• dalejo

    Vad görs vid läkarundersökning av adoptant?

    Är så nyfiken. Vad / vilka undersökningar görs vid läkarundersökningen som ska vara i hemutredningen? Vad tas upp ?

  • Svar på tråden Vad görs vid läkarundersökning av adoptant?
  • väntar i Kina kön

    Det var den grundligaste undersökning som någonsin gjorts, allt kollades.....

  • väntar i Kina kön

    Missade att du menade till hemutredningen. Det var till landet som det kollades nästan allt..

  • Zabka

    Vi gjorde vår förra veckan. Det var en ordentlig undersökning med syn, längd, vikt, midjemått, HIV, urinprov. Läkaren klämde på magen, kollade hals/mun, osv osv.

    Väntar i Kinakön:
    Är det så stor skillnad när man gör hälsoundersökning till landet?

  • Smulan1973
    väntar i Kina kön skrev 2010-04-20 22:46:47 följande:
    Missade att du menade till hemutredningen. Det var till landet som det kollades nästan allt..
    För oss var läkarundersökningen till hemutredningen mycket grundligare än den när vi skulle skicka papper till landet. Men det tror jag beror på vilket land det är man skickar till.
  • skogstjejen19

    För våran del vad det 15 minuters undersökning, kolla synen.
    Läkaren -Ser du den nedersta raden
    Vi -Ja
    Läkaren -har ni varit sjuka?
    Vi -nej ,beror på sjukdom?
    Läkaren -allvarliga sjukdomar.
    Vi -nej
    Läkaren- proverna visade okej
    Vi- bra
    Läkaren - hur långa är ni?
    Vi - berättade hur långa vi var
    Läkaren - vad väger ni?
    Vi- berättade även det.
    Läkaren- har ni problem meg hörseln?
    Vi - Nej

    Men alla hamnar nog inte hos en så "enligt oss" dålig läkare.

    Nu när vi ska skicka till landet var det en super enkel undersökning, eller undersökning läkaren sa, jag har ju kollat er och allt var ju okej,
    underskrift och stämpel.
    3 minut.

    Vi har haft lätta besök men jag tycker det är fel att läkaren inte kolla allt, men vi var ärliga i allt så det känns ju bra för våran del, men det hade ju varit lätt att ljuga.

  • mor till två kina tjejer

    Om jag minns rätt lämnade ett extra blodprov för Kina. Om ni vet att ni ska skicka papper till Kina finns det all anledning att göra/få båda läkarintygen på en gång. Kolla med er organisation.

  • väntar i Kina kön

    Det är verkligen olika från läkare till läkare. När vi adopterade vår son så fick vi genom gå en ordentlig undersökning och vi var tvungna att klä av oss och bara ha trosor på och det klämdes överallt. Det var en riktig ordentlig undersökning.

    Nu när vi skulle ha läkarintyget till landet igen så var det inte någon större undersökning utan bara frågan om ska ni verklign adoptera, kändes som att läkaren inte gillade adoption och proverna förstås

  • snötnos

    Ja, vår undersökning var väldigt noga. Vi är helt friska och har inga besvär på något sätt. Men läkaren kollade ALLT, mätte, vägde, klämde, kände, vi fick stå på ett ben, peka på näsan med stängda ögon... Dessutom var vår läkare adoptivförälder, så det slutade med en utfrågning som kändes som en miniversion av hemutredningen. Efter 1,5 timme konstaterade hon att hon tycker vi är lämpliga som adoptivföräldrar.
    Det kändes lite som om hon hade förväxlat sin roll i det hela att hon som läkare ska intyga att vi är friska... inte att hon ska utlåta sig om vi är lämpliga adoptivföräldrar... {#lang_emotions_smile}. Men vi bjöd på det...

    Vi fick "rabatt" eftersom adoption ligger läkaren så nära om hjärtat, så det blev "bara" 900:- per person.

  • Ethi
    lesoth skrev 2010-04-21 10:19:05 följande:
    För våran del vad det 15 minuters undersökning, kolla synen.Läkaren -Ser du den nedersta raden Vi -ja
    Hahaha, vår senaste läkare sa: "Ser du översta raden - eller tavlan överhuvudtaget?". Jag svarade lite förvirrat att eh, ja det är klart?

    -Ja, för inget barn är väl mindre än så och tanken med det här är väl att ni inte ska tappa bort barnet!

    *fniss*
  • M2003

    Våra undersökningar har inte varit speciellt välgjorda, men andra bekanta har råkat ut för millimeter undersökningar så det beror nog väldigt mycket på vilken doktor man träffar. Blodprover har ju förstås tagits HIV, Hepatiter osv.  Men det tror jag kollas på alla.

  • tickan

    Vi gick till företagsläkaren. Då var allt gratis. Gjorde enkelt syn- och hörseltest, urinprov och blodtryck. HIV-test hade vi gjort under barnlöshetsutredningen - vi tog inga nya. När vi skulle skicka iväg våra papper gick jag till samma företagsläkare. Han skrev på att vi båda fortfarande var friska.

  • Gnista

    Ethi: Haha ja, det är väl just det som läkarundersökningen är till för. Att kolla om man överhuvudtaget kan hitta barnet

  • skogstjejen19
    Ethi skrev 2010-04-24 15:18:38 följande:
    Hahaha, vår senaste läkare sa: "Ser du översta raden - eller tavlan överhuvudtaget?". Jag svarade lite förvirrat att eh, ja det är klart? -Ja, för inget barn är väl mindre än så och tanken med det här är väl att ni inte ska tappa bort barnet! *fniss*
    HAHAHA klockrent, bara man hittar barnet får man en okej stämpel
  • JAG är BÄST
    Ethi skrev 2010-04-24 15:18:38 följande:
    Hahaha, vår senaste läkare sa: "Ser du översta raden - eller tavlan överhuvudtaget?". Jag svarade lite förvirrat att eh, ja det är klart?-Ja, för inget barn är väl mindre än så och tanken med det här är väl att ni inte ska tappa bort barnet!*fniss*
    Hahaha,,vi hade ungeför samma

    Han sa,,jag slänger upp en krona i luften,,blir det kung eller klave?,,kung så skriver jag att allt är OK med er (kanske beror det på att han adopterat sina barn själv).
    Längd, vikt, och blodprover typ. Hörsel sa han bara,ni har ingen höraparat så jag antar att er hörsel är bra,,öööh,,JA självklart,,vi hör det vi vill hära{#lang_emotions_innocent}
  • mor till två kina tjejer

    Och så låt oss tänka det omvända.
    Att läkarna i barnens hemländer gör liksom våra läkare.
    Visst är det säkert så, men då tycker vi på.
    I vårt ena barn rapport hade man inte ens brytt sig om att hon hade krymt flera cm mellan två läkarundersökningar.
    Men varför klaga när våra fina läkare varken tycks bry sig om hurvida vi hör/ser eller kan gå?

  • Ethi

    Nå, jag ska kanske tillägga att vår läkare hade oss att läsa 0.0-raden också... Även om han tyckte att det var fånigt. Yngsta sonen krympte för övrigt i etapper 7,5 cm(!) från barnbesked till ankomst till Sverige... Men vem bryr som om sånt? Huvudsaken att de inte sjabblar till viktiga saker som HIV- och Hep-test. Resten bryr jag mig inte särskilt mycket om...

  • TomMon

    Vi har än så länge endast gjort undersökningen som ingår i hemutredningen. Den läkaren kollade lite på hållning (ryggrad, skelett osv), blodprov, hivtest, syn, hörsel, lungor hjärta. Läkaren var ganska avslappnad när det gällde kollandet, hon ifrågasatte lite av grejorna som efterfrågades, hon menade på att föräldrar med glasögon också KAN vara bra föräldrar...hehe...

    Jag tycker den undersökningen var lagom, det kan lätt bli lite överdrivet, jag menar, det ska ju vara rätt allvarliga saker för att man ska dömas ut som föräldrer i vanliga fall...

    /TomMon

Svar på tråden Vad görs vid läkarundersökning av adoptant?