• Anonym

    2,5åring som aldrig pysslar på förskolan

    hej!

    Jag undrar hur jag ska få personalen på min dotters förskola att pyssla mera med henne, hon går nu 15 timmar i veckan men tycker inte det ska vara skäl till att inte "hinna med" att pyssla med henne.

    Vi har fått hem en tavla i fjol påsk, men sen dess varken nåt jul eller påskpyssel och hon har gått på förskola sen februari i fjol! känns väldigt ledsamt att inte få se hennes alster! hennes låda är tom och när jag frågade om hon gjort nåt pyssel i påskas så sa personalen att hon helst bara ritar.. men nog kan man väl leda in och få en en 2,5åring att pyssla med andra saker än teckningar? och dessa sparar de ju inte ens..

    Ska snart ha utvecklingssamtal, hur ska jag framföra detta?

    ska väl nämnas att här hemma målar hon med vattenfärg,  och ritar teckningar som hon stolt sätter upp på kylskåpsdörren... gör pärlplattor och bakar med playdoh mm...

  • Svar på tråden 2,5åring som aldrig pysslar på förskolan
  • Förskolepedagogen

    Hej!
    Visst är det kul att se vad barn har gjort. Men jag tror du har missat en viktig sak. det viktiga i ett barns lärande är processen och inte produkten. Din dotter är 2,5 år och då är lek och rörelse i fokus. Barns motoriska utveckling går innifrån och ut. Dvs från kroppen och ut i handen. Handens och handledensmotorik kommer sist. Det innebär att grovmotorik är grunden för finmotorik. finmotorik krävs för pyssel.
    Fråga pedagogera i din dotters barngrupp hur de ser på det här. Målning med tex rakborstar på växtpapper är perfekt för små barn och de går ju fint att spara, då kan du följa ditt barns teckningsutveckling.
    Tänk process istället för produkt!
    Mvh Inger

Svar på tråden 2,5åring som aldrig pysslar på förskolan