• sopes alva

    Pappagrupp/utbildning GBG????

    Efterlyser pappa grupp i GBG området. DÅLIGT med sådana tycker jag. Hade det erbjudits medverkan i en sådan på MVC som den övriga föräldra verksamheten så hade nog många blivit glada, speciellt  första barns fäder. jag som förstföderska skulle också känna mig glad o trygg över att killen känner sig med på noterna och att han får tjöta med andra grabbar.

    Vet ni om något som kan vara relevant?Hoppas på svar!!!!=)

  • Svar på tråden Pappagrupp/utbildning GBG????
  • Erwanith

    Hej!
    Jag håller helt med dig! Jag har inte heller hittat något, det enda min BM kan erbjuda är en förlossningsförberedande kurs på Östra för oss båda. Men de har mammagrupper, men inte ens en föräldragrupp för oss båda och hon kunde inte heller rekommendera något.
    Det enda hon kunde säga var att "många mammagrupper träffas på fritiden med sina partners och gör på så sätt sin egen föräldragrupp", men jag känner väl att även om han inte verkar jätteintresserad (fast det är mer nu än för ett par veckor sedan) så tror jag att det är bra för honom om han bara försöker. Första gången är man ju helt obekant med allt som händer och jag försöker prata med honom om det, men jag hinner ju tänka så mycket längre än vad han gjort.
    Skulle vara skönt för min del också om han kunde få prata med andra i liknande situation.
    /C

  • Tjillevippen

    Kursen på Östra kan jag verkligen rekommendera! Min man var också supernöjd med föreläsningarna. Den ger dock ingen möjlighet till samtal mellan paren som deltar. Men det är en mycket matnyttig kurs med mycket humor.

    Mer info hittar nu på www.barnmorskegruppen.se och sedan under "Kurser" och vidare under "Förlossningsförberedande kurs".

  • Erwanith

    Jo, jag är inskriven hos Barnmorskegruppen och fick den rekommenderad av min BM. Skönt att det är någon som har positiva upplevelser från den, har varken hört bu eller bä om den!
    Lite jobbigt att min man känns helt ointresserad när jag föreslår att han kanske faktiskt kan få ut något av att gå till en pappagrupp, det var ju faktiskt han som föreslog att vi skulle gå till föräldragrupp och lät lite besviken när BM sa att de bara erbjöd mammagrupper. Vet att han känner sig lite i skymundan och så, men jag vet inte vad jag ska göra.
    Det har uppenbarligen fungerat att lägga in gravidtidningar på toaletten, för de senaste två veckorna har han kunnat nämna något som har stått eller så. Men jag vill att han ska kunna prata om saker som han känner, till exempel att han känner sig lite utanför när folk alltid frågar hur jag mår men inte hur han mår.

    /C

  • Tjillevippen

    Min man blev mer intresserad av att läsa annan info efter att vi hade gått på föreläsningarna. Det blev mer verkliget för honom gissar jag. Smart med tidningar på toan!

    Jag visste inte att barnmorskegruppen hade mammagrupper. Det har inte jag blivit erbjuden att gå på iaf. Jag trodde bara at det var föreläsningarna. Är i v 39+0 nu, så det är ju inte så aktuellt, men synd att de missade att tala om det.

    Jag vet däremot att de hade en pappagrupp/kurs innan. Det läste jag på deras hemsida för ett år sedan eller så. Men kanske var inte intresset tillräckligt stort. Synd var det iaf att de hade tagit bort den, för jag tror att många skulle ha nytta av en sådan kurs.

  • Erwanith

    Mammagrupperna är något som man liksom fyller i i en pärm att man vill gå på och vilket datum man sätter upp sig på. Känns väldigt informellt, men det är säkert bra. ^.^

  • Southern Belle

    Antagligen för sent för TS men nån annan kan ju ha glädje av att veta att MammaStudion i Alingsås har pappagrupper för blivande/nyblivna pappor.


    a balanced diet is Chocolate in both hands
Svar på tråden Pappagrupp/utbildning GBG????