• mianyckelpiga

    Välja mäklare

    Vi står i startgroparna för att sälja vårt bostadsrättsradhus och har haft två olika mäklarfirmor på besök för värdering. De har båda lämnat samma förslag på utgångspris och tar lika mycket i arvode. Hur ska vi tänka när vi ska välja vilken mäklare vi vill ha?!

  • Svar på tråden Välja mäklare
  • stardream

    Jag ska med sälja vårt hus, och vi kommer att anlita det billigaste allternativet. Hemverket. Viktigast är ju att huset kommer ut på hemnet tycker jag...

  • vill bli mamma meddetsamma

    nejnejnej inte det billigaste. du får vad du betalar för. GÅ in på hemnet och se vilken firma du tycker har snyggast bilder, välj sen det bolaget. Bostadsrättsförsäljning är en viktig affär och man vill väl få ut så mycket som  möjlgt av sin bostad, välj en bra mäklare som kan hjälpa dig!!! 

  • fruis

    Be att få veta vilka försäljningspriser de har presterat i området tidigare.

    Jämför vad som ingår i tjänsten

    Be att få referenser från tidigare kunder om ni är tveksamma (och få referenser på personen, inte på firman)

    Är villkoren lika och resultaten är liknande är det till sist magkänslan man går på. Vilken mäklare man tycker bäst om helt enkelt.

  • BuoBä

    Håller med fruis. Om allt annat är likvärdigt så gå på den personen ni gillade bäst och som verkar mest engagerad.


     


    En mäklare måste ju såklart se realistiskt på objektet, men man kan ju uttrycka det på olika sätt. Vi hade 2 olika på besök innan vi bestämde oss. Den ena såg och påpekade bara de negativa sakerna, den andra pratade om möjligheterna. Inte svårt att välja då...

  • mianyckelpiga

    Ok! Tack så mycket för hjälpen! Jag tror vi väljer de som är lite större. De har sålt de flesta av föreningens radhus och borde veta vad de pratar om osv.

  • Mummy

    Som någon sa, kolla deras bilder. Ens syn på ett hus kan variera väldigt mycket bara pga bilderna. Sedan tycker jaga tt de mäklare som inte lägger ut en planriting gör ett tjänstefel
    Men det är väldigt viktigt att man genast känner förtroende för personen. Gör man det, är det stor chans att även spekulanterna gör det

  • Gladskit

    Om allt annat är lika så välj den ni fick bäst förtroende för, den som var trevligast!
    Vi hade tre mäklare hemma för värdering när vi sålde vår BR för några år sen. Till slut valde vi den som vi tyckte bäst om, som verkade engagerad och som (efter viss förhandling) bakade in flyttstädningen i mäklararvodet.

    Nu letar vi hus lite smått och fick kontakt med en mäklare som verkade bra på en visning häromveckan. Hon har redan varit här och tittat och fotografen kommer nästa vecka för att ta bilder så att vi är "startklara" att slänga upp lägenheten på hemnet när vi vill sälja.

    Jag har varit inne på att välja något billigare, typ hemverket. Men jag har haft vänner som inte varit nöjda och där det har varit svårt att få kontakt med den som var ansvarig för affären plus att de inte kunde svara på enkla frågor från de potentiella köparna. Just när det gäller det juridiska vill jag att det ska finnas en mäklare tillgänglig för frågor och annat och där faller nog internetmäklarna litegrann, i alla fall i mina ögon. Men är det bara en lägenhet i ett attraktivt område = en enkel affär, så kanske jag skulle valt dem.

  • PeterBerik

    Hej

    Jag skulle rekommendera att du träffar så många mäklare som möjligt som sålt liknande bostadsrättsradhus som ditt, träffa ca 3-4 mäklare och be om offerter och fråga många frågor om hur de ska sälja den.

    Viktigt att tänka på är att inte bara utgå från det billigaste alternativet, gå in på www.borama.se och kolla vilka mäklare som sålt bäst. Riktigt bra tjänst! Där kan du enkelt jämföra mäklare genom att se hur bra de presterat på tidigare försäljningar.

    Försök även ta en mäklare från de lite större mäklarfirmorna då de oftast har ett större spekulantregister :)

    Sedan är de viktigt att du ska känna dig trygg med mäklaren, jag tog kontakt med 4 mäklare och valde den som kändes rätt, hade med hjälp av ovan tjänst sett att de sålt ungefär lika många och ungefär lika bra.

Svar på tråden Välja mäklare