde "rätt" tröja jag sku minnas att jag köppte den från pojk avdelningen men på flickan passade den tröjan helt bra :)


    Varför svarar du i en 9 år gammal tråd?
  • Terabyte
    Hejjhej skrev 2019-07-14 08:59:14 följande:

    Varför svarar du i en 9 år gammal tråd?


    Nån ka ske läser den ännu
  • asdfgh
    Hejjhej skrev 2019-07-14 08:59:14 följande:
    Varför svarar du i en 9 år gammal tråd?
    Frågan är fortfarande relevant...
Svar på tråden Flickor som har pojkkläder / Pojkar som har flickkläder